logo itpoint.cz

Seznamte se s mobilním telefonem Siemens M65

Díky PR oddělení Siemens jsem se opět mohl přes měsíc přátelit s modelem M65. Navíc jsem ale tentokrát měl k dispozici ještě některé důležité doplňky. Handsfree sada Car Kit Easy HKP-600 je určena i pro některé ostatní modely mobilů Siemens řady 65, na rozdíl od Bike-o-Meter IBS-600. Toto druhé zařízení, pro které nemohu najít jednoduchý český termín, má ve své tabulce použitelnosti zatím uvedený právě jen outdoorový mobil M65.

Siemens v červnu uvedl na náš trh 9 zcela nových modelů mobilních telefonů. Zde se můžete seznámit s dalším modelem této série. Tentokrát model z řady M, tedy s modelem terénním, jehož konstrukce preferuje odolnost proti vnějším vlivům.

 Siemens M65

O představení 9 nových typů mobilních telefonů jsme již ZDE informovali v červnu. Díky PR oddělení Siemens s.r.o. Mobilní informace a komunikace jsem se opět mohl přes měsíc přátelit s modelem M65. Navíc jsem ale tentokrát měl k dispozici ještě některé důležité doplňky. Handsfree sada Car Kit Easy HKP-600 je určena i pro některé ostatní modely mobilů Siemens řady 65, na rozdíl od Bike-o-Meter IBS-600. Toto druhé zařízení, pro které nemohu najít jednoduchý český termín, má ve své tabulce použitelnosti zatím uvedený právě jen outdoorový mobil M65. Zhruba řečeno, jde o držák na jízdní kolo, který umožní mobilu M65 fungovat jako chytrý cyklocomputer. K příslušenství se ale ještě vrátím.

Mobilní telefon M65 je důstojným, tuším již čtvrtým pokračovatelem odolnější, nebo také outdoorové řady mobilních telefonů Siemens. Prvním byl model M35, který vlastně byl svým vnitřním hardwarem totožný s low-endovým C35. U následujícího modelu ME45 byl odolný model naopak funkčním ekvivalentem manažerského S45. Kyvadlo se ale opět zhouplo, a M65 je funkční obdobou CX65, který jsme recenzovali nedávno ZDE.

Obdobou do té míry, že v podstatě kopíruje i jeho nectnosti, které na mne dělají dojem nedostatečně odladěného software. V průběhu recenze jsem si mohl nechat M65 inovovat nejnovějším firmware verze 12. Telefonu to velmi prospělo, zvýšila se podstatně jeho stabilita. Snad nikdy mi nezamrzl tak, abych musel vyndávat baterii, pokud měl nějaký problém, buď se vypnul nebo sám resetoval. Některé chyby jsou ale soustavné. Dynamické LED, které u M65 prosvěcují oranžový gumový lem okraje telefonu, občas buď zcela zhasly, nebo naopak zůstaly svítit stále. To jistě nemůže mít dobrý vliv na výdrž akumulátoru. Zaznamenal jsem také případ, kdy nezhaslo podsvětlení displeje.

Chybou trvalého charakteru, tedy se 100 % výskytem, je chyba automatického vypnutí telefonu v nastavený čas. Pokud si čas nastavíte, telefon se skutečně vypne, ale až ho příště zapnete, po dalších 24 hodinách se již nevypne. Tedy pokud mezitím neměníte nastavení této funkce. Nejde o velké problémy, telefon je jinak velmi uživatelsky příjemný, ale přece jen u telefonu za 7977Kč (Oskar, na prodejně Siemens stál 8699Kč, samozřejmě s DPH) bych jako zákazník očekával lépe odladěný firmware.

