logo CCV, s.r.o.

EDI komunikace se u maloobchodních obchodních řetězců prosazuje stále častěji

Podle průzkumu CCV Informační systémy opírá o využití elektronické výměny dokumentů své obchodní a logistické procesy výrazná většina maloobchodních řetězců působících na českém trhu. Mezi 30 největšími z nich dosahuje tento podíl dokonce 77 %.

Výsledky průzkumu potvrzují trend nastolený v posledních letech, kdy se elektronická výměna obchodních dokladů prostřednictvím EDI (Electronic Data Interchange) prosazuje stále častěji, a to nejen na retailovém trhu.

Příkladem může být oblast automotive, logistiky, stavebnictví či nejnověji obchodu s elektromateriálem nebo gastroslužeb. Tuto skutečnost dokládají i údaje z konsolidačního centra ORION EDI společnosti CCV Informační systémy, které vloni zaznamenalo meziročně více než 20% nárůst počtu přenesených zpráv.

Průzkum společnosti CCV Informační systémy se kromě tradičních potravinářských řetězců zaměřil i na hobby markety, internetové obchody nebo řetězce se spotřební elektronikou, drogistickým zbožím, kosmetikou či nábytkem a bytovými doplňky.

EDI komunikaci využívají nejvíce řetězce Globus, Makro a Coop Morava

Řada obchodních řetězců, které jsou na čele žebříčku zavádění EDI, již výhody pokrytí co největšího počtu dodavatelů i obchodních a logistických procesů pochopila a úspěšně jich využívá - mimo jiné k výrazným úsporám. Pořadí vévodí obchodní řetězec Globus (včetně hobby marketů Baumarkt) s devíti používanými EDI zprávami následovaný řetězci Coop Morava a Makro (8 zpráv), Albert, Interspar (patřící do korporace Ahold) a Tesco (7 zpráv).

Co nejvíce dodavatelů, co nejvíce zpráv

Přestože jsou pozitivní důsledky zavedení EDI neoddiskutovatelné (jak na straně odběratele, tak i jeho dodavatelů), jeho největší potenciál se skrývá jednak v zapojení co nejvyššího podílu dodavatelů do EDI komunikace, jednak ve využívání co největšího počtu EDI zpráv - dokladů.

"Kromě již běžné objednávky a faktury se odběratelé snaží motivovat partnery k zavádění dalších zpráv, jako je například avízo o dodání zboží. U odběratelů jsou pak nejčastěji využívány zprávy avízo o příjmu zboží nebo vratky. Obdobně je to s notifikačními zprávami, které jsou často zásadní, protože upozorňují na možné problémy při dodávkách zboží nebo fakturaci. Stále častěji se tak firmy mohou setkat také s obchodní námitkou prostřednictvím zprávy COMDIS. Evidujeme však rovněž takové zprávy, které zatím svůj potenciál plně nevyužily, například katalog zboží a cen (PRICAT) nebo zpráva o stavu zásob (INVRPT)," říká David Reichel, ředitel divize eBusiness společnosti CCV Informační systémy.

Dalším závěrem průzkumu je, že ačkoli se již EDI stalo u většiny obchodních řetězců samozřejmostí, elektronická výměna dokladů nepokrývá zdaleka kompletní pohyb obchodních, daňových či logistických dokladů. Z tohoto důvodu dosud tyto firmy nedosáhly výhod spojených s EDI v plné míře.

Řada z nich využívá jen základní doklady jako je objednávka (ORDERS) a faktura (INVOIC), zatímco EDI procesně nasazené na další logistické doklady (zejména dodací list DESADV) rozšířilo pouze 40 % firem z třiceti největších řetězců.

Rozmach EDI i na Slovensku

Obdobný průzkum uskutečnila společnost CCV Informační systémy i na Slovensku, kde je počet působících maloobchodních řetězců nižší. Přesto i zde dochází k razantnímu rozvoji EDI komunikace mezi obchodními řetězci a jejich dodavateli. Pokud se týká subjektů, které jsou zde v nasazení EDI nejaktivnější, je situace obdobná jako v ČR.

