logo Česká pošta, s.p.

Vaše dopisy budeme doručovat nejméně do roku 2013

Česká pošta, s.p., si dovoluje veřejně oznámit, že jí Český telekomunikační úřad udělil licenci k poskytování poštovních služeb na období 1.1. 2009 až 31.12. 2012.

Obsah licence je výsledkem kompromisu mezi regulátorem a Českou poštou, kdy se postupně zvyšují požadavky na kvalitu poskytovaných služeb držitele poštovní licence, zároveň však dává státnímu podniku prostor připravit se na plnou liberalizaci poštovního trhu od roku 2013 v souladu s legislativou Evropské unie.

Petr Sedláček, generální ředitel České pošty, říká : "Rád bych zvláště ocenil velmi profesionální přístup předsedy ČTÚ Pavla Dvořáka a pana náměstka Marka Eberta v závěrečných fázích jednání. Stejně tak bych chtěl poděkovat zástupcům Ministerstva průmyslu a obchodu a Ministerstva vnitra za zodpovědnou přípravu a spolupráci při tvorbě obsahu licence."

Míříme k vyšší kvalitě

Součástí poštovní licence je stanovený rozsah základních služeb a také základní kvalitativní požadavky, které definují pravidla poštovního servisu. Od příštího roku tak Česká pošta musí doručit do druhého dne 91 % listovních zásilek. Každý následující rok se tato norma zvýší o další procento. Třebaže se to může zdát jako minimální posun, jedno procento představuje téměř 7 miliónů zásilek ročně, tedy o sedm miliónů zásilek povinně doručených dříve.

Rozsah základních služeb i ostatních povinností doznal změn spíše technických. V době, kdy celá Evropa uvolňuje mantinely regulace a umožňuje tím operátorům lepší přípravu na otevření trhu, je pro nás současná podoba poštovní licence přijatelná a zavazuje nás k práci na zvýšení kvality poštovních služeb.

Liberalizace v Českých zemích předstihla velký kus Evropy

Úroveň míry liberalizace je u nás mnohdy vyšší než ve většině evropských zemí. K úplné liberalizaci se zatím odhodlaly pouze čtyři evropské země (Velká Británie, Německo, Finsko a Švédsko). V minulých dnech oznámila Nizozemská vláda, že úplná liberalizace, která byla připravována od roku 2009, se odkládá a zůstává tím zachován dosavadní monopol skupiny TNT.

Zbytečná perlička na dně

Podle sobotního serveru idnes.cz se pan Friedmann z konkurenční společnosti TNT nechal slyšet, že … "jakékoli zdražení služeb Pošty je důsledkem jejího monopolního postavení, zneužití monopolu je pak špatnou zprávou pro všechny naše zákazníky (kráceno)… ". Takové věty lze číst pouze s jistým údivem. TNT konkuruje České poště v oblasti služeb volných, pod plnou soutěží na trhu. Samo TNT o licenci pro vázané služby ani nepožádalo.

Česká pošta v číslech

Ročně přepravíme více než 900 milionů listovních zásilek a téměř 29 milionů balíků. Do druhého dne doručíme přibližně 90 % listovních zásilek a stejné procento expresních balíků. K dnešnímu dni vám poskytujeme služby na 3 392 poštách.

Počet poštovních schránek je při srovnání s okolními zeměmi vcelku úctyhodný. Dnes jich na našem území najdete 15 517. V poměru k výše uvedenému počtu přepravených zásilek jsme v roce 2007 řešili pouze 0,002% oprávněných reklamací.

Zaměřeno na detail

Poštovní licence zavazuje poskytovat služby na celém území státu v odpovídající kvalitě a za dostupné ceny. Zdrojem financování těchto služeb je monopol na dopravu zásilek s písemnostmi do 50 g a za cenu nižší než 18 Kč.

V nedávné minulosti byl rozsah tohoto monopolu podstatně širší, vztahoval se na všechny zásilky s obsahem písemností a ve vzdálenější minulosti i na noviny a časopisy. Po zrušení tohoto posledního zbytku monopolu plánovanému na rok 2013 bude poštovní trh plně liberalizován. Ve vyspělejších evropských zemích se tak má stát již v roce 2011 (země původní evropské patnáctky).

I při současném rozsahu monopolu má konkurence četné možnosti rozšíření rozsahu svých služeb, například na doručování doporučených zásilek. Ve vstupu do této oblasti jim samozřejmě nebrání legislativa, kterou často zmiňují, ale ekonomická kalkulace nákladů na tuto službu. Zatím mají zájem pouze o nákladově nenáročná hromadná podání, kdy jsou tisíce, popř. desetitisíce zásilek podány na jednom místě, především firemní klientelou a jsou adresovány do větších měst.

Článek Česká pošta, s.p. ze dne 9. prosince 2008 - úterý

Další články Česká pošta, s.p.

Cool letní akce datového centra Coolhousing