logo itpoint.cz

Maloobchodní síť Electrocity na českém trhu skončila

Maloobchodní síť se spotřební elektronikou Electrocity v tuzemsku skončila. Společnost Europe Technic, která ji provozovala, změnila v pondělí předmět svého podnikání z maloobchodní činnosti na velkoobchod se spotřební elektronikou. Sdělil to bez dalších podrobností generální ředitel společnosti Christos Barberis.

Maloobchodní síť se spotřební elektronikou Electrocity v tuzemsku skončila. Společnost Europe Technic, která ji provozovala, změnila v pondělí předmět svého podnikání z maloobchodní činnosti na velkoobchod se spotřební elektronikou. Sdělil to bez dalších podrobností generální ředitel společnosti Christos Barberis.

Potvrdily se tak spekulace o potížích firmy, která patřila ještě zhruba před rokem mezi pět až sedm největších prodejců elektroniky v České republice. Upozorňovala na ně výrazně slabší předvánoční nabídka ve srovnání s jinými obchodníky na trhu s elektronikou a od svátků potom už jen zahalené výlohy s nápisy oznamující inventuru.

Konkurenci krok Europe Technic příliš nepřekvapil. "Dostali jsme informace od několika majitelů prostorů, které dosud pronajímali Electrocity, že hledají nové nájemce," řekl generální ředitel Datartu Pavel Sláma s tím, že firmě se hlásí z Electrocity stále větší počet žadatelů o práci. "Před Vánoci to byl spíše vyšší management, ale teď to jsou i běžní prodavači," upřesnil.

Řetězce s elektronikou se před Vánocemi předháněli v nabídce nejnižších cen v celé řadě výrobků, které se čím dál rychleji v regálech obměňují. "Konkurence na trhu s elektronikou se v současnosti vyhrocuje," řekl již před časem generální ředitel Electro World Jiří Řízek. Vstup právě této firmy na český trh v roce 2002 přitom podle mnohých odborníků přispěl k rozpoutání cenové války na tuzemském trhu s elektronikou.

Sláma nesouhlasí s tím, že cenová válka prodejců je hlavním důvodem potíží Electrocity. Cenovou politiku řecké firmy označil za pružnou, hlavním problémem podle něj mohla být neznalost realitního trhu a výše nájmů v České republice. Ty jsou srovnatelné se západní Evropou stejně jako cenová hladina výrobků, uvedl Sláma. Rozdílná je ale velikost trhů. "V Holandsku například obchod prodává asi pětkrát více zboží pro zhruba stejný počet obyvatel jako u nás, může si tak potom dovolit platit pětinásobně vyšší nájmy," uvedl.

Dlouhodobě klesající ceny některých výrobků na tuzemském trhu sice podle Slámy Electrocity negativně zasáhly, jejich pokles však nepřičítá vstupu dalších hráčů na trh, ale celosvětovému trendu odrážejícímu zvýšenou poptávku. "Cena například DVD přehrávačů se snížila během posledních čtyř let z 15 tisíc na jeden a půl tisíce," upozornil.

Firma Europe Technic otevřela své první prodejny Electrocity v ČR v roce 1997. Předloni měla Europe Technic v prodejnách Elektrocity podle odhadů společnosti Incoma Research tržby pod miliardu korun. Ke konci roku měla po celé republice 16 prodejen, ve kterých zaměstnávala zhruba 400 lidí. Jejím majitelem je řecká skupina Kotsovolos.

ČTK

Článek ze dne 9. ledna 2004 - pátek