logo itpoint.cz

Kabelové televize nám také podraží

Největší tuzemské kabelové firmy zaskočila dohoda vládní koalice o květnovém přechodu služeb kabelové televize z pětiprocentní sazby DPH na 19 procent. Přechod do základní sazby daně hrozil ož od, kdy zvýšení DPH postihlo například telekomunikační služby. Vedení firem se ale podařilo přesvědčit ministerstvo financí a poslance o ponechání služeb v nižší skupině - jedním z argumentů přitom bylo, že kabelové vysílání zdaňují nižší sazbou i státy EU.

Největší tuzemské kabelové firmy zaskočila dohoda vládní koalice o květnovém přechodu služeb kabelové televize z pětiprocentní sazby DPH na 19 procent. Firmy zřejmě zvýšení daně promítnou do svých cen. "Od 1. května budeme samozřejmě muset plně aplikovat zákon, který bude v daný okamžik platný," uvedl mluvčí UPC František Malina.

Představitelé koaličních stran se v neděli dohodli, že část výrobků a služeb, na které se dosud vztahovala snížená pětiprocentní sazba daně, přejde do sazby základní. Ta by měla zároveň klesnout z 22 na 19 procent.

Kabelovým televizím hrozil přechod do základní sazby daně již od letošního ledna, kdy zvýšení DPH postihlo například telekomunikační služby. Vedení firem se ale podařilo přesvědčit ministerstvo financí a poslance o ponechání služeb v nižší skupině. Jedním z argumentů přitom bylo, že kabelové vysílání zdaňují nižší sazbou i státy EU. "Zdá se mi, že by šlo nejen o popření dosavadního směřování vlády, ale i o negování významného úsilí senátu a sněmovny udržet tuto službu v nižší sazbě, což jak víme nám legislativa EU umožňuje," řekl šéf komunikace Karnevalu Luboš Řežábek.

V případě zvýšení DPH z pěti na 19 procent by se například u největší kabelové televize UPC zvýšil měsíční poplatek za základní nabídku ze 419 korun na 474 Kč. Vedle zvýšení cen pro zákazníky bude mít případná změna sazby DPH vliv i na náklady firem. Ty totiž budou muset své klienty o změně informovat. "Náklady na různé způsoby informování zákazníků se pohybují v milionech korun," dodal Malina.

Naopak telekomunikační a internetové firmy, které musely od ledna zvýšit ceny kvůli přechodu na 22 procentní sazbu, většinou chystají po snížení daně o tři procentní body i adekvátní pokles cen. "Pokud bude sazba DPH snížena, bude to znamenat pokles cen pro naše zákazníky," uvedl mluvčí T-Mobile Jiří Hájek.

Podobně reagoval i Oskar. "Pochopitelně snížení promítneme do cen pro zákazníky," uvedl mluvčí Telecomu Vladan Crha. Pokles cen však podle zástupců firem nebude nijak výrazný. Například u nejpoužívanějšího tarifu Telecomu Home Standard by měsíční poplatek po snížení daně mohl klesnout o osm korun z 347 Kč.

ČTK

Článek ze dne 3. února 2004 - úterý