logo itpoint.cz

B2B - velké firmy se chápou nové šance

Nový projekt internetového tržiště má velké ambice a silné zázemí.

Největším světovým poskytovatelem služeb v oblasti elektronických tržišť je společnost PricewaterhouseCoopers (PwC) - podle studie firmy IDC byl v roce 2000 její podíl na trhu 10,1 procent. Nejsilnější pětku dále tvoří IBM Global Services (7,5 procent), Gap Gemini Ernst & Young (5,7 procent), Accenture (5,4 procent) a CSC (4,8 procent). Na dalších místech jsou podle IDC společnosti Deloitte Consulting s tržním podílem 4,2 procenta, KPMG (2,9 procenta), EDS (2,7 procenta), Oracle (1,8 procenta) a Commerce One (1,6 procenta).

"V oblasti B2C (business-to-customer) je na českém trhu řada poměrně úspěšných firem, ať již jde o internetové portály nebo o e-shopy prodávající letenky či spotřební zboží," domnívá se Radim Hradílek z oddělení Manažerského poradenství PwC. Podle něj je však otázkou, co se stane, až na trh vstoupí významné maloobchodní společnosti, jejichž nástup se očekává v dohledné době. Oproti tomu oblast B2B (business-to-business) se v České republice teprve začíná rozvíjet. "Díky určitému technologickému zpoždění, které máme za rozvinutějšími trhy západní Evropy a USA, se tu ale neprojevila krize technologických firem tak silně, jako jinde ve světě. Technologické akcie v ČR prakticky nejsou veřejně obchodovatelné a dosud nedošlo - s výjimkou řízeného ukončení aktivit Globopolisu - ani k žádným velkým krachům internetových firem," uvedl Hradílek.

Právě PwC je jedním z partnerů nového projektu B2B tržiště na českém internetu. Jde o záležitost orientovanou na největší firmy. O tom svědčí i výběr dalších partnerů. Citibank u nás působí již mnoho let, ale o drobné klienty se začala zajímat až v poslední době. SAP je producent software pro řízení podniků, zejména těch větších, a CenTrade je dceřinou firmou Českého Telecomu, o jehož mohutnosti také není pochyb. Odborně spolupracují také experti na podnikový management z ČVUT.

Prvním hmatatelným výsledkem je kniha vydavatelství Grada B2B-internetová tržiště, která je učebnicí i určitou kuchařkou popisující aspekty i fungující světové projekty na poli B2B, ale i souvislostech s tržišti určenými i pro koncové spotřebitele. Kniha byla pokřtěna v úterý, přesně ve 14:39 v nové budově PricewaterhouseCoopers u pražského náměstí I.P. Pavlova.

Virtuálnějším produktem je vlastní internetová aplikace, která bude dále zdokonalována a rozšiřována. Bude se zdokonalovat jak způsob popisu produktů, které by zpočátku měla tvořit zejména kancelářská technika, tak i počet podnikových účastníků. CenTrade tento systém nabízí například pro zprůhlednění výběrových řízení. Projektu by pomohla i legislativní podpora, obdobně jako u elektronického podpisu.

Vlastní výběr je formou aukcí různých typů. Další důležitou a logickou částí jsou katalogové služby ve formě komparativní databáze, umožňující kupujícímu vůbec zjistit, co vše může žádat od potenciálních dodavatelů.

Článek ze dne 17. května 2001 - čtvrtek

Všechna firemní zařízení Android pod kontrolou