logo itpoint.cz

ČTÚ začal šetřit podvody s připojením na internet přes telefon

Podvody dělají někteří provozovatelé tzv. linek se zvláštním tarifem, kde minuta hovoru vyjde až na 60 korun. Ti buď na některé internetové stránky, například s pornografií, umístí odkaz, po jehož prokliknutí se změní nastavení modemu a uživatel se bez svého vědomí začne připojovat za výrazně vyšší cenu. Druhou možností je, že program, který zajistí přenastavení modemu, obdrží mailem v podobě viru.

Český telekomunikační úřad (ČTÚ) začal šetřit množící se případy podvodů s telefonickým připojením na internet. Na ty si jen v posledních dvou měsících úřadu stěžovalo několik desítek uživatelů, kterým přišly nezvykle vysoké účty za telefon. S několika poskytovateli služeb již ČTÚ podle svého sdělení zahájil správní řízení.

Podvody dělají někteří provozovatelé tzv. linek se zvláštním tarifem, kde minuta hovoru vyjde až na 60 korun. Ti buď na některé internetové stránky, například s pornografií, umístí odkaz, po jehož prokliknutí se změní nastavení modemu a uživatel se bez svého vědomí začne připojovat za výrazně vyšší cenu. Druhou možností je, že program, který zajistí přenastavení modemu, obdrží mailem v podobě viru.

Úřad podle předsedy Davida Stádníka zjistil, že někteří poskytovatelé služeb používají přidělená čísla v rozporu s číslovacím plánem a zároveň porušují i generální licence pro zprostředkování přístupu na internet.

ČTÚ na svých internetových stránkách zároveň nabádá uživatele, aby své počítače maximálně zabezpečili, instalovali program sledující telekomunikační náklady či omezili odchozí telefonní hovory. Zároveň by měli být ostražití při návštěvách potenciálně nebezpečných stránek, například s erotickým obsahem.

Přestože jsou tzv. žluté linky umístěny většinou u alternativních operátorů, většina zákazníků si stěžuje u Českého Telecomu, přes jehož síť se z domova připojují. Firma do března evidovala 920 klientů, kterým namísto účtu v běžné výši v řádu stokorun přišlo vyúčtování na v průměru 10.000 korun. Jelikož však klienti účtované hovory uskutečnili, Telecom jim reklamace neuznal.

Podle mluvčího Telecomu Vladana Crhy firma své zákazníky na podezřelé hovory či pohyby na účtě upozorňuje a zároveň omezila dobu volání na žluté linky na deset minut. K obdobnému kroku firma vyzvala i ostatní operátory. Zareagoval však pouze Aliatel, v jehož síti bylo podle neoficiálních informací umístěno nejvíc takovýchto linek.

ČTÚ

Článek ze dne 2. dubna 2003 - středa

Acronis Backup 12.5