logo itpoint.cz

Imaginet - virtuálnější tvář Českého Telecomu

Hlavní produkty Českého Telecomu jsou tradičně nehmotné povahy. Myslím tím telefonní služby. S Internetem ale přišly služby, které jsou svou povahou ještě nehmotnější, ještě virtuálnější.

Hlavní produkty Českého Telecomu jsou tradičně nehmotné povahy. Myslím tím telefonní služby. Pokrok se však nezastavil. S intenzivnějším nástupem Internetu, který má z mnoha důvodů blízko k telefonním sítím a tedy i telefonním operátorům, stoupl počet možností poskytovat velmi pestré spektrum služeb.

Služeb, které jsou svou povahou ještě nehmotnější, ještě virtuálnější. Svou organizační složku, která právě tento segment služeb bude zastřešovat, pojmenoval Český Telecom IMAGINET. Původním názvem byl e:Tel, odvozený od spojení jako je e-business a e-komerce. Došlo ale ke shodě s irským eTelem, který u nás zahájil činnost jako další operátor telefonních služeb a tak bylo třeba nalézt jiný název. Imaginet má představovat spojení slov, která v angličtině znamenají představivost a propojení.

Služby a organizace, které zastřešuje, lze rozdělovat různými způsoby. Jednak zda jsou určeny spíše pro podnikové klienty, kteří jsou ochotni zaplatit za garantovanou spolehlivost a kvalitu svého elektronického obchodování, transakcí atd. Nebo je jejich cílem širší veřejnost, která očekává spíše levné nebo bezplatné služby, vydělávající si na sebe reklamními aktivitami.

Při pohledu do zahraničí je zřejmé, čemu toto organizační uspořádání má napomoci. Tím, že se všechny tyto internetové aktivity včlení do zvláštní jednotky, lze později, po jejím kapitálovém osamostatnění lépe získat kapitál pro další rozvoj, třeba vydáním emise akcií, bez ztráty kontroly pomocí kontrolního akciového balíku. Přitom již nyní díky současné finanční síle mateřské firmy, která může pro tyto organizace dále výhodně zajišťovat servisní zázemí, lze rozjíždět i ambiciózní projekty.

Nejde vždy o nové organizace. Logicky sem patří Internet On Line, známý zejména jako poskytovatel připojení, ale také místa pro webové aplikace. Agentura MIA, kterou Český Telecom zakoupil dříve, pokrývá oblast internetové reklamy a marketingu. Veřejnosti méně známé jsou jednotky orientované na podnikatelskou klientelu. Jde o Edinet.cz, zajišťující elektronickou výměnu dat a o CenTrade pro elektronické podnikové trhy, zásobování a v neposlední řadě bezpečné platby a další transakce.

Jde o skutečně velmi komplexní záběr, určitě se ale dočkáme jeho dalšího rozšíření. Prostor se otevírá například na straně médií, ať již jde o digitální televizi nebo video-on-demand, tedy objednání filmu.

Článek ze dne 27. dubna 2001 - pátek