logo itpoint.cz

Nové tarify Telecomu - zahoďte mobily

Věčná dvojka mezi našimi mobilními operátory nedávno propagovala své služby TV klipem, kdy její nadšení zákazníci zahazovali číselníky svých patrně letitých telefonních přístrojů. Jsem zvědavý, zda některý z nových tarifů Českého Telecomu bude provázet podobně laděná kampaň. Jen z oken a telefonních budek budou létat zbytečně drahé a nevýhodné mobilní telefony. Pojďme si trochu zmapovat současnou mnohovrstevnatou konkurenci pevných linek. Protože hlavně konkurence může dále ovlivnit chování Telecomu.

Věčná dvojka mezi našimi mobilními operátory nedávno propagovala své služby TV klipem, kdy její nadšení zákazníci zahazovali číselníky svých patrně letitých telefonních přístrojů. Jsem zvědavý, zda některý z nových tarifů Českého Telecomu bude provázet podobně laděná kampaň. Jen z oken a telefonních budek budou létat zbytečně drahé a nevýhodné mobilní telefony. Pojďme si trochu zmapovat současnou mnohovrstevnatou konkurenci pevných linek. Protože hlavně konkurence může dále ovlivnit chování Telecomu.

Nechci zabíhat do haléřových či jiných rozdílů v sazbách nových tarifů, minutových sazeb alternativních či mobilních operátorů. Pojďme raději jako v detektivce pátrat po motivech. Jak na tiskové konferenci připustil marketingový šéf Telecomu, oficiálně Chief Marketing Officer David Duroň (ex. GTS a Radiomobil), je to konkurence. To samozřejmě není nic překvapivého. Konkurence je ale poněkud pestřejší a pomáhá zákazníkům k výhodnějším cenám z různých směrů. Zhruba shrnuto, jsou to alternativní operátoři, mobilní operátoři a poskytovatelé přístupu na internet jiným než vytáčeným způsobem. Doufám, že spolu s poslední skupinou se stanou brzy reálnou konkurencí i poskytovatelé hlasové IP telefonie, chcete-li internetoví telefonní operátoři.

Patrně nejnebezpečnější z pohledu Telecomu by mohli být operátoři mobilní. Penetrace mobilními telefony je v Česku velmi vysoká, navíc se mobil stává díky politice různých tandemových SIM karet zajímavou alternativou i pro rodinné hovory. Pro firmy je dávno nabízeno velmi laciné volání uvnitř firmy. A samozřejmě mobilita a možnost roamingu, tedy výhody, které zatím pevná linka jen těžko nabídne. I v přístupu na internet nabídli mobilní operátoři zajímavé alternativy na bázi GPRS. Fakt, že se v tomto případě jedná o první paušální přístup na internet, nebo-li tolik žádaný flatrate, ocenil tuším před časem i ministr Mlynář v případě Eurotelu. Rychlost GPRS bývá jen o něco nižší než u modemového spojení, cena je nyní pod úrovní ADSL a jako bonus je zde opět mobilita.

Alternativní operátoři jsou v trochu schizofrenním postavení. Potřebují síť Telecomu, bez ní by mohli své služby zavést jen těm největším zákazníkům. Segment SOHO by na jejich služby těžko dosáhl přímo. Proto je i pro ně velmi nepříjemný útěk zákazníků k mobilním sítím. Na druhou stranu jejich ceny odspodu jednoznačně určují propojovací poplatky, které v současnosti nejsou určené dohodou, ale rozhodnutím regulátora. Právě tarif Business Universal, který na zákazníky útočí zejména nízkými minutovými sazbami, se stal trnem v jejich očích. Alternativní operátoři Aliatel, Contactel, Czech On Line, České Radiokomunikace, eTel, Tele2 a Tiscali útočí na jejich výši, neboť podle jejich výpočtů “podlézají” propojovací poplatky. Mohla by se zde tedy opakovat situace s prvním pokusem o ADSL v roce 2002, kdy regulátor zakázal poskytovat IOL Platinum, protože neexistovala akceptovatelná velkoobchodní nabídka. Dnes by samozřejmě šlo o opačný případ – velkoobchodní nabídka (propojovací poplatky) funguje, ale poklesly odpovídající koncové ceny. Druhým dechem zopakovali své námitky proti svazování měsíčního poplatku za pevnou linku s kreditem či moderněji s volnými minutami. Spořivější klient tak má významný důvod váhat s převodem svých hovorů na alternativní operátory. Právě jeho by mohli mobilní operátoři získat na svou stranu. Snadno mohou argumentovat slušnou cenou nejenom ve vlastní síti, ale díky nižším poplatkům za propojení i do sítě pevné. Právě cena za volání do pevné sítě je a bude velmi důležitá. Sice si mohu zavolat levně a mobilně svým nejbližším, případně kolegům ve firmě, ale stále je nemalý počet tzv. institucionálních cílů, které mají jen pevné číslo. Přesně známé jen pevné číslo. Svému lékaři do ordinace asi nebudu volat na mobil, abych se objednal, ale zejména běžně nemám šanci zjistit mobilní číslo jinak, než že mi ho sdělí jeho uživatel. Ano, jde o existenci telefonních seznamů. I kdyby existovaly pro mobily, při existenci anonymních předplacených karet by stejně nemohly být kompletní. Pevnou linku jaksi anonymně nezískáte. I proto bývá telefonní účet za pevnou linku požadován různými úvěrovými firmami co důkaz vaši existence na dané adrese.

