Alcatel Czech oslaví v letošním roce 10 let působení na českém trhu
Za tuto dobu společnost uvedla desítky produktů a řešení, které významným způsobem přispěly k rozvoji telekomunikací v České republice, deset nejvýznamnějších Alcatel připomíná na letošním veletrhu Invex 2001
Společnost Alcatel Czech oslaví v letošním roce 10 let působení na českém trhu. Za tu dobu na něj
Alcatel uvedl desítky produktů a řešení, které významným způsobem přispěly k
rozvoji telekomunikací v České republice. Deset nejvýznamnějších si připomínáme
na letošním veletrhu Invex 2001.
- Alcatel 1000 S12
Telefonní ústředny Alcatel 1000 byly zavedeny ve více než 145 zemích na pěti
kontinentech a využívá je více než 700 regionálních, národních a mezinárodních
operátorů. V Evropě obsluhují 127 a v Asii 126 milionů instalovaných linek. V
České republice slouží od roku 1992. Celkem 80 základních ústředen typu HOST a k
nim patřících cca 1200 vzdálených ústředen typu Remote pokrývá severní polovinu
České republiky a polovinu Prahy a obsluhuje asi polovinu kapacity sítě ČESKÉHO
TELECOMU, a.s. (dohromady více než 2,5 milionu digitálních ekvivalentních linek*). Díky nim je dnes kvalita telefonního spojení nesrovnatelná
s předchozím obdobím co se týče dostupnosti, rychlosti, spolehlivosti a nových
služeb. Začátkem roku 2002 dokončí ČESKÝ TELECOM, a.s. úplnou digitalizaci své
sítě a od této chvíle bude moci poskytnout všem koncovým zákazníkům kompletní
portfolio služeb nabízených digitální technologií.
* Tento údaj zahrnuje linky koncových uživatelů i
spojovací okruhy terminálových ústředen v rámci lokální sítě.
- Přístupové systémy xDSL
Na českém trhu se poprvé komerčně objevují v létě letošního roku v nabídce
omezené na několik míst v Praze poté, co byly v rámci pilotního projektu za
přispění interních zákazníků ČESKÉHO TELECOMU, a.s ve vybraných lokalitách
úspěšně testovány. Existují různé typy DSL technologií, například ADSL, SDSL, v
blízké budoucnosti VDSL, přičemž v rámci pilotního projektu je nasazena první ze
jmenovaných – asymetrická. Počítá se s jejím dalším rozšířením pro
uživatele na celém území České republiky, současně se zavedením SDSL (symetrické
technologie) pro firemní zákazníky. DSL využívá možnosti volného kmitočtového
pásma na stávajícím účastnickém telefonním vedení a umožňuje rapidně zrychlit
přenos dat a nabízet běžně připojeným zákazníkům další datové služby, jako
je například rychlý přístup na Internet, Teleworking, Video on Demand, Voice over DSL
a podobně.
- SDH
V roce 1998 zvítězil Alcatel ve výběrovém řízení společnosti Radiomobil, a.s. na
budování SDH přenosové sítě. Po úvodním projektu optické sítě v hlavním
městě Praze, dokončeném v lednu 1999, následovalo zahájení výstavby MW sítě SDH
na dalších místech republiky. V dnešní době je technologie SDH společnosti Alcatel
v provozu ve všech regionech ČR. Na veletrhu CeBIT 1999 představil Alcatel svou novou
generaci SDH zařízení, která je pod obchodní značkou OPTINEXTM od roku 2000
dodávána také do České republiky. Tato rodina produktů představuje svým pojetím
opravdovou změnu v aplikaci přenosových zařízení. Namísto klasického pojetí Add
Drop Multiplexerů či Digitálních Crossconnectů hovoříme o tzv. Multiservisních
uzlech, které jsou kromě vlastního přenosu SDH schopny též optimalizovat přenos ATM
buněk či IP packetů přes SDH vrstvu. Tato schopnost přináší nejen podstatně
efektivnější využití přenosového pásma ale umožňuje také integraci ATM či IP
služeb do Multiservisního uzlu OptinexTM. Operátorovi tak mohou odpadnout dvojí
pořizovací náklady na paralelní instalaci a provozování ATM/IP a SDH zařízení v
dané lokalitě.
- ATM
ATM je jednou znejvýznamnějších technologií pro budoucí komunikační systémy. Jeho
infrastruktura nabízí velmi vysokou přenosovou rychlost díky přidělování šíře
pásma podle potřeby a současně i podporu aplikací, pracujících v reálném čase.
ATM je založeno na principu tzv. „virtuálního spojení“, které bylo použito i v
sítích s propojováním paketů. U tohoto principu nejsou mezi koncovými zařízeními
propojeny žádné pevné kanály, ale buňky určitého spojení se přenášejí po
předem stanovené cestě v síti. Proto mohou být jednotlivé kanály efektivně
využity pro více spojení.
