Národní telekomunikační politika ČR
Základní podmínkou pro trvalý celospolečenský a ekonomický
růst v ČR je dynamický rozvoj telekomunikací. Stanovení cíle Národní
telekomunikační politiky České republiky vychází z uvedené
skutečnosti.
Základní podmínkou pro trvalý celospolečenský a ekonomický
růst v ČR je dynamický rozvoj telekomunikací. Stanovení cíle Národní
telekomunikační politiky České republiky (dále NTP) vychází z uvedené
skutečnosti.
Cílem NTP je uspokojování potřeb české ekonomiky, požadavků fyzických a
právnických osob a zájmů státu na zajištění kvalitních, spolehlivých a široce
dostupných teleko-munikačních služeb v rozsahu odpovídajícím vyspělým státům
Evropské unie a světa s cílem zapojit Českou republiku do globální informační
společnosti 21. století.
Prostředkem pro zabezpečení cíle NTP jsou zejména nediskriminující a transparentní
podmínky stanovené zákonem o telekomunikacích a prováděcími právními předpisy.
Pro dosažení stanoveného cíle je nezbytné realizovat tyto hlavní procesy
:
Dokončit liberalizaci telekomunikačního trhu, což umožní vstup
nových telekomunikačních provozovatelů1 a poskytovatelů telekomunikačních služeb
na trh telefonních služeb poskytovaných v pevné síti a vytvoří podmínky pro vznik
konkurenčního prostředí, přičemž bude zajištěn každému uživateli přístup k
základním telekomunikačním službám (k jejich souboru zvanému "univerzální
služba").
V období plné liberalizace posílit regulaci zřízením národního
regulačního orgánu (dále NRO) transformací Českého telekomunikačního
úřadu (ČTÚ), který regulačními mechanizmy podle zákona o telekomunikacích
zajistí nediskriminující a transparentní podmínky na telekomunikačním trhu.
Regulace musí být transparentní a pouze tam, kde je to nutné a nezbytné, musí
podporovat volnou hospodářskou soutěž a chránit oprávněné zájmy státu a omezené
přírodní zdroje. Sloučit dosavadní oddělenou věcnou a cenovou regulaci
telekomunikací do působnosti jediného regulačního orgánu v souladu s běžnou praxi
v zemích EU.
Pro vznik a podporu konkurence a volné soutěže plně využít princip
"otevřeného přístupu k síti" (ONP - Open Network Provision).
Usnadnit vstup nových podnikatelských subjektů na trh tak, aby mohly konkurovat
dominantním společnostem, ovlivnit snižování cen služeb případně až k úrovni
ekonomicky oprávněných nákladů, včetně přiměřeného zisku, a zvyšovat kvalitu
služeb a vést k modernizaci sítí.
Zvážit další prodej majetkových podílů státu (FNM - Fondu
národního majetku) u telekomunikačních provozovatelů a k postupnému prodeji
přistoupit v případě zajištění účinné regulace telekomunikačního trhu ze
strany NRO.
V České republice bude dosažena plná liberalizace
telekomunikací k 1. lednu 2001, kdy skončí exkluzivní práva SPT TELECOM, a.s.
poskytovat mezinárodní a meziměstské telefonní služby včetně místní telefonní
služby mimo oblasti vymezených místních sítí a zřizovat a provozovat
telekomunikačních zařízení a pevné sítě pro zajištění těchto služeb. V zájmu
přípravy telekomunikačního trhu musí být s dostatečným předstihem vytvořeny
následující podmínky pro přechod k plné liberalizaci:
Stanovit základní právní rámec pro vztahy v
telekomunikacích vydáním zákona o telekomunikacích a prováděcích právních
předpisů, které budou prosazovat a podporovat cíl NTP, vycházející z potřeb
telekomunikací v ČR a z předpokládaného vstupu do Evropské unie (EU).
