logo itpoint.cz

Konkurence České pošty bude mít zřejmě jednodušší přístup na trh

Vláda schválila novelu poštovního zákona, která přesunuje poštovní služby ze skupiny vázaných živností mezi živnosti volné. Zájemci o poskytování služeb tak nebudou muset žádat o souhlas ministerstvo informatiky, ale budou moci okamžitě začít. Návrh ještě musí schválit parlament a podepsat prezident.

Firmy, které chtějí konkurovat v poskytování služeb České poště, by měly mít snazší přístup na trh. Vláda schválila novelu poštovního zákona, která přesunuje poštovní služby ze skupiny vázaných živností mezi živnosti volné. Zájemci o poskytování služeb tak nebudou muset žádat o souhlas ministerstvo informatiky, ale budou moci okamžitě začít, uvedla mluvčí ministerstva Klára Volná. Návrh ještě musí schválit parlament a podepsat prezident.

Podnik musí podle mluvčího Ladislava Vančury v souvislosti s novelou počítat s rozšířením konkurence. Pošta bude mít nadále monopol na doručování písemností o hmotnosti do 100 gramů za cenu nižší než 19 korun. O takzvanou poštovní výhradu, jejímž prostřednictvím stát firmě kompenzuje zajišťování základních služeb i ve ztrátových oblastech, by měla přijít po roce 2008.

Ve většině ostatních služeb mohou firmě již nyní konkurovat jiné podniky. Konkurence na tuzemském poštovním trhu se objevila v první polovině 90. let a zaměřuje se především na doručování balíků a expresních zásilek v tuzemsku i do zahraničí. Poště konkurují nadnárodní giganty DHL, TNT nebo UPS, ale i místní firmy, jako je Messenger nebo Sprinter, či jednotlivci. Celkem na trhu působí zhruba desítka konkurentů.

Novela rovněž převádí úlohu regulátora poštovního trhu z ministerstva informatiky na Český telekomunikační úřad. Ministerstvo financí si však podle informací ČTK prosadilo, že bude nadále regulovat ceny poštovních služeb na vnitrostátním trhu. Ministerstvo informatiky zůstane zakladatelem pošty a bude dále zodpovědné za mezinárodní smlouvy a za legislativu v této oblasti.

Česká pošta loni vydělala 916 milionů korun před zdaněním, což je o 76 procent více než v roce 2002. Výnosy podniku loni vzrostly téměř o dvě procenta na 15,9 miliardy korun. Podnik provozuje 3400 pošt.

ČTK

Článek ze dne 27. května 2004 - čtvrtek