Sdružení obrany spotřebitelů ČR proto vyzývá české spotřebitele k předání jejich zkušeností v krátké anketě. Pomohou tak k zlepšení podmínek na celosvětové úrovni. Transatlantický spotřebitelský dialog, jehož členem je i Sdružení obrany spotřebitelů ČR (SOS), se v současné době zabývá problematikou mobilní komerce, která si získává stále významnější místo.
Již dnes spotřebitelé mobilní nákupy uskutečňují, a to ve formě stahování vyzváněcích melodií a spořičů displaye, včetně využívání rozmanitých placených informací (zprávy o dopravní situaci, sportovní novinky apod.) a zábavních služeb (SMS chaty, hry, atp.). Je to však nové médium, které přináší i nové problémy.
"Na SOS se již obrátili spotřebitelé, kteří při využívání mobilních služeb narazili. Např. jeden spotřebitel pro aktivaci přístupu na internetový server odesílal SMS za 50 Kč s uvedením nezbytného kódu, ale přišlo mu hlášení, že kód není správný. Server totiž rozlišoval písmeno O a číslici 0, které na displeji vypadají téměř stejně, a spotřebitel tak musel zaplatit dvakrát. Není jednoduché posoudit, zda šlo o záměr či jen neprofesionalitu provozovatele," uvádí Tomáš Liškutín, který se v SOS věnuje telekomunikacím a dodává: "Proto si velice ceníme aktivity mezinárodní spotřebitelské organizace, která napomůže tyto problémy lépe zmapovat a následně na ně nacházet řešení".
Všichni majitelé mobilních telefonů se mohou podělit o své názory a poznatky v anketě na www.spotrebitele.info/telekomunikace. Přestože jde o součást mezinárodního průzkumu, je vše v českém jazyce. Průzkum bude aktivní až do konce června.
Na stejné stránce se mohou též podělit s ostatními o své praktické zkušenosti, či se přes ni obrátit na Radu pro stížnosti v oblasti mobilního marketingu a služeb, která se jim pokusí pomoci zprostředkovat mimosoudní řešení jejich problému.
Vyzvánění či loga, která nakupujeme prostřednictvím svých mobilních telefonů či využívání různých služeb jejich prostřednictvím v sobě mohou skrývat zatím neznámé problémy.
Článek ze dne 2. června 2006 - pátek