logo itpoint.cz

Členové sněmovního podvýboru pro telekomunikace vyslechli argumenty poskytovatelů internetových služeb vůči politice Českého Telecomu v oblasti internetu

Tato politika je kritizována kvůli vysokým sazbám za internet a nízkým provizím. Poslanci se shodli, že je třeba přešetřit poplatky a praxi monopolního dominantního operátora ...

Jednání byli přítomni zástupci společností World Online, Contactel, Czech On Line, sdružení poskytovatelů internetových služeb, NIX.CZ. Na zasedání byli rovněž přítomni Marcela Gürlichová, náměstkyně ministra dopravy a spojů, David Stádník, předseda ČTÚ, a zástupci Českého Telecomu, včetně jeho generálního ředitele, Přemysla Klímy.

Poskytovatelé předložili podvýboru své argumenty a podpůrná data, která zahrnovala současné údaje OECD o postavení ČR jako druhé nejdražší z 29 členských zemí pokud jde o telefonické připojení k internetu. Poskytovatelé rovněž rozvedli svou kritiku politiky provizí poskytovaných Českým Telecomem. Podle tohoto systému je objem tržeb za telefonní připojení k internetu generovaný poskytovateli internetových služeb vyplácen Českým Telecomem ve formě provize internetovým providerům.

Ačkoliv Český Telecom nedávno oznámil tisku, že výrazně zvyšuje tuto provizi placenou poskytovatelům, domníváme se, že toto monopolistické stanovisko je zavádějící a věcně nesprávné, uvádí se ve stanovisku providerů. Poskytovatelé tvrdí, že faktická výše provizí je mnohem nižší, než uvádí Český Telecom. Stanovisko poskytovatelů kritizuje, že i při nově uváděné výši provizí dostanou největší poskytovatelé stále o něco více než jen 10 % z příjmů, které generují pro Český Telecom. V porovnání se standardy platnými v západoevropských zemích to považují za nehorázně malou částku.

V závěru svého zasedání se parlamentní podvýbor pro telekomunikace shodl, že pod jeho záštitou je třeba vyšetřit námitky ISP vůči internetovým tarifům Českého Telecomu, a vyzval, aby se celou záležitostí zabýval regulátor, Český telekomunikační úřad.

Vysoké sazby Českého Telecomu za telefonické on-line připojení brání rozvoji internetu, poškozují spotřebitele a celý obor internetových služeb, uvádí se v prohlášení. Poskytovatelé se domnívají, že svými službami poskytovanými uživatelům internetu pomáhají dominantnímu státně monopolnímu operátorovi generovat stamilióny, když ne miliardy, korun zaplacených za on-line telefonní sazby. Díky významným investicím do infrastruktury, technologií a reklamy ze strany poskytovatelů internetových služeb a
poskytování přístupu k internetu zdarma, ke kterému v této zemi došlo před rokem, se využití internetu zvýšilo o více než 450 %.

Díky svému účtování zákazníkům pomocí impulsu místo minut Český Telecom předražuje zákazníkům jejich čas strávený v on-line provozu a naprosto zkresleně poskytuje provize poskytovatelům, jejichž odměna je stanovena na základě vygenerovaného času. Například zákazníkům, kteří jsou v on-line provozu pouze jednu minutu, aby si zkontrolovali svůj e-mail, účtuje podle providerů Český Telecom ve špičce dvě minuty a mimo špičku téměř 10 minut.

Operátoři telefonních systémů v západních zemích uznávají, že jejich mimořádné příjmy jsou také generovány internetovým provozem závislým na poskytovatelích, odkazují provideři na zkušenosti v jiných evropských zemích.

 Česká informační agentura
pk


V reakci na zveřejněné prohlášení některých poskytovatelů internetového připojení tiskový mluvčí Českého Telecomu Vladan Crha prohlásil, že se Český Telecom nikdy nebránil a ani v budoucnu nehodlá bránit jakémukoliv zákonem opodstatněnému dohledu ze strany ČTÚ. "Jsme přesvědčeni, že by případné šetření ČTÚ potvrdilo údaje, které Český Telecom zveřejnil již dříve a které dokazují, že tvrzení těchto poskytovatelů nejsou opodstatněná", dodal V. Crha.

 www.telecom.cz

Článek ze dne 9. října 2000 - pondělí