logo ČD - Telematika a.s.

Instalace a testování systému ETCS na lokomotivách typu 163 a 363

Testování elektrických lokomotiv dodatečně vybavených palubní jednotkou Evropského vlakového zabezpečovacího systému ETCS úspěšně proběhlo ve Zkušebním centru Velim Výzkumného Ústavu Železničního. Lokomotivy aktuálně slouží u nákladního dopravce ČD Cargo.

Testovací prototypy lokomotiv byly modernizovány v rámci zakázky realizované konsorciem společností ČD - Telematika a AŽD. AŽD je dodavatelem národního vlakového zabezpečovače a ČD - Telematika je vedoucím konsorcia a výhradním zástupcem dodavatele ETCS, francouzského výrobce Alstom, pro Českou republiku v segmentů retrofitů.

Alstom je předním světovým dodavatelem řešení pro trvale udržitelnou a chytrou mobilitu, který má ve své nabídce celou škálu zařízení pro dopravu včetně systémů ETCS.

Zakázka vysoutěžená v březnu 2019 předpokládá do konce roku 2022 vybavit vlakovým zabezpečovačem 78 lokomotiv ČD Cargo, konkrétně 31 lokomotiv řady 163 a 47 lokomotiv řady 363. Vozidla těchto řad jsou nejrozšířenějšími elektrickými lokomotivami provozovanými v České republice i na Slovensku.

"Zavádění ETCS na českou železnici považujeme za jeden z nejvýznamnějších projektů v této oblasti pro několik příštích let. Jedná se o projekt, který významnou měrou přispívá k další liberalizaci evropské železniční dopravy, protože vozidla vybavená tímto systémem se budou moci pohybovat po Evropě v podstatě bez omezení," říká Tomáš Businský, ředitel úseku Infastruktura ČD - Telematika.

Testování ve Zkušebním centru Velim Výzkumného Ústavu Železničního absolvovaly prototypy stejnosměrných lokomotiv řady 163 a dvousystémových řady 363, a to včetně odvozených verzí obou řad, nově dovybavených systémem ETCS a dalšími moderními prvky.

Funkčnost nově nainstalovaných komponent i jejich komunikace se stávajícími systémy lokomotiv se testují během nejrůznějších provozních situací, kdy se mění rychlost, zatížení vozidel i adhezní podmínky.

Mezi vybrané testované funkcionality ETCS patří mimo jiné spojení mezi palubní jednotkou a radioblokovou centrálou RBC prostřednictvím sítě GSM-R a dynamické přechody mezi jednotlivými vlakovými zabezpečovači, tedy ETCS, českým národním zabezpečovačem LS06 a případně polským SHP.

Testování ve Zkušebním centru Velim proběhlo úspěšně, prototypy nyní čekají tzv. testy kompatibility. Po závěrečné oficiální zkoušce a příslušné certifikaci a vydání povolení k provozu pod ETCS bude možné přistoupit ke zkušebnímu provozu.

Po jeho vyhodnocení a schválení může následovat další etapa, a sice jízdy pod plným dohledem ETCS na infrastruktuře vybavené traťovou částí ETCS.

Žádosti o provoz byly podány nejen na český Drážní úřad, ale i na drážní úřady na Slovensku a v Polsku, aby lokomotivy i po aktuální zástavbě mohly být provozovány ve všech třech uvedených státech.

S ohledem na náročnost dodávky uzavřela ČD - Telematika spolupráci s partnerem v oblasti implementace a projekčních činností - ČMŽO - elektronika.

Kompletní dodávka a instalace palubní části ETCS je spolufinancována Nástrojem Evropské unie pro propojení Evropy (CEF).

Další články k tématům - Alstom - bezpečnost - ETCS - GSM-R - infastruktura - lokomotiva - testování - vlak - Tomáš Businský

Článek ČD - Telematika a.s. ze dne neděle 27. září 2020

Další články od ČD - Telematika a.s.

Bezpečnostní dohledové centrum ČDT-NET

Vlakový zabezpečovací systém ETCS pro Pendolino

Rozšíření WiFi zdarma v železniční stanici Praha hlavní nádraží

ČDT-DWDM propojí optikou Třinec a Frýdek-Místek

Instalace a testování systému ETCS na lokomotivách typu 163 a 363

ČD - Telematika navýšila kapacitu připojení do NIX.CZ

GSM-R na železniční trati Votice - České Budějovice

Bezkontaktní monitoring tělesné teploty lidí

Datacentrum ČD - Telematika ve službách WEDOS Internet

Nová optická trasa pro bezpečný chod datacentra SPCSS

IP PBX nahradí telefonní síť Správy železnic

Úspěšný test datového přenosu 1,2 Tbit/s v DWDM optické síti

Další parkovací automaty pro Brno a České Budějovice

Testování datového přenosu 1,2 Tbit/s v DWDM optické síti

ČD - Telematika má zájem o testování japonských technologií

Přechod na MPLS zajistí další rozvoj telekomunikační sítě SŽDC

100 Gbps na trase Praha - Brno

GSM-R na železniční trati České Budějovice - Plzeň

IoT se dostává do studijních oborů středoškoláků

Bezpečnostní systém ETCS zvýší zabezpečení lokomotiv ČD Cargo

Spolupráce se středními školami pomáhá náboru zaměstnanců v IT oborech

Servis UPS pro DPP Praha zajistí ČD - Telematika

ČD-Telematika je oficiálním partnerem Czech Smart City Clusteru

Nové routery Cisco v L2 síti klíčové infrastruktury státu

WiFi Freee pro vlaková nádraží v Ostravě a Olomouci

Chytré parkovací automaty pro Brno

Chytré firemní parkoviště zvyšuje plynulost odbavování kamionů

Hloubková inspekce provozu chrání před DDoS útoky

Chytré parkoviště u vlakového nádraží v Blansku

GDPR pro pražský dopravní podnik zajistí ČD - Telematika

Systém GSM-R pomáhá bezpečnosti železniční dopravy

WiFi Freee pro vlaková nádraží ve Zlíně, Ústí nad Labem a Hradci Králové

WiFi bezplatný internet v pražském metru

Optická datová síť CamelNET propojí další organizace Plzeňského kraje

Práce pro techniky s osvědčením vyhlášky č. 50/1978 Sb.

Chytré parkování v Liberci

WiFi Free na další vlaková nádraží

Pilotní provoz WiFi Free na vlakovém nádraží v Praze a Pardubicích

Telematika posiluje bezpečnost českého internetu připojením k projektu FENIX

ČDT Informační Systémy posílí skupinu Českých drah v oblasti ICT

Nová celostátní optická síť ČD Telematika je od ECI Telecom

Michal Drápala novým ředitelem úseku Systémy a technologie ČD Telematika

Výběrové řízení na dodavatele prvků síťové infrastruktury

ČD Telematika na veletrhu Czech Raildays

Optická síť ČD Telematika znovu rozšířena

Mimořádná valná hromada ČD Telematika

ČD Telematika navýšila připojení do propojovacího uzlu NIX.CZ

Mimořádná valná hromada ČD Telematika

ČD Telematika hlavním partnerem mezinárodního workshopu SMAP 2008

ČD Telematika certifikovaným partnerem Microsoftu