Oddělit jednotlivé úlohy státu v telekomunikacích jako
:
tvůrce národní politiky se zaměřením na dlouhodobé
strukturální cíle včetně legislativy a mezinárodní spolupráce (na úrovni
ústředního orgánu státní správy - MDS)
národního regulátora telekomunikačního trhu (NRO) na úrovni orgánu státní
správy, vymezit jeho kompetence zákonem o telekomunikacích, aby mohl plnit regulační
činnosti v souladu s NTP
vlastníka majetkových podílů v telekomunikačních společnostech (na úrovni FNM)
zajistit rozvoj regulačních mechanizmů, tj. především stanovit pravidla pro
plánování a přidělování omezených přírodních zdrojů (kmitočtů, čísel),
zjednodušit proces udělování veškerých autorizací, stanovit propojovací pravidla,
dále zkvalitnit regulaci cen, stanovit právo NRO zjistit u provozovatele na základě
účelově členěných nákladů, zda nedochází ke křížovému financování
telekomunikačních služeb, zajistit nákladovou orientaci cen pro telekomunikační
služby s regulovanými cenami, vytvořit mechanizmus transparentního financování
univerzální služby a harmonizovat tyto mechanizmy s EU
Dokument NTP je určen zejména uživatelům telekomunikačních služeb,
telekomunikačním provozovatelům, domácím i zahraničním investorům a NRO k
vyjádření základních směrů dalšího rozvoje telekomunikací v období jejich
liberalizace. NTP přihlíží k současnému rychlému rozvoji telekomunikací, a proto
bude v případě potřeby doplňována podle probíhajících změn v evropském a
světovém měřítku. Její platnost je stanovena pro střednědobý horizont (cca 5 let)
s tím, že některé úkoly jsou dlouhodobého charakteru.
Dokument NTP je koncipován jako otevřený s možností budoucí úpravy a harmonizace se
změněným prostředím.
NTP vychází z celoevropských trendů uskutečňování reforem v telekomunikačním
sektoru a navazuje na "Hlavní zásady státní telekomunikační politiky" z
roku 1994 s tím, že se snaží o detailnější a komplexnější přístup k
jednotlivým problémům. Na rozdíl od telekomunikační politiky z roku 1994, která
kladla především důraz na restrukturalizaci SPT TELECOM, a.s., preferuje NTP
vytvoření transparentního regulačního rámce pro sektor telekomunikací. Jejím
záměrem je poukázat na hlavní problémy v telekomunikacích, stanovit úkoly a
naznačit jejich řešení v souladu s požadavky vyplývajícími z členství v NATO a s
právními akty ES v souvislosti se vstupem ČR do EU.
Podrobný popis hlavních procesů, oblastí regulace,
významných telekomunikačních služeb a další problematiky telekomunikací uvádí
Příloha k NTP, která obsahuje následující části :
I. Vyhodnocení Hlavních zásad státní telekomunikační politiky
z roku 1994 - hodnotí plnění jednotlivých bodů tohoto dokumentu.
II. Celoevropské trendy uskutečňování reforem v telekomunikacích - popisuje směry
reforem prováděných evropskými státy v telekomunikacích.
III. Hlavní procesy v telekomunikacích ČR - obsahuje čtyři podkapitoly, které
popisují liberalizaci a volnou soutěž, privatizaci telekomunikačních společností s
majetkovou účastí státu, transpozici práva Evropského společenství v
telekomunikacích do právního řádu ČR a vymezení regulačních orgánů.
IV. Univerzální služba - stanoví minimální soubor telekomunikačních služeb,
který bude dostupný každému uživateli.
V. Globální společnost propojená sítí a konvergence telekomunikačních,
mediálních a informačních technologií - předpokládá budoucí vývoj v
telekomunikacích s ohledem na příbuzné obory a nové technologie.
VI. Oblasti regulace telekomunikací - obsahuje osm podkapitol, které uvádějí
základní regulační činnosti. Jedná se o udělování licencí, ceny
telekomunikačních služeb, propojování, kmitočtové spektrum, číslování, ochranu
osobních dat a soukromí v telekomuni-kacích, koncová zařízení a normy a technické
specifikace.