Cenu patrně zvyšuje některé HW vybavení, tedy zejména fotoaparát. Na druhou stranu, neměl by být problém všechny tyto nedostatky brzy napravit. Nejsem si jist, zda do této skupiny zařadit i nepříjemný detail. Pokud jste vyzváněni, telefon začne vyzvánět s malou prodlevou, včetně zobrazení na displeji. Mnohokrát jsem proto nechtěně "shodil" příchozí hovor, když jsem s telefonem dělal jiné věci. Když již hovor vyzvání, lze identifikaci podobně jako u CX65 doplnit třeba obrázkem. Důkazem nezvládnutého firmware je ale popisek tlačítek pod displejem. U Siemensů je dobrou tradicí možnost odmítnou dvojím způsobem. Jednak displejovým tlačítkem a jednak červeným tlačítkem, které způsobí vyslání chybové signalizace. Liší se pak také signalizace, kterou slyší volající. Pokud tedy u M65 přichází hovor, levé tlačítko má popis Příjem, jde o poněkud nadbytečnou možnost, přijmout hovor jde samozřejmě i zeleným tlačítkem. Zajímavé je ale pravé tlačítko. Na něm je popis MikrVyp, což je u ještě nepřijatého hovoru poněkud nelogické. Tlačítko ale plete popisem. Ve skutečnosti prvním stiskem vypnete vyzvánění. Popis se změní na očekávané Odmítn. a to se také při druhém stisku stane.

K mechanickému provedení se mnoho vytknout nedá. Výrazným rysem je kovový, patrně duralový rám, který částečně kryje boky telefonu a celkově ho zpevňuje. Je jeho nedílnou součástí. Pokud bych ho nechtěl nasadit, nebude mi držet kryt baterie. Klávesnice je vyvedena v tvrdé pryži, v kombinaci černé a bílé, podsvětlená je sytě oranžově. S odolností patrně nebudou problémy. Jak ale je u odolných telefonů běžné, všechny otvory zakrývají různé zátky z oranžové gumy. Některé jsou sice v základním balení zdvojeny, přesto může jejich ztráta být nepříjemná. Přes všechny tyto konstrukční detaily jsem ale byl u zapůjčeného kusu překvapen prachem a skvrnami od kapaliny z vnitřní strany displeje, který není běžně přístupný. Sklíčko, které kryje velký displej, také není nejodolnější proti poškrábání.

K funkční výbavě asi nelze mít mnoho výhrad. Protože je ale tento nikoliv nejlevnější telefon prezentován jako model pro dynamické sportující osobnosti, trochu mi zde chybí BlueTooth a zejména hlasové vytáčení. Součástí základní sady telefonu také není datový kabel a CDROM, jako u jiných, více manažerských modelů. Datové možnosti zahrnují i emailového klienta, kde jsem postrádal snad jen možnost automatické periodické kontroly POP3 účtů. Vzhledem k existenci tarifů GPRS typu Data Nonstop to snad není neobvyklý požadavek. Nevím, zda byla chyba ve mně, ale nepodařilo se mi rozběhat prohlížení internetových stránek jinak, než přes wap profil. Což by sice zdánlivě nevadilo, pokud pak ale v tarifu GPRS Oskarta zaplatíte 160 korun za cvičné načtení jediné stránky, poněkud to zamrzí...

Emaily se přitom bez problémů stahují v levnějším internetovém profilu. Bez vady není ani vestavěná kamera. Ne že by obrázky nebyly pěkné. Pokud se ale pokusíte zachytit videosekvenci, možná budete odmítnuti s odkazem na plnou paměť. Což v mém případě vzhledem k existenci jediného videosouboru a jinak uváděným volným cca 4MB paměti lze považovat za další SWw nedostatek.

Tím se dostávám ke zmíněné Handsfree sadě Car Kit Easy HKP-600. Funkčně vzato, jde o jednoduchou HF sadu, která se pouze zasune do autozapalovače. Zajímavá je ale na první pohled. Vkusný design podporuje i nové konstrukční řešení, tedy její kinematiku.

 Car Kit Easy HKP-600 HF sadu tvoří jakási klika se dvěma klouby. Jedno krajní rameno je kolík konektoru zapalovače, druhé krajní rameno je lůžko telefonu. Toto lůžko má výměnou vložku, díky níž lze použít i jiné mobily Siemens. Každý kloub má svou aretaci, smyslem celého řešení je nabídnout možnost "vytvarovat" HF sadu pro každé možné umístění autozapalovače v autě.

