logo itpoint.cz

MI zahájilo řízení s konkurentem pošty kvůli porušení monopolu

Ministerstvo informatiky zahájilo správní řízení s Českou poštou a jejím konkurentem, společností Mediaservis, kvůli údajnému porušení monopolu. Pošta napadla Mediaservis za doručování adresných reklamních zásilek, které podle jejího názoru má právo roznášet pouze ona. Mediaservis však tvrdí, že lukrativní služba není součástí takzvané poštovní výhrady.

Ministerstvo informatiky zahájilo správní řízení s Českou poštou a jejím konkurentem, společností Mediaservis, kvůli údajnému porušení monopolu. Informaci z důvěryhodného zdroje potvrdila na dotaz ČTK mluvčí ministerstva Klára Volná. Pošta napadla Mediaservis za doručování adresných reklamních zásilek, které podle jejího názoru má právo roznášet pouze ona. Mediaservis však tvrdí, že lukrativní služba není součástí takzvané poštovní výhrady.

Pošta má monopol na doručování písemností o hmotnosti do 100 gramů za cenu nižší než 19 korun. O to, zda do vyhrazených služeb patří i takzvaný direct mailing, tedy posílání reklamních a informačních sdělení v obálkách, se pře od loňského roku, kdy začal Mediaservis službu poskytovat. Firma se již dříve hájila tím, že pošta má výhradu pouze na osobní sdělení a nikoli na obchodní zásilky, mezi které direct maily patří.

Současný zákon o poštovních službách ani jeho chystaná novela tento problém jednoznačně neřeší. V ostatních evropských zemích je služba většinou součástí monopolu.

Podle jednatele Mediaservisu Michala Koliandra není doručování adresných direct mailových sdělení předmětem poštovního monopolu, a firma se tedy nedopouští porušování zákona o poštovních službách. "Záležitost je v řešení našich právních zástupců, kteří mají v rukou dostatek argumentů pro podporu našeho právního názoru," dodal bez dalších podrobností.

Mediaservis je v současnosti díky vlastní doručovací síti jediným přímým konkurentem České pošty. Firma se zabývá celoplošnou distribucí tiskovin a adresných reklamních zásilek do domácností i firem.

Konkurence na tuzemském poštovním trhu se objevila v první polovině 90. let a zaměřuje se především na doručování balíků a expresních zásilek v tuzemsku i do zahraničí. Poště konkurují nadnárodní giganty DHL, TNT nebo UPS, ale i místní firmy, jako je Messenger nebo Sprinter, či jednotlivci. Celkem na trhu působí zhruba desítka konkurentů.

Česká pošta loni vydělala 916 milionů korun před zdaněním, což je o 76 procent více než v roce 2002. Výnosy podniku vzrostly téměř o dvě procenta na 15,9 miliardy korun. Podnik provozuje 3400 pošt.

ČTK

Článek ze dne 9. června 2004 - středa

Všechna firemní zařízení Android pod kontrolou