VII. Významné telekomunikační služby - pojednává o telefonní službě,
informačních službách o číslech, družicové komunikaci, mobilní a personální
komunikaci a pronájmu okruhů.
VIII. Výzkum a vývoj - vymezuje úlohu státu ve výzkumu a vývoji v podmínkách
liberalizace telekomunikačního trhu.
IX. Telekomunikace v krizových situacích - zdůrazňuje využití možností
telekomunikací v krizových situacích a spolupráci na budování integrovaného
záchranného systému.
X. Mezinárodní spolupráce - vyplývá z členství ČR v mezinárodních organizacích.
Stanoveného cíle NTP hodlá stát dosáhnout mj.
realizací následujících důležitých úkolů, přičemž důvody a detailní
vysvětlení jsou uvedeny v jednotlivých částech Přílohy k NTP :
A. Podpora a ochrana uživatele telekomunikačních služeb
1. Promítnout do zákona o telekomunikacích princip univerzální služby a vytvořit
mechanizmus jejího transparentního financování.
Zajistí MDS ve spolupráci s NRO nejpozději do 31. 12. 2000
2. Promítnout nakládání s osobními daty a ochranu soukromí v telekomunikacích do
právních předpisů, vymezit práva a povinnosti uživatelů, provozovatelů a
poskytovatelů služeb. Zajistí MDS ve spolupráci s NRO v souladu s datem nabytí
účinnosti nového zákona o telekomunikacích
3. Aplikovat všechny požadavky a zásady poskytování otevřené sítě (ONP) pro
veřejně přístupnou telefonní službu v konkurenčním prostředí, zejména pokud se
týká dostupnosti telefonní služby a požadavků na její kvalitu. Zajistí NRO
nejpozději do 31. 12. 2000
4. Zapracovat do zákona o telekomunikacích a navazujících právních předpisů
Směrnice ES týkající se rádiových a koncových telekomunikačních zařízení.
Zajistí MDS ve spolupráci s NRO nejpozději do 31. 12. 2000
5. Vytvořit podmínky pro zajištění služby informace o číslech všech uživatelů
veřejně přístupných telefonních služeb, včetně mobilních. Zajistí NRO
nejpozději do 30. 6. 2000
6. Umožnit uživateli svobodnou volbu tarifů z alternativ nabídnutých provozovatelem
při zachování nediskriminace uživatele.
Zajistí NRO nejpozději do 31. 12. 2000
B. Činnost státu
1. Dosáhnout plné připravenosti telekomunikačního sektoru v ČR na vstup do EU.
Zajistí MDS ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí a NRO v souladu s
harmonogramem příprav vstupu ČR do EU
2. Zvážit další prodej majetkových podílů státu v telekomunikačních
společnostech a k po-stupnému prodeji přistoupit pouze v případě zajištění
účinné regulace telekomunikačního trhu ze strany NRO. Další postup stanoví vláda
ČR na základě návrhu Ministerstva financí ve spolupráci s MDS
C. Podpora volné soutěže a usnadnění vstupu nových subjektů
na telekomunikační trh
1. Vydat regulační pravidla pro vyjednávání o propojení v souladu s právními akty
ES zahrnující metodiku výpočtu propojovacích cen na principu nákladové orientace.
Zajistí NRO nejpozději do 30. 6. 2000
2. Vypracovat a zveřejnit harmonogram postupného uvolňování kmitočtových pásem
určených příslušnými Rozhodnutími CEPT/ERC a Směrnicemi ES. Zajistí NRO
nejpozději do 31. 12. 2000
3. Zjednodušit licenční postupy a zajistit jejich harmonizaci s postupy vypracovanými
Evropským telekomunikačním úřadem (ETO).
