logo itpoint.cz

Alternativní telekomunikační společnosti a Sdružení internetových poskytovatelů NIX.CZ, z.s.p.o. nesouhlasí s postupem ČTÚ

Alternativní telekomunikační společnosti Contactel s.r.o., ETEL s.r.o., Czech On Line a.s.Video On Line spolu se sdružením NIX.CZ, z.s.p.o. vyslovily vážné obavy z postupu liberalizace trhu telekomunikačních služeb v České Republice a způsobu, jakým regulátor řeší rozpory s dominantním provozovatelem.

Praha 18. září 2001 - Alternativní telekomunikační společnosti Contactel s.r.o., ETEL s.r.o., Czech On Line a.s.Video On Line spolu se sdružením NIX.CZ, z.s.p.o. vyslovily vážné obavy z postupu liberalizace trhu telekomunikačních služeb v České Republice a způsobu, jakým regulátor řeší rozpory s dominantním provozovatelem.

V souvislosti s nedávným cenovým rozhodnutím ČTÚ o propojení v oblasti internetu vyzvaly uvedené společnosti ČTÚ k urychlené korekci závažných chyb, kterých se regulační úřad zjevně dopustil při stanovení metodiky výpočtu provize pro poskytovatele internetových služeb. Členové iniciativy požadují důsledné vyšetření záležitosti vydaného cenového rozhodnutí, neboť uvedené chyby jednoznačně a neoprávněně zvýhodňují ČESKÝ TELECOM, a.s.

Cenové rozhodnutí je jen posledním z řady příkladů nevyřešených problémů v oblasti liberalizace telekomunikačního trhu. Podobně neuspokojivě je řešena také situace volání z pevných na mobilní linky a další.

Všechny uvedené společnosti žádají ČTÚ, aby rozhodoval kvalifikovaně, nediskriminačně, transparentně a bezodkladně. Opožděné vydávání cenových rozhodnutí pro nejrůznější telekomunikační služby blokuje propojovací jednání s Českým Telecomem a znemožňuje alternativním operátorům tyto služby efektivně poskytovat. Tím jsou poškozovány zájmy zákazníků a zdravý rozvoj telekomunikačního trhu.

ČTÚ vydává svá rozhodnutí mnohdy až po několika měsících od podání žádosti o rozhodnutí. Pozdní rozhodování ČTÚ jednoznačně zvýhodňuje dominantního provozovatele na úkor alternativních operátorů. Lhůty, ve kterých ČTÚ rozhoduje, jsou přitom mnohem delší než typické lhůty jiných správních úřadů. Například uvedené cenové rozhodnutí vzniklo v reakci na žádost o rozhodnutí sporu s Českým Telecomem ve výše uvedené věci, která byla podána 16.5.2001.

Uvedení operátoři a sdružení NIX.CZ jsou přesvědčeni, že nedostatek konkurence umožňuje situaci, aby ČESKÝ TELECOM, a.s. diktoval neúměrně vysoké ceny pro koncové uživatele. Jak dokládá porovnání se situací na liberalizovaných evropských trzích, český zákazník platí za přístup k internetu vysoké ceny, což brzdí použití a další rozvoj internetu.

Výše uvedení telekomunikační provozovatelé a sdružení NIX.CZ ve svém společném protestu žádají regulátora, aby při svém rozhodování opustil současnou praxi zbytečných průtahů, sledoval zájem zákazníků a podporoval spravedlivou soutěž v oboru telekomunikací.

 http://www.nix.cz
tisková zpráva

Článek ze dne 21. září 2001 - pátek