Opačně jsou tito operátoři kryti až devítinásobným poplatkem za ukončení hovoru v jejich mobilní síti. Mezi sebou, tedy mezi mobilními sítěmi, mohou nabídnout také zajímavé ceny. Pokud se těmto třem operátorům podaří udržet mezi sebou navzájem zhruba vyrovnaný provoz, může jim být vlastně jedno, kolik je vzájemná minutová sazba. Zaplatím ti milión minut a ty mě také. A celkově jsme na nule. Není náhodou opět vhodná doba pro přezkoumání oprávněnosti výše propojovacích poplatků do mobilních sítí operátorů s významným podílem na trhu? Skutečně je správné počítat do "oprávněných" nákladů třeba dotované mobily?

Pokud jde o poskytovatele internetu (ISP), mohou Telecomu konkurovat samozřejmě jednak v tomto oboru, kdy Telecom přiznává masivní přeskupování výnosů z hlasových do datových služeb. Pokud zruším pevnou linku, nebudu mít ani vytáčený internet ani ADSL. Ve hře zůstává kabelová televize a bezdrátové připojení. Kabelová televize bývá kvalitní volbou. Kupodivu největší kabelový ISP, tedy UPC, zatím neopustil politiku masivního zpoplatnění firemní klientely, která tam musí za jeho internet platit přes 3 tisíce korun. Fyzické osoby mohou stejnou, byť pomalejší službu, získat i za třetinovou cenu. Patrně tedy UPC zatím ADSL příliš nevnímá jako konkurenci ve firemním sektoru zákazníků. U ADSL je totiž výběr tarifu neomezen podle kritéria firemní/osobní. Pravda, nikoliv u hlasových služeb telefonní linky. U ADSL má Telecom, ale i ostatní ISP možnost přilákat uživatele na balíčky s hlasovými zvýhodněnými službami.

U bezdrátového internetu se nabídka sympaticky technologicky rozšířila. Kromě tradičních pojítek na bázi BreezNetu apod. zde je zmíněné GPRS a stále populárnější WiFi, které již překročilo hranici kancelářské WLAN. Probíhají různé placené i bezplatné projekty připojovacích bodů, ba dokonce i svépomocný CZFreeNet.

Ne všechny zmíněné technologie jsou současně vhodné také pro IP telefonii. Pokud by ta existovala v dostatečné kvalitě služeb, a teď nemyslím kvalitu technologickou-ta tu již je, asi by se mohly pevné linky cítit ve významném ohrožení. A s Telecomem tedy i alternativní operátoři. Pravda, většina z nich má současně i ISP divizi, ale i tak by to bylo nepříjemné. Pro firemní klientelu již nabídky existují, pro domácnosti je IP hlasových operátorů jako šafránu. Existuje například projekt Fayn.cz, který má jako výhodu technologické vyřešení přístroje, tedy buď USB telefon, anebo dražší telefon, který se připojuje již mimo PC na Ethernet. Podstatnou výhodou jsou kromě minutových sazeb pod úrovní snad všech alternativních operátorů zejména sekundová tarifikace od začátku hovoru, včetně mobilních sítí. Stručný hovor na mobil vás tak může stát jen několik desetihaléřů. Zásadní nevýhodou, která by dnes znemožnila zcela se zbavit pevné linky a nahradit ji třeba tímto telefonem, je nemožnost dovolat se na Fayn telefon odjinud, než z vlastní sítě. Mnohokrát jsem se divil, že hlasové služby nenabízí v balíčku třeba s bezdrátovým BreezNetem i některý z ISP.