Zajistí NRO nejpozději do šesti měsíců od data nabytí účinnosti nového zákona o
telekomunikacích
4. Udělit licenci třetímu mobilnímu provozovateli systému GSM (GSM 1800) na základě
výběrového řízení, jehož přípravy byly zahájeny v únoru 1999. Zajistí NRO
nejpozději do čtrnácti dnů po skončení výběrového řízení
5. Připravit podmínky pro využití družicové personální služby S-PCS poskytované
družicovými systémy LEO (Low Earth Orbit) druhé generace a družicových systémů
S-UMTS třetí generace. Zajistí NRO nejpozději do 31. 12. 2003
D. Telekomunikační podpora v krizových situacích
1. Zabezpečit telekomunikační podporu pro období krizových situací. Povinnost
telekomunikačních provozovatelů zajistit přípravné práce pro řešení krizových
situací a telekomunikační činnosti a opatření v období krizových situací
promítnout do nového zákona o telekomunikacích. Zajistí MDS ve spolupráci s NRO v
souladu s datem nabytí účinnosti nového zákona o telekomunikacích
2. Přistoupit k úmluvě o tísňových komunikacích schválené na mezivládní
konferenci ICET 98 (Intergovernmental Conference on Emergency Telecommunications) v
Tampere. Zajistí MDS ve spolupráci s Ministerstvem zahraničních věcí a NRO
nejpozději do
30. 6. 2000
3. Plnit úkoly v telekomunikacích vyplývající z členství ČR v NATO. Zajistí MDS
ve spolupráci s ústředními orgány státní správy a NRO
E. Podpora plné liberalizace v transparentním a
nediskriminujícím prostředí
1. Předložit vládě ČR návrh zákona o telekomunikacích slučitelný s právními
akty ES včetně prováděcích právních předpisů a následně vydat soubor
navazujících regulačních opatření a zajistit jejich průběžnou aktualizaci.
Zajistí MDS ve spolupráci s NRO v souladu s legislativním programem vlády ČR
nejpozději 30. 6. 1999
2. Transformovat ČTÚ na nový národní regulační orgán (NRO). Transformace proběhne
v návaznosti na datum nabytí účinnosti nového zákona o telekomunikacích
3. Restrukturalizovat číslovací plán v oblasti telefonních účastnických čísel
(včetně jejich fyzického přečíslování) a stanovit transparentní a
nediskriminující pravidla pro přidělování čísel. Zajistí NRO nejpozději do 30.
6. 2000
4. Stanovit telekomunikační provozovatele s významnou tržní silou, pro které
vyplývají odpovídající povinnosti z právních aktů ES.
Zajistí NRO nejpozději do 30. 6. 2000
5. Uzákonit vydávání závazných normativně technických dokumentů NRO. Zajistí MDS
ve spolupráci s NRO v souladu s datem nabytí účinnosti nového zákona o
telekomunikacích
Dlouhodobé záměry NTP jsou, v souladu s Programovým prohlášením vlády ČR ze srpna
1998, "...vytvářet předpoklady pro přechod k informační společnosti, rozvoji
telematiky a vytváření informačních dálnic především cestou maximálního
zpřístupnění Internetu...". Globální společnost propojená sítí a
konvergence telekomunikačních, mediálních a informačních technologií je základním
předpokladem rozvoje společnosti nového století, zvýšení úrovně vzdělanosti,
přístupu k informacím a odstranění bariér mezi národy a významným cílem nejen
pro telekomunikace, ale i pro informační politiku státu. Vláda ČR (stát) vyjadřuje
tímto dokumentem i svůj zájem a podporu ochraně uživatelů telekomunikací při
usměrňování telekomunikačního trhu a jeho postupné deregulaci. Ministerstvo dopravy
a spojů ČR bude i v budoucnu reagovat na nové podmínky a dynamický vývoj v oblasti
telekomunikací tak, aby bylo dosaženo cíle NTP.
V Praze dne 26. dubna 1999
Doc. Ing. Antonín Peltrám, CSc.
ministr dopravy a spojů
Tady máte k dispozici ke stažení přílohu k dokumentu Národní telekomunikační politiky ČR
(67 kB - NTP_priloha.zip, po rozbalení 210 kB -
NTP_priloha.doc / 46 stránek).
Článek ze dne 29. července 1999 - čtvrtek