Český Telecom spouští pilotní projekt na paušální ISDN - vynikající zpráva s menšími vadami na kráse

Český Telecom spouští pilotní projekt pro uživatele služeb ISDN. Jedná se o už dříve ohlášený návrh, který sliboval téměř paušální ISDN za příplatek zhruba 500 Kč měsíčně k stávajícímu poplatku. V těchto dnech přešla společnost od slov k činům a na svých stránkách ohlásil spuštění pilotního provozu. Pojďme se tedy podívat jak by tato služba měla vypadat ...

Český Telecom spouští pilotní projekt pro uživatele služeb ISDN. Jedná se o už dříve ohlášený návrh, který sliboval téměř paušální ISDN za příplatek zhruba 500 Kč měsíčně k stávajícímu poplatku. V těchto dnech ČTc přešel od slov k činům a na svých stránkách ohlásil spuštění pilotního provozu. Pojďme se tedy podívat jak by tato služba měla vypadat.

Co dostane uživatel za příplatek 500 Kč ?

Telecom nabízí garantovaných 9,6 kbit/s a negarantovaných 64 až 128 kbit/s internetového dial-upu, částečně za paušál a částečně za minuty. Přeloženo do srozumitelného jazyka D kanál o rychlosti 9,6 kbit/s má uživatel jistý, ovšem podle zkušeností zahraničních operátorů skutečná rychlost tohoto kanálu se pohybuje v průměru kolem 5 kb/s.

B-kanály by pak byly uživateli přidělovány dynamicky. V praxi by to fungovalo tak, že by si uživatel nastavil buď automatické přidělování B kanálu nebo by si dynamické přidělování nechal zablokovat a rozhodnul se sám kdy B kanál využije. I B-kanály by pak měli být zdarma alespoň v období mimo špičku. Dost podstatný problém však vidíme v tom, že připojení přes B-kanál není garantované – to znamená, že může nastat situace, kdy bude síť přetížená a jednoduše nebude možné B-kanál přidělit.

Ve špičce by pak uživatel platil 50 procent ceny po vyčerpání kreditu, který ČTc stanovil na hranici 10 000 sekund, což je v podstatě 166 minut tedy necelé tři hodiny. Na tomto místě si neodpustím malou radu pro marketingové oddělení v ČTc. Až budete příště oznamovat výši volného kreditu, možná by stálo za zvážení uvést volný kredit v milisekundách nebo ještě lépe v pikosekundách ( 10 000 000 ms respektive 10 000 000 000 000 000 ps), to by se pak podařilo zamotat hlavu ještě většímu počtu zákazníků. V současné době využívá služeb ISDN zhruba 150 tisíc uživatelů a lze předpokládat, že velká část z nich by takto modifikovanou službu využila.

Jak bude probíhat pilotní projekt ?

Pilotní projekt AO/DI by měl být dvouměsíční a měl by probíhat od 1. září do 31. října. Nikoli ovšem celoplošně, ale pouze na čtyřech místech, pro uživatele připojené k ústřednám v těchto lokalitách: Praha –střed II, Praha- Vršovice, Brno –Královo pole a Ostrava – Mariánské hory. Pilotu se může zúčastnit každý uživatel vlastnící ISDN přípojku a zároveň musí být platným uživatelem služeb IOL Dial-up nebo Quick.

Sám Telecom k pilotnímu projektu uvádí toto :

Co je nutno splnit pro účast v pilotním provozu ?

  • zaregistrovat se co nejdříve, nejlépe do 18.8. 2003
  • být platným uživatelem služeb IOL Dial-up nebo Quick (v komerčním provozu již bude možný výběr z více poskytovatelů internetu (dle aktuálních smluv uzavřených mezi poskytovateli a ČESKÝM TELECOMEM)
  • nainstalovat potřebný komunikační software, který obdržíte e-mailem spolu s informací o aktivaci služby na Vaší přípojce euroISDN. Spolupracovat při vyhodnocení pilotního provozu
  • rozsah pilotního provozu je omezen na prvních 300 zaregistrovaných uživatelů.

Technické vybavení

  • zřízená přípojka euroISDN2 nebo euroISDN2plus Českého Telecomu
  • komunikační zařízení / ISDN modem AVM V.24/USB, 2xa/b ("2lines"), FRITZ!X PC ("4lines"), FRITZ!X USB ("4lines")
  • specializovaný driver AO/DI / klient AO/DI (bude poskytnut Českým Telecomem)

Co říci na závěr ?

Z pohledu uživatelů je to jistě krok vpřed, ovšem chtělo by to vychytat drobné mouchy. Toto téměř paušální ISDN bude určitě řešením pro uživatele, kteří v dohledné době nedosáhnou na ADSL připojení (a zde mi opět chybí seznam nejen těch lokalit kde už je ADSL dostupné, ale i lokalit do kterých se ADSL zavede při nejbližším rozšiřování, usnadnilo by to pak zákazníkům rozhodování).

Velmi by mohl službu poškodit způsob přidělování B-kanálů.O čem se Telecom nikde nezmiňuje je čas, který vymezil pro období ve špičce a mimo špičku. V pracovních návrzích ČTc na jednání Internetového Fóra se počítalo s jedním druhem paušálu, který operoval s časem mimo špičku od 14:00 do 7:00 druhého dne.

Z tohoto návrhu je tedy patrné, že Telecom nemá v tomto čase zrovna přetíženou síť. Kdyby podobným způsobem rozšířil off-peak i u ISDN začal bych o tomto návrhu vážně uvažovat i já:-) Počkejme si však na výsledek pilotního projektu – snad se těch 300 zkušebních uživatelů podělí o své pocity.

Internet pro všechny
Miloslav Sova

Článek ze dne 20. srpna 2003 - středa

Ušetřete peníze větším využitím proxy serverů
Aktuální články

Zálohování a obnova dat pro virtuální se...

Novicom představí svá řešení na 20. ročn...

itself investuje 50 milionů korun do mod...

Dopady eIDAS a GDPR nejen do veřejné spr...

Novicom opět na konferenci SecTec Securi...

Nové nástroje InterBase 2017 pro plný mo...

Barracuda Web Security Service v cloudu ...

GPS navigace Mio 5400 je mezi nejpopulár...

Efektivnější ochrana firemních sítí a e-...

Eplan a Rittal představují možnosti vývo...

Nová verze podnikové automatizační platf...

Efektivní výroba KOVONA SYSTEM s podporo...

Mobilní data nejsou v Česku drahá, v Pol...

Změny smluv na dálku lze do 14 dnů odvol...

Snadná správa uživatelských práv v Micro...

WiFi router Turris Omnia na veletrhu CeB...

Profesionální displeje Panasonic se záru...

Chytré IT tendry na TSK Praha pro předem...

Soutěž ČRA IoT Hackathon hledá nejlepší ...

Akreditační partnerský program Veeam zje...