logo itpoint.cz

Nokia vidí design jako klíč k úspěchu

Když se ekonomice nedaří, lidé plýtvají méně na pošetilosti, jako například za módu. Nokia však přesto investuje do vzhledu svých přístrojů.

Když se ekonomice nedaří, lidé plýtvají méně na pošetilosti, jako například za módu. Nokia však přesto investuje do vzhledu svých přístrojů. Takže v těchto obtížných časech, kdy průmysl mobilních telefonů je v jistém poklesu, je otázkou, proč není osekán rozpočet Franka Nuovo?

Nakonec jediná věc kterou tento Američan jako hlavní návrhář v Nokii dělá, je tvorba vzhledu sluchátek a přesto se cítí lépe. Ale takový smysl zde přesně je. Každý může dnes udělat mrňavý mobil muší váhy, jak ukázaly nevelké firmy jako například britský soukromě vlastněný Sendo, dvouletá firma, která právě uzavřela dohodu s britským mobilním operátorem Virgin na dodávání drobounkých telefonů.

Jak technologie tvořící telefon získává více masový charakter, stává se důležitější pro zajištění dobrého odbytu produktů design, zejména na vyspělých trzích. "Líbí se mi porovnávat brýlové obroučky a sledovat mobilní telefony," prohlásil Nuovo. "Jsou jako brýle proti slunci. Vždycky chcete nový vzor, který je v módě, takový, co je nejnovější."
Svým způsobem se stala Nokia v průmyslu mobilních telefonů něčím, jako je Swatch, který vytvořil celé nové průmyslové odvětví výrobou hodinek oblíbených typů za nízké ceny.

S Nuovem byli první Finové, kdo dal dohromady telefony s vyměnitelnými mnohobarevnými čely a zády, integrovanými anténami, a dokonce telefony, které se podobaly zapalovači. Významnou otázkou je jestli může být úspěch Nokie zopakovaný také v příštích letech.

Nuovo, který rád přirovnává sebe sama k návrháři hodinek a vládne kolektivu více než 100 tvůrčích zaměstnanců, připustil že to pro něho nebo pro firmu není lehká práce, když má tradici ve výrobě buničiny, toaletního papíru a gumáků. "Máme před sebou spoustu výzev," prozradil Reuters v rozhovoru na ústředí firmy. "Je snadnější stát se prvním než potom prvním zůstat."

Telefony přizpůsobené pro specifické zákazníky

Nokia se stala největším světovým výrobcem celulárních telefonů v roce 1998. Během jen několika roků předběhla Motorolu, protože vložila mnoho peněz a času do designu, což ostatní nedělali. Zatímco konkurenti ještě platili techniky, finská firma verbovala marketingové experty, sociology a módní odborníky, zaměřené na specifické příležitosti s přizpůsobenými telefony. "Umožnili jsme lidem udělat si své telefony jedinečné vyměňováním krytů sluchátek za několik sekund," říká Nuovo, bývalý džezový muzikant, který hrál pět nocí týdně, aby zaplatil svá studia školy designu.

Manažeři Motoroly, druhého největšího světového producenta mobilů, a Ericssonu, třetího největšího, uznali, že v Nokii byli schopní lépe rozpoznat, jak se bude trh vyvíjet. "Teď je jasné, že jsme byli hodně zpožděni, když bylo zřejmé, jak důležitá je funkčnost a design pro spotřebitele," řekl manažer Motoroly. "Stále ještě to doháníme." Motorola a Ericsson nyní pracují intenzivně na těchto problémech. Švédská firma nedávno najala nového návrháře a reklamní agenturu. Rozpočet na výzkum a vývoj Ericssonu v loňském roce byl asi 4.1 miliarda euro (3.7 miliard $) a výdaje na jeho divizi mobilů jsou některými analytiky očekávány okolo 30 procent z této částky, neboli nějakých 1.2 miliard euro. Nokia, jejíž 70 procent celkového množství odbytu tvořily celulární telefony, utratila kolem 1.8 miliard euro na výzkum a vývoj telefonů a letos utratí ještě více. To je mimo celkový rozpočet 2.56 miliard euro které firma dává na výzkum a vývoj Toto číslo bude letos ještě růst.

Článek ze dne 2. dubna 2001 - pondělí

Cool letní akce datového centra Coolhousing