logo Atos IT Solutions and Services, s.r.o.

Rio 2016 bylo skutečně první digitální olympiádou

Čtyřicet dva olympijských sportů, 306 akcí, 206 zúčastněných zemí, více než 10 tisíc sportovců a miliardy zvědavých fanoušků po celém světě. Přitom stačilo méně než půl sekundy, aby se jakýkoliv výsledek z Olympijských her v Riu dostal do světa.

Obrovská sportovní událost skončila úspěchem i díky společnosti Atos, která pro olympiádu i paralympiádu v Brazílii dodala IT systémy. Rio 2016 si vydobylo své místo v dějinách jako olympiáda s větší úrovní digitálního pokrytí než kterékoliv předešlé hry.

"Jsem nesmírně hrdý na tvrdou práci a nasazení, se kterým tým Atosu přistoupil k dodání úspěšné technologie pro Rio 2016 - fantastická ukázka olympijské dokonalosti. Pro každé Olympijské hry přinášíme inovace od cloudu po kybernetickou bezpečnost, stejně tak i řešení pro stále rostoucí objem dat, aby si fanoušci po celém světě hry ještě více užili,“ říká Thierry Breton, generální ředitel společnosti Atos.

"Pro úspěch každé jednotlivé olympiády jsou kritické technologie. Jsme velmi rádi, že se v tomto ohledu můžeme i nadále spoléhat na společnost Atos a její obrovské zkušenosti, díky kterým jsme měli k dispozici bezchybné a inovativní IT služby," doplňuje Thomas Bach, předseda Mezinárodního Olympijského výboru.

IT pro Rio 2016 v číslech:

Jako obrovská firma

Jen pro lepší představu - zabezpečovat informační technologie pro olympijské hry je jako poskytovat IT obrovské firmě. Ta má 20 tisíc zaměstnanců a slouží více než 4 miliardám zákazníků na globálním trhu. Funguje v nepřetržitém provozu a každé dva roky se musí soustředit na téměř tři velmi intenzivní týdny, které prověří každý nejmenší detail přípravy.

Aby IT infrastruktura nebyla přítěží sama sobě, platformou pro olympiádu se stal cloud. Technologické nároky s každou další olympiádou narůstají, cloud byl proto logickým řešením. Byl klíčový pro efektivní poskytování dostatečného výkonu během špiček. Výhodou nasazení této platformy je, že infrastrukturu nebude třeba každé dva roky kompletně stahovat a nastavovat v dějišti každých dalších her.

Vstupenka do Ria

V Brazílii z cloudu běžel například celý systém pro nábor a podporu dobrovolníků či akreditace. Mezinárodní olympijský výbor jich vydal více než 300 tisíc - pro sportovce, členy delegací, novináře, pomocné pracovníky médií, sponzory i pro hlavy států, premiéry a ministry, kteří do Jižní Ameriky přišli sbírat politické body.

Každý držitel akreditace měl zároveň nastavenou individuální úroveň přístupových práv, aby se bez problémů dostal všude tam, kde měl být a zároveň ne tram, kde být nepotřebuje.

Akreditace jsou složitý systém - každý vydaná kartička obsahuje jméno a fotografii osoby plus ještě bezpečnostní čárový kód. Zároveň slouží jako vstupní vízum do Brazílie. Úroveň zabezpečení proto musí být stejná, jako u systémů na zpracování žádostí o pasy a víza.

Když mluvíme o bezpečnosti - bezpečnostní systém se každou vteřinu musel potýkat se 400 možnými bezpečnostními hrozbami. Každou jednotlivou hrozbu bylo třeba prověřit a určit, zda vyžaduje reakci. Před čtyřmi lety to přitom bylo poloviční množství a na první olympiádě, kterou Atos podporoval - v roce 1992, byly bezpečnostní události odhalené až potom, co se staly.

Okamžité výsledky

Od atletiky přes golf, ragby až po zápasení, distribuce výsledků každé jednotlivé sportovní akce na olympiádě v Riu do světa trvala méně než půl sekundy. Komentátoři, ale i fanouškové je tak měli k dispozici hned, jakmile zaslechly burácení tribun. Jde o technologický výkon, na kterém se pracovalo roky.

Díky vyspělosti mobilních technologií Atos úspěšně splnil záměr Mezinárodního olympijského výboru. Vizí bylo informovat o hrách online i tradičními způsoby, což je inspirováno olympijským mottem - neustále posouvat hranice. Dění na olympiádě tak bylo přístupné kdekoliv a kdykoliv.

Příkladem úspěšné aplikace je Olympic Video Player, který divákům živých sportovních akcí přináší výsledky, statistické a biografické údaje i trendy ze sociálních sítí v reálném čase a na jedné, integrované obrazovce.

Commentator Information Systém, řízený centrálně z technologického operačního střediska, poskytoval v reálném čase výsledky komentátorům, novinářům a vysílacím společnostem. Vůbec poprvé měli přístup do systému s informacemi o všech disciplínách. Akreditované média, ale i sportovci mohli využít aplikaci myInfo+ s veškerými údaji, které byly pro ně určené.

Krom sportovních výsledků tak například neměli k dispozici i dopravní informace. Aplikace ve verzi pro notebooky byla zpřístupněná tak, aby každému ukazovala údaje podle vlastních preferencí.

Článek Atos IT Solutions and Services, s.r.o. ze dne 2. září 2016 - pátek

Další články od Atos IT Solutions and Services, s.r.o.

tesena fest 2018