logo itpoint.cz

Klasika i pop se zabydlují v melodiích našich mobilů

Podle The Guardian se v dnešním světě člověk nehne, aniž by na každém kroku nezaslechl ústřední melodii z filmu Mission Impossible, Bachovu Toccatu a Fugu a tisíce dalších vyzváněcích melodií. Jde to tak daleko, že na výrobu krátkých a často nelibozvučných hudebních úryvků se letos celosvětově vynaloží více než na hudební singly na cédéčkách.

Podle The Guardian se v dnešním světě člověk nehne, aniž by na každém kroku nezaslechl ústřední melodii z filmu Mission Impossible, Bachovu Toccatu a Fugu a tisíce dalších vyzváněcích melodií. Jde to tak daleko, že na výrobu krátkých a často nelibozvučných hudebních úryvků se letos celosvětově vynaloží více než na hudební singly na cédéčkách.

Je-li někdo vinen, pak je to Španěl Francesco Tárrega, který v 19. století položil základy moderní kytarové hudbě, soudí deník. Jeho život vzbuzuje sympatie - trpěl těžkou oční chorobou, která se u něj projevila poté, co jej nepříčetná chůva zkusila utopit v otrávené nádrži. Soucit však jde stranou pokaždé, když uslyšíme notoricky známý takt z jeho mistrovského díla Gran Vals. Třináct tónů, které od počátku 90. let zní na každém kroku jako nejznámější volací tón mobilních telefonů dnes dokonce i hudební virtuosové přezdívají "ten odporný zvuk z Nokie".

"Lidé začínají být na tóny daleko alergičtější než na normální zvonění," říká Mark Squires, který Nokii zastupuje na Britských ostrovech. Z obchodního hlediska však jde o velký byznys - jenom v Británii činil letos za první pololetí obrat v prodeji vyzváněcích tónů v přepočtu 1,9 miliardy korun, přičemž do konce roku se tato suma ještě bezmála zdvojnásobí. Nahrávací studia větří šanci a bombardují mladé demografické skupiny cédéčky doplněnými o kód, na němž si lze stáhnout nejpopulárnější melodie singlu ve formě zvonění. S rozvojem polyfonní technologie se přitom tón stále více bude podobat originálu. V nabídce nechybí ani logo příslušného produktu.

Podle historiků není divu, že výrobce mobilních telefonů tento zájem zastihl nepřipravené. První výrobci klasických telefonů si rovněž nemysleli, že novinka bude sloužit dvoustranné komunikaci - představovali si, že volat se bude pouze jedním směrem bez obdržení odpovědi. Stejně tak zaskočil evropské a japonské firmy boom esemeskování, zatímco američtí odborníci si stále ještě lámou hlavy, proč se něco podobného nezopakovalo ve Spojených státech.

Zájem o vyzváněcí tóny se však nyní stal mezi dospívajícími nezpochybnitelným vyjádřením toho, že je člověk IN. Stejně jako stylem oblékání, nyní i zvoněním vyjadřují mladí svou osobnost, a to každému, kdo stojí na doslech. Jde to dokonce přímočařeji než oblečením, které nemusí každý postřehnout a ocenit. Technologická lavina ovšem není k zastavení a hlavní otázkou již nyní přestává být, kolik melodií může mít mobil v paměti, nýbrž kolik ememesek a v jaké kvalitě dokáže předat.

Mládež přiznává, že přeposílávání tónů je oblíbenou zábavou. "Volám i podle kódů v různých časopisech, ale z kreditu zmizí obvykle třikrát vyšší suma, než slibuje inzerát," řekla listu 18letá Kerry. "Stahujeme je proto z internetu, kde jsou zdarma a kvalitní," dodává poznámku, na níž v poslední době slyší zejména představitelé nahrávacího průmyslu.

V mobilech totiž začínají vidět zařízení pro novou formu šíření digitální hudby, což je odvětví internetového prodeje, které na čas zaspalo a teprve nyní dohání vlak. Mobil by podle nich mohl sloužit k poslouchání oblíbených melodií v digitalizované formě, přičemž příjemce by za každý poslech zaplatil malou částku. I když to zní možná příliš nepravděpodobně, provozovatelé mobilů upozorňují, že lidé zpočátku také tvrdili, že platit pětikorunu za esemesku je strašně moc. Jde zkrátka o fenomén s velkou budoucností.

Filosofka Sadie Plantová dokonce ve studii pro společnost Motorola napsala, že všelijaké to pípání, zvonění a melodie představují novou formu digitalizovaného ptačího zpěvu, proměňují městský folklór a zasahují až do pouští Dubaje či lesů Finska.

Slyšení tónu si žádá odpovědi, tak prý není divu, že mnozí ptáci se přizpůsobují a imitují mobilní vyzvánění. The Guardian připomíná, že obdobný fenomén ovšem žádný ornitolog dosud nezaznamenal a zůstává otázkou, zda se tohoto jevu vůbec dočkáme. Pokud ovšem ano, pak budou špačci zpívající songy Maddony či Michaela Jacksona nefalšovanou odvetou přírody za moderní pokrok.

Svět viděný internetem / ČRo 6

Článek ze dne 21. srpna 2003 - čtvrtek