logo itpoint.cz

Americké telekomy se snaží o celosvětový dosah

Mnoho amerických telekomunikačních a výrobních společnosti na konferenci Telecom 99 v Ženevě se bude snažit být přitažlivé pro potenciální partnery mající jim pomáhat rozšiřovat jejich globální dosah.

Firmy dříve na sebe hleděly jako na sobě rovné. Nyní se firmy vidí navzájem jako vrstevníci, soci či klienti a možní partneři. Dynamika se hodně změnila" uvedl Ken McGee, telekomunikační analytik z Gartner Group.

Primární zaměření amerických společností na konferenci bude podle analytiků celosvětové zrušení státní regulace a mezinárodní služby. Jak se nové trhy otvírají pro konkurenci, americké firmy se pokoušely expandovat, aby se staly poskytovateli globálních služeb pro své nadnárodní klienty.

"Datové služby a služby Internetu a jejich vliv na rozhodující obchodní plány (úřadujících provozovatelů) a průmysl celkově bude stále skutečně veliké téma, jakmile se trhy začnou chystat na soutěžení a připravovat se na zrušení státní regulace," uvedla Christine Heckart, analytička z konzultační firmy TeleChoice.

Podle analytiků Sprint Corp, americký operátor číslo 3 a jeho mezinárodní partneři Deutsche Telekom AG a France Telecom budou na konferenci pod drobnohledem od té doby, co ohlásily plánované převzetí 115 miliard dolarů WorldCom Inc. Sprintem, což ještě musí projít intenzivním regulačním zkoumáním.

France Telecom oznámil předpokládané nabytí Sprintu americkým číslem 2 mezi meziměstskými telefonními společnostmi, což by uspíšilo změnu v složení vlastnictví GlobalOne, nešťastného společného podniku mezi France Telecom, Deutsche Telekom a Sprintem.

FIRMY SE PÁRUJÍ PRO DOPLNĚNÍ PORTFOLIA ODBORNOSTI

Americké telefonní společnosti spoléhají hodně na svůj budoucí růstový potenciál v rychle rostoucích oblastech datových, bezdrátových a mezinárodních služeb od cenových válek a konkurenčních soubojů na poli místních a dálkových telefonních služeb.

Zatímco MCI WorldCom dal dohromady své vlastní mezinárodní hlasové a datové sítě, ostatní společnosti jako například AT&T a Qwest Communications International Inc. vytvářely partnerství rozšiřující jejich globální dosah a odbytové kanály.

Jak firmy tlačí na poskytování většího počtu služeb, musí gumovat hranice oddělující nesourodá data, hlas, Internet a televizní technologie a tím je zjednodušit pro své zákazníky. Mnohé telefonní společnosti obrátily své terminologické protipóly pro pomoc se síťovou integrací a správou služeb zákazníkům.

"Nikdo nemůže obstarat všechno a dělat to dobře. Ale ony (telefonní společnosti) ještě musí být schopné obstarat síťové řízení, elektronický obchod a profesionální služby pro zákazníky. Myslím si, že uvidíte více z vztahů typu EDS- WorldCom či AT&T-IBM" tvrdí McGee z Gartner Group.

International Business Machines Corp. a AT&T se nedávno spojily ve smlouvě, která dovolí každé firmě soustředit se na svůj obor --- IBM bude obsluhovat správu dat a aplikační procesy, zatímco AT&T bude řídit hlasové a datové služby. MCI WorldCom a Electronic Data Systems Corp vytvořily obdobnou úmluvu.

Jestliže MCI WorldComem plánované převzetí Sprintu projde regulační kontrolu, to by MCI WorldCom dodalo aktiva v bezdrátových telefonech, které velice potřebují a vytvořilo by to ohromného rivala vůči lídrovi trhu AT&T.

Ostatní technologické firmy, jako například Microsoft Corp., se na telekomunikační průmysl dívají jako na bohatou investiční příležitost a novou, žhavou základnu klientů pro jejich služby nebo software.

Microsoft nedávno investoval $5 miliard do AT&T a získal rozsáhlý odbyt pro jeho software v televizních kabelových boxech. AT&T to využije na rozvoj svých telefonních služeb založených na kabelové televizi.

Článek ze dne 12. října 1999 - úterý