logo itpoint.cz

Starzone - Unfair User Policy ?

Projekt Starzone, který zhruba před týdnem představil Český Telecom ve spolupráci s TV Prima a dalšími videodistributory, lze hodnotit z mnoha úhlů. Nemyslím, že zde dokážu vyčerpat všechny aspekty. Nakonec hodnocení se za uplynulý týden vyrojilo více než dost. Ale jak již poučoval římský císař Vespasian svého syna Tita nad tržbou z veřejných záchodků - "Pecunia non olet", neboli peníze nesmrdí.

Projekt Starzone, který zhruba před týdnem představil Český Telecom ve spolupráci s TV Prima a dalšími videodistributory, lze hodnotit z mnoha úhlů. Nemyslím, že zde dokážu vyčerpat všechny aspekty. Nakonec hodnocení se za uplynulý týden vyrojilo více než dost.

Jen pro připomenutí - jde o provoz placeného serveru, nabízejícího stažení video pořadů a později i audio nahrávek všech možných žánrů. Zákazníci si nekupují příslušné soubory (filmy, TV pořady, nahrávky), ale jen licence na omezený počet přehrání, či na přehrání v určité lhůtě. Jinak problémové placení po internetu vyřešil Telecom snadno - zaplatíte ve svém telefonním účtu.

A zákazníkem Telecomu v tomto případě jste dokonce spolehlivě tuplovaným. Pokud chcete Starzone využívat, musíte mít službu ADSL jen a pouze od IOLu. No a když už jednou máte ADSL, asi také máte telefonní linku Telecomu. Ačkoliv se na Starzone přihlašujete loginem ze svého IOL ADSL účtu, je také kontrolovaná IP adresa, takže si těchto pořadů užijete skutečně jen na lince od IOLu.

Stáhnout si film na jiném, rychlejším připojení prostě nepůjde. Možná to je ale součástí licenčních ujednání poskytovatelů filmových práv. Co když svůj login poskytnete svému americkému strýčkovi českého původu ? Inu internet nezná hranic, na rozdíl třeba od DVD s jeho světovými zónami, že ?

Proč Nefér User Policy ? V srpnu 2003 zaznělo na tiskovkách Telecomu mimo jiné toto : "Věříme, že výrazné zvýšení rychlosti i stabilizace technických parametrů a aplikace Fair User Policy přispěje k ještě většímu zájmu zákazníků." říká Gabriel Berdár, předseda představenstva a generální ředitel Českého Telecomu. Zdůvodnilo se tím zavedení datových limitů, kdy někteří oškliví uživatelé "stahovači", mají takové využití šířky přenosového pásma, že tím blokují ty hodné, "nestahovače", kteří zejména surfují a mailují, čímž jejich datový tok nemá trvalý charakter.

Navíc je takových "heavy users" jen malé procento. A stejně určitě stahují jen samé nelegální věci nebo porno. S ohledem na agregaci 1:50 se toto vysvětlení dalo akceptovat, je pravdou, že se následně od 15. září 2003 reálná rychlost připojení výrazně zvýšila. Pravda u různých operátorů různě, údajně podle jejich ochoty dokoupit si další přenosovou kapacitu v IP síti Telecomu.

Protože asi všichni uživatelé ADSL v té době nebyli na nějaké datové limity připraveni, zejména při pohledu na tarify ADSL v rozvinutějším světě, zůstala z těchto opatření poněkud nepříjemná pachuť. Nakonec se snad přesto ukázala slušná životaschopnost tohoto modelu a hlasy volající po "bezlimitu" ochraptěly až umlkly docela ...

26. listopadu 2003 své datové limity Telecom na tiskovce dokonce pochválil, s tím, že s novým nejnižším tarifem ADSL, s limitem 3GB, si můžete stáhnout až celých 4.6 filmu s kódováním DivX. Z hlediska Telecomu je proto kontroverzní nezahrnování datových přenosů ze Starzone logické, jinak by si asi každý rozmyslel vyčerpat svůj limit právě zde. Pokud ale tento server zvýhodním, a nezapočítávání jeho dat do limitu bude těžko něčím jiným, pak jsem jednak poškodil ostatní operátory, kteří nemají stejnou možnost, ať již posílat své drahými reklamními kampaněmi získané zákazníky na Starzone Telecomu, anebo ještě lépe na nějakou vlastní podobnou aplikaci, a také "hodné" uživatele.

