logo itpoint.cz

Zájemci o poradce k mýtnému mohou své nabídky podat do 22. dubna

Kritériem pro výběr poradce bude ekonomická výhodnost nabídky. Své služby by měl vítěz tendru státu poskytovat od konce května do konce roku 2006, hodnota zakázky by v tom případě činila asi 70 milionů korun. Podle zadávacích podmínek je však možné, že by vítěz tendru mohl vládě radit i v druhé etapě, kdy by se mýtné mohlo zavádět i mimo dálnice, tedy na vybrané silnice 1. třídy. Celkový objem zakázky by pak podle odhadu činil 140 milionů korun.

Firmy, které chtějí vládě radit při výběru dodavatele systému elektronického mýtného, mohou své nabídky podat ministerstvu dopravy do 22. dubna. Vyplývá to z oznámení, kterým dnes MD na tzv. centrální adrese vyhlásilo tendr na projektového manažera elektronického mýtného.

Kritériem pro výběr poradce bude ekonomická výhodnost nabídky. Své služby by měl vítěz tendru státu poskytovat od konce května do konce roku 2006, hodnota zakázky by v tom případě činila asi 70 milionů korun. Podle zadávacích podmínek je však možné, že by vítěz tendru mohl vládě radit i v druhé etapě, kdy by se mýtné mohlo zavádět i mimo dálnice, tedy na vybrané silnice 1. třídy. Celkový objem zakázky by pak podle odhadu činil 140 milionů korun.

Na výběr poradce má navázat samotná soutěž na dodavatele systému. Tu chce stát vyhlásit nejpozději do konce června. Původně přitom MD tvrdilo, že řízení vypíše již do konce března.

Až ze soutěže na dodavatele má vzejít systém, kterým se bude mýtné v ČR měřit. Z různých stran se však objevují obavy, že vládou schválený návrh, na který soutěž naváže, preferuje rakouský model výběru mýtného pomocí mikrovlnné technologie před německým satelitním modelem. To však ministr dopravy již dříve odmítl, podle něho bude soutěž technologicky neutrální. Státu půjde hlavně o to, aby byl dodavatel schopen spustit systém co nejdříve, a aby za něj stát zaplatil co nejméně.

Původní termín spuštění systému 1. ledna 2006 již vláda vzdala. Nyní chce zavést mýtné v průběhu roku 2006. Podle posledních vyjádření ministra dopravy by to mohlo být v druhé polovině roku 2006. V první fázi by mýtné měla platit vozidla nad 7,5 tuny a to na 970 kilometrech dálnic a rychlostních komunikací. Později by se postupně mýtné mohlo rozšířit na vybrané tahy prvních tříd. To by však musela schválit také EU. Ta zatím umožňuje zpoplatnění jen na víceproudých silnicích.

MD zatím předložilo orientační finanční model, do kterého zaneslo zhruba průměrné sazby v Rakousku a Německu. Pokud by se kabinet k tomuto modelu přiklonil, platily by kamiony nad 12 tun 4,20 koruny za kilometr a nákladní vozidla od 7,5 do 12 tun 1,60 Kč. Sazby by tak byly srovnatelné s Německem a o něco nižší než v Rakousku.

Mýtné by mělo zvýšit výnos z používání dálnic, stát jím chce ale také regulovat nákladní dopravu. Ta na českých dálnicích vzrostla po vstupu do EU na dvojnásobek a nyní se čeká další až 20procentní zvýšení kvůli zavedení mýtného v Německu. Do doby, než se v ČR začne elektronické mýtné platit, chce stát omezit tranzit kamionů zavedením příhraničního zpoplatněného pásma i na silnicích 1. tříd. Zaplatit dálniční známku by tak musely všechny kamiony na vjezdu do republiky ať chtějí dálnice použít, či nikoli. Uvažuje se také o vybírání mýta hotově v některých tunelech nebo na mostech.

ČTK

Článek ze dne 22. února 2005 - úterý

tesena fest 2018