- Intelligent Networks
První fáze řešení Intelligent Networks pro ČESKÝ TELECOM, a.s. byla realizována
během prvního pololetí roku 1999. Intelligent Networks umožňuje operátorům
nabídnout koncovému zákazníkovi širokou paletu služeb s přidanou hodnotou. Vývoj a
modifikace Intelligent Networks služeb jsou rychlé a nabízejí nepřeberné množství
variant podle potřeb operátora. Řešení Alcatel Intelligent Networks je spolehlivá
platforma, která generuje za nízkých nákladů trvalé zisky a je navíc nezávislá na
použité spojovací technologii. Zákazníci mají možnost používat nové spektrum
služeb s uživatelsky příjemným rozhraním, jako například výběr mezi tónovou
volbou, hlasovou volbou nebo přepojením na operátora, volbu jazyka, nastavení
individuálního směrování a podobně.
- Mobilní telefony GSM
Na českém trhu se poprvé objevily v roce 1996. Do současnosti Alcatel prodal přes
jeden a pul miliony přístrojů a značka Alcatel se tak stala druhou nejprodávanější
v tomto segmentu. Po prvních u nás prodávaných typech Alcatel HC 400 – 600
následovala úspěšná řada Alcatel One Touch, která významným způsobem přispěla
k rozvoji mobilní telefonie u nás, mimo jiné díky osobitému designu, který získal
několik ocenění v mezinárodních soutěžích. V současnosti jsou na trhu typy
Alcatel One Touch 301-303, které pokračují v tradici atraktivních telefonů
"entry class", ale prodejním hitem se staly rovněž manažerské modely
Alcatel One Touch 501 a 701. Na letošním veletrhu INVEX Alcatel uvádí model Alcatel
One Touch 511, který má ambici prosadit se v kategorii "entertainment" –
stylových a zábavných mobilů.
- (Web) Call Centres
První Call Centre bylo uvedeno na český trh v roce 1997, první kontaktní centrum v
roce 1998 (ČESKÝ TELECOM a.s.), první webovské kontaktní centrum pak v roce 2000
(Internet On Line). Kontaktní centrum Alcatel OmniTouch poskytuje propracovaný
integrovaný distribuční mechanismus, který je integrován do komunikačního serveru
OmniPCX 4400. Umožňuje zvýšit spokojenost zákazníků a poskytuje možnost
multimediálního kontaktu pomocí Internetu, e-mailu či telefonního přístroje.
- Fixed Wireless Applications
První instalace základnových stanic pevné bezdrátové sítě FWA systému Alcatel
LMDS ve frekvenčním pásmu 26 GHz se v České republice uskutečnily v roce 2000 pro
společnost Telenor Networks (dříve Nextra Wireless). V tomto roce již síť FWA
pokrývá 12 největších měst, obsluhuje několik stovek zákazníků a neustále se
rozvíjí. Technologie umožňuje operátorovi rychlé připojení zákazníků s
požadavky na vysokou kapacitu přenášených dat (až 8 Mbit/s), s důrazem na
zajištění kvality poskytovaného přenosu, včetně hlasových služeb. Připojení
zákazníků je omezeno pouze dosahem základnové stanice, který je až 6 km. Odpadá
jakákoli starost s pokládkou kabelů, vyjednávaní stavebních povolení, uzávěr a
podobně. Kvalita přenosu je plně srovnatelná s optickým připojením.
- OmniPCX Office
Oficiální uvedení řešení Alcatel OmniPCX Office na český trh proběhlo 19.9.2001.
OmniPCX Office je předkonfigurovaný server, který integruje celou řadu komunikačních
služeb, od telefonních až po sdílené připojení k Internetu, dále e-mailový
server, síťové služby, Firewall, Proxy a Cache server, DNS a DHCP server, VoIP, CTI a
10/100 LAN switching. Tento produkt je unikátní spojením hlasové a datové komunikace
do jednoho zařízení a uživateli tím přináší výrazné úspory.
- Operator Support System (Networks Management)
Systém Networks Management dodal Alcatel poprvé v roce 1997 společnosti ČESKÝ
TELECOM, a.s. jako Switching Management Center pro centrální management ústředen
Alcatel 1000 S12. Druhým krokem pak byla realizace General Fault Managementu pro všechny
ústředny společnosti ČESKÝ TELECOM, a.s., včetně analogových, v roce 1998. V
současné době probíhá realizace projektu Service Provisioning and Network
Administration (SP/NEAD). Řešení Networks Management zajišťují vysokou míru
automatizace a optimalizace ovládání, nastavení a údržby sítě telekomunikačních
operátorů a umožňují snižování jejich provozních nákladů. SP/NEAD umožní
dramaticky zkrátit realizaci zákaznických požadavků na zřízení nebo modifikaci
služeb. Zákazník bude v budoucnosti informován o možnosti realizace svého požadavku
ve většině případů okamžitě během návštěvy zákaznického centra.

tisková zpráva
Článek ze dne 17. října 2001 - středa