logo itpoint.cz

Český Telecom dohání své mobilní konkurenty

Služby podrobný výpis hovorů, upozornění na čekající hovor a přesměrování volání byly známé nejprve z mobilních sítí. Telecom je začal nabízet většině účastníků teprve nedávno, nyní změnil poplatky za jejich využívání na úroveň obvyklou u mobilních telefonů.

Služby podrobný výpis hovorů, upozornění na čekající hovor a přesměrování volání byly známé nejprve z mobilních sítí. Telecom je začal nabízet většině účastníků teprve nedávno, nyní změnil poplatky za jejich využívání na úroveň obvyklou u mobilních telefonů.

Za aktivaci upozornění na čekající hovor nebo přesměrování nyní neplatíte žádný aktivační ani měsíční poplatek, tak jak tomu u Českého Telekomu donedávna bylo. Informační leták, který na to upozorňuje účastníky působí ale možná zase příliš optimisticky. Volně parafrázováno, text "Využijte výhody, které poskytuje Přesměrování hovoru. Nyní je to přece zdarma!" nabízí dojem, že tato služba je zcela zdarma. Příliš jsem tomu ale nevěřil a dotaz na infolinku mi dal za pravdu. Zcela zdarma to bohužel není, už jsem se těšil, jak si svou pevnou linku bezplatně přesměruji na mobilní telefon, což by vzhledem k přerozdělování spojovacích poplatků mezi operátory bylo skutečně neobvyklé. Zdarma není ani přesměrování na jinou pevnou linku Telecomu, čímž by dominantní operátor jinak jistě zabodoval a příliš neprodělal. Jde nakonec o stejný režim, jako u mobilních telefonů. Platíte tedy příchozí přesměrované hovory stejným tarifem, jako kdyby jste je uskutečnili přímo sami. Pokud někdo pozapomene na sazbu 10Kč za minutu za spojení z pevné do mobilní sítě a přesměruje si hovory na svůj mobil, může splakat nad svým účtem. Již několikrát mě napadlo, že by někdy mělo být povinné tuto sazbu u mobilních čísel uvádět, tak jak tomu je u audiotexových čísel 0609. Zejména mne pobaví reklamy Radiomobilu, kde jako kontaktní číslo není zelená linka, ale číslo sítě Paegas, samozřejmě bez zmíněného varování. Noví zákazníci tak tvrdě platí již od prvního kontaktu s mobilním operátorem. To jsem trochu odbočil. Ke cti Českého Telecomu je ale třeba také dodat, že je správně nastavena signalizace a tak, pokud to váš mobilní telefon umí, jste při přijímání hovoru na mobilním telefonu GSM upozorněni na fakt, že tento příchozí hovor je přesměrován. Je pak jen na vás, jak rychle takové volání "na účet volaného" vyřídíte.

O službě podrobných výpisů hovorů Telecomu jsme již po jejím ohlášení informovali. Možná vás napadlo, stejně jako mě, jak je zabezpečeno, aby si tuto placenou službu mohl objednat jen skutečně oprávněný účastník. U mobilních operátorů to bývá kontaktní heslo anebo prostý fakt, že voláte z daného čísla. U pevných linek to samozřejmě není tak snadné. Český Telecom zvolil řešení jednoduché a rozumné. Až si budete objednávat svůj jednorázový podrobný výpis, vězte, že budete dotázáni na variabilní symbol vyúčtování za dané období. Samozřejmě kdo zná tento údaj, bude asi skutečně oprávněný tyto služby žádat. Zneužití také znesnadní fakt, že výpis bude odeslán na adresu účastníka. Nevýhodou tohoto řešení je nemožnost objednat si výpis za právě uplynulý měsíc. Musíte totiž počkat, až budete v ruce držet účet, kde kýžený údaj najdete. Samozřejmě těmto problémům se vyhnete, pokud si výpis objednáte jako trvalou službu.

Na závěr je třeba upozornit, že se službou Čekající hovor nepůjde příliš dohromady datové a faxové připojení. Síť nedokáže brát zřetel na druh komunikace a je vám asi jasné, co s vaším připojením na internet udělá pípnutí, upozorňující na další hovor.

Článek ze dne 7. června 2000 - středa