Telecom také poněkud zpochybňuje další oprávněnost datových limitů. Jestliže to mělo nejprve působit jako ochrana před zmíněnými heavy usery, tak buď již Telecom svou datovou síť natolik posílil, že v podstatě datové limity ztratily smysl, případně by se mohl i zlepšit nepříjemný agregační poměr. Anebo to tak není, v tom případě by ovšem ti "hodní" prostě měli smůlu, pokud budou ve skupině s několika intenzivními uživateli Starzone. Datové pakety Starzone těžko budou rovnější mezi rovnými, i ony obsazují přenosovou kapacitu jako každá jiná. Dosavadní obsah cca 130 filmů má samozřejmě růst, nabídka se má dále zatraktivňovat. Poněkud pikantní je potom i široká nabídka v sekci Adult, neboli "dospělých" filmů. Pokud budete podobný žánr stahovat ze Starzone, je to patrně mnohem vhodnější a lepší než z jakýchkoliv jiných serverů nebo výměnných sítí. Jak již poučoval římský císař Vespasian svého syna Tita nad tržbou z veřejných záchodků - "Pecunia non olet", neboli peníze nesmrdí. Mimochodem, jako budoucnost pro Starzone vidí marketingový šéf Telecomu D. Duroň i knihy (eBook), ale také gambling. Už se těším na virtuální žlutomodrou ruletu, kde budu moci vyhrát třeba měsíc telefonování do Monte Carla zdarma.

Těžko chtít regulaci Starzone z důvodu pozice serveru s placeným audio a video obsahem "s výrazným podílem na trhu", jak praví telekomunikační zákon v případě mateřského operátora. Pokud ale má zákazníky zajištěnější než jiní poskytovatelé obsahu právě z titulu postavení svého zakladatele, je to záležitost ochrany hospodářské soutěže. Současně pak může sloužit Starzone jako argument pro uživatele ADSL, kterého že to ISP si vlastně mají zvolit.

Z technologického hlediska Video-on-Demand (VoD), video na vyžádání, je Starzone důvodem k zamyšlení nad rozvojem konvergence informačních technologií. Tato oblast byla dosud doménou kabelových televizí, zejména v USA. Fakt, že dnes do jisté míry dokáže nahradit obyčejná telefonní dvojlinka tlustý a drahý koaxiální kabel stojí za zamyšlení.

Podobně, jako že si přes dřívější občasné chvástání, nechaly kabelové televize ujet vlak. Zmiňovaný koaxiální kabel mohl již dávno sloužit právě jako náhrada telefonního vedení, tedy pro fungování klasického pevného telefonu. Abych jim ale nekřivdil, jestliže konkurenci mobilních telefonů obtížně čelí Telecom, nedivím se, že se do poskytování levných telefonních linek nehrnou ani kabelové TV. Nakonec i jejich internet dnes konkuruje ADSL kvalitou, cenou nikoliv.

Zvláště patrné to je u firemní klientely, kde například UPC ještě stále rozlišuje domácnosti a firmy. Ti druzí pak mají internet bezmála za čtyřnásobek ceny domácností.

Neznám marketingové plány Telecomu. Nicméně záměry na stamiliónové tržby ze Starzone, nebo obecně z VoD předpokládají při současných cca 22 tis. uživatelů ADSL v ČR, z nichž asi 60 %, tedy necelých 14 tis. může připadat na IOL. Prostým podělením dojdu k tržbě přes 7 tisíc ročně na jediného dnešního uživatele IOL ADSL. Pokud se jejich počet v krátké době třeba i zdesateronásobí, je to stále přes 60 korun měsíčně, tedy zhruba jeden nebo dva filmy.

Pravidelně od každého uživatele, každý měsíc. Na prezentaci snad dokonce zazněla vize o dostupnosti video obsahu pro všechny tři milióny zákazníků Telecomu.

Článek ze dne 21. května 2004 - pátek

Všechna firemní zařízení Android pod kontrolou