Na čele je obchodní řetězec Metro (Makro v ČR) s osmi zprávami následovaný společnostmi Tesco (7 zpráv) a COOP Jednota Slovensko. Ta má sice společnou EDI strategii, ale její jednotlivá družstva řeší svou EDI komunikaci odděleně a přijímají tak od čtyř do osmi EDI zpráv.

Článek CCV, s.r.o. ze dne úterý 4. listopadu 2014

Další články od CCV, s.r.o.

Jan Škerle a Lubomír Veselý posilují top management CCV

Automatizace zpracování přijatých faktur šetří čas i náklady

Řízený sklad LOKIA WMS zvyšuje produktivitu logistiky produktů značky Aktin

Distributoři v segmentu elektro zapojují dodavatele do EDI komunikace

ORION Invoice Flow sjednocuje nástroje pro automatizovaný příjem a zpracování faktur

Skladový systém LOKIA WMS jako nadstavba Microsoft Dynamics 365

CRM Dynamics 365 pomáhá obchodníkům i zákazníkům

Skladový systém LOKIA pomáhá s řízením skladu internetových obchodů

ORION EDI šetří čas se zpracováním obchodních dokladů

Zamezení záměn zboží je prioritou v řízení skladů a logistice oděvního průmyslu

Jak zlepšit obchod a marketing využitím CRM

Jak na skladové procesy a elektronickou výměnu dokladů e-shopů

Automatické zpracování PDF objednávek službou PDF2EDI

Elektronické objednávky MALL.cz jsou vítězem soutěže EDI projekt roku 2017

Spolehlivá komunikace v rámci prodejního řetězce

Řízení skladového hospodářství v cloudu

Jak jednoduše organizovat práci skladníků

LOKIA WMS řídí komplexní skladové procesy jednoduše

Zlepšete svůj obchod a marketing využitím CRM systému

25 let zkušeností s podnikovými informačními systémy

Dynamics 365 jako nástroj evidence osobních dat v souladu s GDPR

Přesnější a rychlejší fakturace se sledováním dodávek

Služba PDF2EDI řeší konverzi PDF objednávek Nestlé do strukturovaných dat

Nákupní cena v EDI objednávkách proniká i do e-shopů

Požadavky na firemní interní logistiku obchodních a výrobních firem

ORION je doma v Opavě, tady vzniká vašich padesát odstínů EDI

Snadné a spolehlivé vytěžování dat z PDF objednávek Kauflandu

Dozorčí služby CCV WatchDog zvyšují spolehlivost podnikových informačních systémů

EDI komunikace pomáhá růstu společnosti 1 day

Řešení pro L’Oréal je vítězem soutěže EDI projekt roku 2016

Výrobci plastů a strojírenské firmy se potýkají s problémy skladového hospodářství

EDI pro L’Oréal krok za krokem

Mobilní aplikace ORION EDI na cesty i pro okamžitý přehled

Distribuční kanály eD‘ system Czech s podporou Microsoft Dynamics CRM

Nový CRM systém pro podporu rozvoje JIC

EDI komunikace proniká do oblasti vlasové kosmetiky

CRM pro řízení vztahů se zákazníky i distribuční sítě

Efektivní maloobchod i velkoobchod s využitím výhod EDI komunikace

Přesná evidence a zrychlení výdeje zboží s instatntním skladem v cloudu

Řízený sklad řeší reporting pro TOTAL ČESKÁ REPUBLIKA

CCV majetkově vstupuje do úspěšného startupu Investiční aukce

Nejlepší EDI projekt roku 2015 realizovala Alza

Skladové hospodářství jako služba

Roman Fuchs je novým ředitelem divize Business Solutions CCV

Martin Vokřál řídí novou divizi CCV Customer Service

Ojedinělé funkce správy elektronických dokladů s ORION EDI 2016

Výměna obchodních dokladů EDI s certifikací ISO 27001

Ľubomír Miškolci - nový jednatel CCV Informačné systémy

EDI komunikace snižuje náklady na zpracování a archivací daňových dokladů DATARTu

Alza.cz inovuje na elektronickou výměnu dokladů pomocí ORION EDI