logo itpoint.cz

Český Telecom konkuruje alternativcům novými tarify

Při podrobnějším prostudování nových minutových tarifů Českého Telecomu a jejich porovnáním jak s běžnými cenovými programy Home (Standart, Maxi atd.), ale také zejména s cenami alternativních operátorů, nejde ani tak o snahu vyjít vstříc zákazníkům, jako spíše je přesvědčit, aby své peníze neutráceli u konkurence. Mohou být však zajímavé hlavně pro nadprůměrně hovořící domácnosti, tedy pro skupinu, o kterou mají zájem i alternativní operátoři.

Od počátku května si mohou domácnosti zvolit nové telefonní tarify, pojmenované Telefon 120, Telefon 120, Telefon 240 a Telefon 240 Plus. Podrobnosti jsme již uvedli dříve v tiskové zprávě. Podle výkonného ředitele pro řízení produktů Českého Telecomu Miloše Masníka jsou tyto cenové programy inspirovány tarify mobilních operátorů.

Pokud jde o poskytnutí kreditu v podobě volných minut a jejich převod pouze do následujícího měsíce, je to jistě pravda. Při podrobnějším prostudování minutových cen a jejich porovnáním jednak s běžnými cenovými programy Home (Standart, Maxi atd.) ale také zejména s cenami alternativních operátorů, nejde ani tak o snahu vyjít vstříc zákazníkům, jako spíše je přesvědčit, aby své peníze neutráceli u konkurence.

Současně s vyšším měsíčním poplatkem se zvyšuje i jistota pravidelného příjmu Telecomu. Je to snaha jistě pochopitelná, a bude zajímavé sledovat, jak konkurence odpoví. Nesmíte ale zapomenout, že se zde stále jedná o ceny a programy pro domácnosti, tedy o zákazníky, jejichž účty jsou oproti firemním klientům podstatně nižší.

A také jde o skupinu zákazníků, o které mají z alternativních operátorů zájem jen nemnozí. Telecom uvádí, že by volbou některého z nových cenových plánů dosáhlo úspory asi 880 tisíc jeho zákazníků. Domnívám se, že využitím nabídky některého alternativního operátora by toto číslo bylo ještě větší. Protože nové cenové programy mají své měsíční poplatky vždy vyšší než nejrozšířenější program Home Standart, musí taková domácnost patřit mezi ty více volající a utrácející.

Tři z těchto nových plánů mají své měsíční poplatky umístěny do intervalu velikosti 200 Kč mezi Home Standart a Home Maxi. Pokud tedy někdo dosud zvažoval pro sebe vhodnost Home Maxi, má nyní širší výběr. Ale i složitější. Domácnosti obvykle nevyužívají služeb telefonních makléřů, jako tomu je u firemní klientely, ale i v tomto případě bude nyní obtížnější hodnotit a vybírat optimální program, i s ohledem na kolísání provozu v jednotlivých měsíčních obdobích. Zdarma je jen první změna programu, každá další stojí 49 Kč. Což je sice méně než u zmiňovaných mobilních operátorů, ale zase ti obvykle nabízejí přechod směrem nahoru zcela zdarma. Pro domácnosti s účty průměrnými a podprůměrnými tak zatím Telecom alternativu nenabídl.

Současně je k těmto tarifům nabízena nadstavbová služba PřáTelé, tedy nic jiného než sleva 10 % na volání vybraných čísel. Oproti dosavadní verzi PříTel jde o rozšíření počtu těchto čísel ze 3 na 5. Díky poskytnutí paušálu v minutách a nikoliv v korunách je však zvýhodnění čerpáno až po spotřebování volných minut. Novinkou je možnost mít 2 z celkových pěti čísel i v jiných sítích, včetně mobilních a zahraničních. Služba stojí 10Kč měsíčně.

Posuďte sami: u Home Standart (299 Kč poplatek) je kredit 90 Kč. Na Telefon 120 si měsíčně oproti Home Standart připlatíte o 52,75 Kč navíc, a volné minuty mají hodnotu v rozmezí.126 Kč (tedy jen o 36 Kč více, pokud voláte jen místně) až hypoteticky 258 Kč (pokud místně vůbec nevoláte, jen dálkově).

Je pravdou, že současně jsou vaše hovory nad rámec volných minut účtovány za nižší minutové sazby, ovšem víceméně mimo místních, tedy dnes prakticky vnitrokrajových hovorů. Podobné srovnání pro ostatní nové cenové programy si snadno můžete udělat sami, dojdete k obdobným závěrům.

Shrnuto - nové tarify znamenají zavázat se platit měsíčně více peněz, aby jste dosáhli nižších minutových sazeb u ne-místních hovorů, které vám však ráda nabídne konkurence také, a navíc bez měsíčních poplatků.

Článek ze dne 7. května 2003 - středa