Zajímavé je i umístění přídavného mikrofonu. Vyhovujících výsledků jsem dosáhl i když jsem ho umístil pomocí připojeného klipsu nad mobil. Mohl jsem ale také kabel odmotat z vtipně skryté cívky a umístit ho v autě ve větší vzdálenosti od reproduktoru. Aby se kabel nerozmotával sám, je cívka ohraničena gumovým čelem, které umožní odmotat jen právě potřebnou délku.

Kvalita hovoru v autě byla tedy skutečně překvapivě dobrá, samozřejmě tento typ HF sady neumí ztlumit autorádio, na druhou stranu za 1990Kč (prodejna Siemens) tak získáte možnost legálně a bezpečně hovořit z auta. Právě v kombinaci s touto HF jsem u M65 velmi postrádal hlasové vytáčení, které měl starší emkový model ME45. Vlastně jedenu chybu jsem zjistil - při zasouvání telefonu do držáku po sobě klouzají dva plastové klíny zajišťovací západky.

Po několika zasunutích však patrně zdrsní a zasunutí telefonu se stane téměř nemožným. Pomůže ale trochu silikonového oleje. Možná by tato část měla být promazána již z výroby, výsledný dojem by byl potom zcela bezvadný.

Bonbónkem by ale měl být zmíněný Bike-o-Meter IBS-600. Jde o nový druh příslušenství mobilního telefonu, momentálně za cca 1500Kč. Po instalaci na jízdní kolo jednak získáte držák mobilního telefonu, do kterého můžete zapojit i lehkou HF sadu, tedy náhlavní sluchátka, pro co možná nerušené telefonování za jízdy.

 Bike-o-Meter IBS-600

Konektor pro tuto HF sadu má krýt před deštěm gumová zátka, u mého exempláře ale stále vyskakovala a konektor tedy nebyl chráněn. Hlavní je ale kablík s magnetickým snímačem, který přimontujete na vhodné místo přední vidlice. Na paprsek kola na správné místo přišroubujete přiložený magnet a z vašeho M65 se stane chytrý cyklocomputer, který umí více než jen měřit rychlost a vzdálenost. Tím "navíc" je možnost své výlety zaznamenávat, vybrané body cesty popsat a třeba i doplnit obrázkem.

Zaznamenáváte také následující směr cesty, popis povrchu aj. Pokud zadáte i nadmořskou výšku, M65 vás odmění grafickým zhodnocením náročnosti výletu, tedy jeho výškovým profilem. Navíc tyto záznamy můžete jednak sdílet se svými známými, bohužel jen pokud mají také M65, případně si můžete některé trasy stáhnout z webu Siemensu. A to jak pomocí PC, tak také operativně pomocí GPRS přímo do mobilu.

Bohužel zatím nic z České republiky. Nejblíže se můžete jet projet do Vídně (Rakousko 8 tras) nebo do Německa (jen 2 trasy). Dovedu si představit nějaký WEB, kde by si nadšenci své úspěšné cyklovýlety mohli sdílet a vyměňovat. Osobně jsem při této recenzi kolo nevytáhl. Jako trenažér jsem použil stojan starého šlapacího šicího stroje. Celý komplet v podstatě plnil, co sliboval návod. Instalace je snadná, telefon si dokonce pamatuje nastavení pro dvě různá kola, tedy pokud by jste M65 chtěli mezi nimi přenášet.

Při reálném výletu by asi dost zdržovaly několikasekundové prodlevy mezi jednotlivými obrazovkami cyklocomputeru, zejména, pokud si budete chtít pečlivě popisovat body cesty ve všech nabízených rubrikách. Dlouho také trvá vyskakování a vstup do aplikace. Trochu také pochybuji, zda je šťastné nenabídnout tuto jinak šikovnou "cyklo" funkci i u jiných modelů mobilů.

Pokud se pokusím o shrnutí, jde opět o vcelku povedený model, který navíc přináší více nových a průkopnických možností, ať již sám, nebo s novým příslušenstvím. Pohříchu výsledný dojem narušují víceméně zbytečné nedostatky a chyby.

Další podrobné technické informace naleznete přímo na WEBu výrobce ZDE.

Článek ze dne 15. října 2004 - pátek

Ušetřete peníze větším využitím proxy serverů