logo itpoint.cz

Další milion klientů pro naše mobilní operátory v tomto roce

Zhruba osm miliónů zákazníků budou mít dohromady tři tuzemští mobilní operátoři na konci letošního roku proti necelým sedmi miliónům na začátku roku. Uvedl to na včerejším setkání s novináři finanční ředitel společnosti Eurotel Robert Bowker.

Zhruba osm miliónů zákazníků budou mít dohromady tři tuzemští mobilní operátoři na konci letošního roku proti necelým sedmi miliónům na začátku roku. Uvedl to na včerejším setkání s novináři finanční ředitel společnosti Eurotel Robert Bowker.

"Nárůst nebude tak velký jako loni. V důsledku toho očekáváme i nižší růst tržeb," dodal. Kolik nových klientů očekává největší mobilní operátor Bowker neuvedl s tím, že si firma chce zachovat nejvyšší přírůstek na trhu. Eurotel loni získal 1,07 miliónu klientů a zvýšil tak jejich počet na 3,28 miliónu. Konkurenční RadioMobil chce letos ke svým 2,85 miliónu klientů získat mezi 300.000 a 500.000 nových zákazníků.

ČR má podle studie ING Barings nejvyšší počet mobilních telefonů na 100 obyvatel ve středoevropských zemích bývalého komunistického bloku. Zatímco v tuzemsku připadalo loni na 100 lidí zhruba 68 mobilů, na Slovensku to bylo 40 telefonů, v Maďarsku asi 50 a v Polsku 26.

Podle analytika Atlantik Finanční trhy Petra Švarce byl rok 2001 posledním rokem velkého růstu počtu uživatelů. "Zkušenosti z ostatních evropských zemí naznačují, že kolem hranice 70 procent se tempo růstu mobilní penetrace výrazně zpomalí," vysvětlil. Na konci roku očekává mezi 7,8 a osmi milióny aktivních SIM karet.

Pokles přírůstku klientů by měl vést ke změně chování operátorů, kteří se budou snažit zvýšit výnosy na uživatele. Eurotel i RadioMobil podle analytika letos vykáží pouze jednociferné růsty výnosů.

Eurotel loni zvýšil čistý zisk o 26 procent na 6,1 miliardy korun. Tržby vzrostly o 11 procent na 30,1 miliardy. Okolo 12 až 13 procent výnosů tvořily příjmy za nehlasové služby. Tento podíl se letos zvýší zhruba na 15 procent. Firma měla podle tržeb 53 % podíl na trhu, RadioMobil měl 37 % na Český Mobil 10 %. Podle počtu klientů měla firma 47 % trhu a RadioMobil 41 %.

ČTK

Článek ze dne 4. dubna 2002 - čtvrtek