Vánoční dárky on-line

Internetové prostředí je kromě vlastních nákupů i zdrojem informací potřebných pro rozhodování o nákupu, případně pro následný nákup v kamenném obchodě. Prostřednictvím internetu lze najít inspiraci a snadno nalézt informace o vlastnostech dárku, jeho ceně i např. adrese obchodu, kde lze dárek nakoupit. Připočteme-li k přímým nákupům i takovéto využití sítě, je internet před Vánoci využíván 62 % internetové populace.

Vánoce jsou jednoznačně hlavní příležitostí, při které uživatelé internetu využívají výhod on-line nákupů. Ze studie GfK Praha On-line Shopping 2003 vyplynulo, že při příležitosti Vánoc již někdy on-line nakoupilo 44 % on-line nakupujících. Z těchto předvánočních on-line nakupujících je velká většina (81 %) těch, kteří internet používají z domu.

Jiná studie GfK – trendový Internet Monitor – ukazuje, že podíl domácích uživatelů internetu každoročně stoupá. V současnosti internet z domu využívá 1 440 tisíc lidí, to znamená 51 % internetových uživatelů. Lze předpokládat, že počet těch, kteří využijí vánočních on-line nákupů bude i nadále stoupat, protože se stále zvyšuje počet lidí využívajících internet a zároveň se rozšiřuje a zkvalitňuje také nabídka on-line obchodů.

Jaká byla situace před Vánoci na internetu v loňském roce ? Na to se podíváme do třetího zdroje GfK – do výzkumu Vánoce na síti. Vyplývá z něj, že v on-line obchodech nakoupil před loňskými Vánocemi každý třetí uživatel internetu. Výdajům dominovala elektrotechnika a mobilní telefony (36 %, resp. 19 % předvánočních on-line výdajů), nejčastěji nakupovaným zbožím byly knihy a hudba (11 %, resp. 7 % uživatelů).

Tyto modelové oblasti se od sebe lišily i typem nakupujících. Mezi těmi, kdo nakoupili elektroniku nebo mobily výrazně převažovali muži, knihy a hudbu na hudebních nosičích vybíralo relativně vyšší procento žen. On-line nákup mobilů byl typický pro nejmladší internetové uživatele do devatenácti let, elektronika motivovala k on-line nákupům nejčastěji skupinu 20-39 letých. Knihy nakupovali on-line hlavně padesátníci a starší, hudební nosiče spíše třicátníci a čtyřicátníci.

Mobilní telefony nakupovali přes internet hlavně obyvatelé jižní Moravy, on-line nákup elektroniky byl zase populární ve východních a jižních Čechách. Internetové nákupní prostředí pro výběr knih vyhovovalo výrazně více Středočechům, možnost nakoupit hudební nosiče oslovila naopak méně obyvatele jižních Čech. Pražany, kteří tvoří významnou část internetové populace, oslovila více než obyvatele jiných regionů možnost nákupů oděvů, prádla i oblečení a spolu se Severočechy i výhody on-line nákupů bílé techniky.

Internetové prostředí je kromě vlastních nákupů i zdrojem informací potřebných pro rozhodování o nákupu, případně pro následný nákup v kamenném obchodě. Prostřednictvím internetu lze najít inspiraci a snadno nalézt informace o vlastnostech dárku, jeho ceně i např. adrese obchodu, kde lze dárek nakoupit. Připočteme-li k přímým nákupům i takovéto využití sítě, je internet před Vánoci využíván 62 % internetové populace.

V poměru přímých on-line nákupů a doplňkového využití internetu v roce 2002 výrazně vedly knihy (k přímému nákupu došlo u 41 % procent zájemců o tuto oblast), následovaly audio a video nosiče (30 % tvořil nákup videokazet či filmů na DVD nosičích, 28 % bylo hudebních CD/MC/DVD nákupů). Naopak nejnižší podíl nákupů je typický pro oblast sportovních potřeb – pouze jeden z deseti zájemců o tuto oblast prostřednictvím internetu nákup i realizoval.

Ukázku výsledků z výzkumu "Vánoce na síti" naleznete zde.

GFK

Článek ze dne 5. prosince 2003 - pátek

Všechna firemní zařízení Android pod kontrolou
Aktuální články

Moderní trendy a zapojení ICT technologi...

Ještě dokonalejší vzdálená správa koncov...

Benefice ArtForum ICZ pomáhá projektu Mů...

V INVENTI pracuje 25 procent žen - dvojn...

SAS Visual Analytics v cloudu za zvýhodn...

Prestižní evropská cena za rozvoj cloudo...

RAD Studio 10.2 s podporou Linuxu

Digitalizace a Průmysl 4.0 v praxi

ČTÚ vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3,7 ...

Jak zvýšit efektivitu provozu datového c...

Spolehlivá ochrana a ukládání dat pro po...

SUSE Linux Enterprise Server pro KunLun ...

Zálohování a obnova dat pro virtuální se...

Novicom představí svá řešení na 20. ročn...

itself investuje 50 milionů korun do mod...

Dopady eIDAS a GDPR nejen do veřejné spr...

Novicom opět na konferenci SecTec Securi...

Nové nástroje InterBase 2017 pro plný mo...

Barracuda Web Security Service v cloudu ...

GPS navigace Mio 5400 je mezi nejpopulár...