logo itpoint.cz

Počet zákazníků kabelové TV stagnuje, roste zájem o internet

Zatímco počet domácností, které si předplácí kabelovou televizi se již čtvrtý rok prakticky nezměnil, skupina uživatelů připojení na internet přes kabel se meziročně téměř zdvojnásobila. Dva největší hráči na trhu, UPC a Karneval, uvádějí dohromady přibližně 650.000 zákazníků kabelové televize a 35.000 předplatitelů připojení k internetu.

Zatímco počet domácností, které si předplácí kabelovou televizi se již čtvrtý rok prakticky nezměnil, skupina uživatelů připojení na internet přes kabel se meziročně téměř zdvojnásobila. Dva největší hráči na trhu, UPC a Karneval, uvádějí dohromady přibližně 650.000 zákazníků kabelové televize a 35.000 předplatitelů připojení k internetu. Celkový počet příjemců kabelové televize na českém trhu je zhruba o 200.000 vyšší.

I když zákazníků kabelové televize nepřibývá, jejich výdaje se zvyšují. Uživatelé totiž stále častěji přechází z takzvané omezené nabídky čítající kolem deseti programů na základní s 30 a více programy. Podle mluvčího UPC Františka Maliny roste zájem i o balíčky, které kombinují kabelovou televizi a internet a placené kanály, jako je například HBO. "U HBO jsme zaznamenali meziroční zvýšení o 50 procent," potvrdil obchodní ředitel konkurenčního Karnevalu Dušan Jelínek.

Na počtu zákazníků se neprojevilo ani zvyšování cen v posledních letech. Za poslední dva roky stoupla cena základní nabídky o 50 až 100 korun. Poslední zdražení přineslo zvýšení sazby DPH z pěti na 19 procent letos v květnu. "Nepotvrzuje se předpoklad velkého odlivu zákazníků kvůli DPH," uvedl Malina.

Oproti rostoucím cenám za kabelovou televizi, cena za internet se buď nemění, nebo v rámci společné nabídky s kabelovou televizí klesla pod hranici 1100 Kč měsíčně. Naopak se zvyšuje rychlost připojení, která nyní začíná na 600 kbit/s. Kabelové firmy totiž musí držet krok s konkurenční technologií ADSL, která umožňuje rychlé připojení přes telefonní linku nebo internetu za paušál od mobilních operátorů. ADSL nyní využívá kolem 22.000 zákazníků a internet přes mobil přes 70.000 uživatelů.

Kabelové firmy v posledních letech téměř neinvestují do rozšiřování svých sítí, ale spíše se orientují na jejich modernizaci a úpravu pro internetový provoz. Karneval bude koncem léta nabízet 300.000 přípojek schopných přístupu na internet, zhruba stejný údaj uvádí i UPC.

UPC má podle údajů na internetu v současnosti 374.000 zákazníků kabelové televize včetně necelých 80.000 uživatelů satelitního příjmu a téměř 30.000 uživatelů internetu. Karneval udává 270.000 zákazníků kabelové TV a přes 6000 domácností, které se připojují na internet.

ČTK

Článek ze dne 19. května 2004 - středa

Vyzkoušejte si M-Files na 30 dní zdarma