O nových tarifech jsme již psali zde. Při jejich vysvětlování v ostatních médiích jsem zaznamenal různé nejasnosti s přesným výkladem. Jednak jde o poskytované služby, kdy volné minuty u tarifů Telefon 70, 120 atd. jsou jednak rozdělené 50:50 špička:slabý a nezahrnují mobilní sítě. Jsou převoditelné do následujícího měsíce, tedy právě jen do něj. V ceně je i služba Přátelé, tedy sleva na vybraná čísla. To však neplatí u Telefonu 70, minuty převoditelné nejsou, a Přátelé jsou za 10Kč / měsíčně. Z hlediska využití nových a starých tarifů po Novém roce je lze rozdělit zhruba do tří skupin. Samozřejmě jde jednak nové tarify, tam je ale trochu zádrhel, že dle infolinky je můžete objednávat až po 1. lednu. A měnit tarifní program nemůžete během deseti dnů, které předcházejí konci účtovacího období. Mnozí proto na nové tarify dosáhnou až v dalším měsíci. Další skupinou jsou tzv. regulované tarify, které jsou současně ale nejrozšířenější. Home Standart (75% domácností), Home Mini (10% domácností) a tak trochu černý vzadu Home Zero. Uživatelé se trochu obávali o osud Home Internet, ten by ale, ač neregulován, měl zůstat za stejných podmínek i cen (samozřejmě zvýšených o DPH) pod novým názvem. Tyto regulované tarify mohou zákazníci požadovat, tedy i na ně přecházet i po 1.1.2004. Ostatní současné tarify potká po tomto datu osud starých tarifních plánů mobilních operátorů. Tedy pokud ho nyní máte, zůstane vám, ale nebudete si ho moci nově zřídit ani na něj přejít. Podle Telecomu by pro třetinu uživatelů Home Standart měl být výhodnější přechod na jiný, pravděpodobně asi vyšší tarif. Telecom hodlá po Novém roce aktivně své zákazníky oslovovat a nabízet jim zhodnocení výhodnosti jednotlivých tarifů. Je otázka, s jakým úspěchem se tato snaha setká. Kupodivu nebudou operátoři pracovat se známými daty o provozu klienta, což by snad ani nemuselo být v rozporu s ochranou osobních dat. Tak jako tak je stejný Telecom tiskne každý měsíc na 3 milióny faktur.

I zákazníci se dají rozdělit do tří skupin. Ti kteří chtějí maximálně ušetřit, již dávno volají s alternativními operátory (OLO) dálkové a zahraniční hovory. Do mobilních sítí volají buď z mobilu anebo také s OLO. Kredit, tedy povinou konzumaci, využívají na místní hovory, kde není rozdíl minutových cen tak velký. Anebo v kombinaci s e-účtem hlídají své hovory u Telecomu do výše kreditu a pak přecházejí na OLO. I s CPS, tedy s napevno nastaveným OLO lze předvolbou 1022 přejít pro konkrétní hovor zpět k ČTc a utrácet tak kredit. Vše uvedené se samozřejmě bude týkat jen hodně spořivých zákazníků. Další skupinou bude další extrém, klienti, kteří příliš na výši sazeb nekoukají. O takové zákazníky OLO a zejména jejich různí provizní obchodní zástupci stále bojují, podle mých zkušeností i ne vždy korektně. Poskytují jim totiž zavádějící a nepravdivé informace. Setkal jsem se s konkrétním případem, kdy takový “dealer” budoucímu zákazníkovi tvrdil, že jsou v podstatě zástupci ČTc, ale aby ten nemusel nabízet nižší ceny, používá je. Dále nasliboval třeba hovory do mobilních sítí za 3Kč/min. apod. Spolehlivější jsou v tomto případě telefonní makléři, kteří nezastupují jediného OLO, ale dokáží zpracovat komplexnější nabídku. Obvykle jednotliví OLO mají některé sazby nižší a jiné zase vyšší než konkurence. Např. Tele2, která má nepopiratelné zásluhy v otevření dostupnosti volby operátora i pro málo volající domácnosti, má sice slušné ceny dálkových hovorů (dnes 2.00/1.00Kč vč. DPH), do mobilů jsou ale o cca 1Kč za minutu dražší (5.50Kč/min) než většina konkurence.

Shrnuto, velký jásot nad novými cenami jsem příliš nezaznamenal. Samozřejmě, nárůst DPH do bezedné státní kasy je natolik brutální, že ho skutečně asi operátoři těžko mohou vzít plně na sebe. Nakonec již jsme to v minulosti zažili třeba u plynu a elektřiny. Telecom však ještě nevyčerpal všechny možnosti, jak oslovit své zákazníky. Co by ještě mohl zlepšit? V oblasti internetu to je samozřejmě internet za paušál, cenově posazený dost pod nejlevnější ADSL. Tím se pevná linka stane zajímavější pro uživatele internetu. U hlasových služeb by stačilo zlepšit způsob účtování. Tedy známé modely 120+60 u místních hovorů, 60+30 u dálkových atd. Operátoři si stejně své propojovací náklady účtují po vteřinách. V tomto bodě mají rezervy i samotní OLO. Sice většinou znají sekundovou tarifikaci, ale snad nikdy od první sekundy. A u krátkých hovorů, jako jsou omyly, dovolání se do schránek a záznamníků nejde o zase částky úplně zanedbatelné. Téměř z říše sci-fi pak jsou místní hovory zahrnuté v paušálu. Pravda, toto sci-fi má zaoceánský šmrnc, kde je realitou. Podobně jako u internetu by to ale předpokládalo změnu modelu propojovacích poplatků.
Také máte pocit, že pevné linky by nemusely být dinosaurem na vyhynutí? Podělte se s ostatními v diskusním fóru pod článkem.

Článek ze dne 19. prosince 2003 - pátek

Ušetřete peníze větším využitím proxy serverů