logo Československá obchodní banka, a. s.

Falešný bankovní web testoval obezřetnost klientů internetového bankovnictví

Netradiční kampaň ČSOB, která měla klienty varovat před útoky hackerů a nasměrovat je k bezpečnému přístupu k internetovému bankovnictví, trvala přesně měsíc. Falešnou stránku banky navštívilo celkem 61434 lidí.

Odvážnou guerillovou akci zvolila ČSOB pro start dlouhodobé kampaně ke zvyšování digitální gramotnosti. Odkaz na falešný internetbanking byl měsíc vystaven na Seznamu a Google. Častou chybou klientů totiž je, že na stránky banky vstupují přes vyhledávače. Jenže i tady hrozí, že padnou do pasti hackerů.

Pokud by guerillová kampaň ČSOB za bezpečnější internet byla skutečným hackerským útokem, přišli by důvěřiví klienti až o 20 milionů korun. Alarmující ovšem je, že téměř třetina klientů je nepoučitelná a navzdory edukaci vstupuje na falešný internetbanking opakovaně.

10% lidí netuší, jak se bezpečně dostat na stránky svého internetového bankovnictví. 67,5% uživatelů nereaguje na reklamy a kliká na správné odkazy.

Během kampaně se také snížil počet lidí, kteří přes vyhledávače na internetové bankovnictví vstupovali.

Hesla neměníme a nejsou dostatečně silná

To, že lidé bezpečnost svých dat na sítích stále podceňují, potvrdil ČSOB i nedávno realizovaný průzkum. Lidé v něm mimo jiné odpovídali na dotaz, jak často si mění hesla internetového bankovnictví, zda si hesla či PIN poznamenávají na papírky, které nosí v peněženkách nebo zda poznají zabezpečené webové stránky.

Tři čtvrtiny lidí považují pravidelnou změnu hesla do internetového bankovnictví za důležitou. S dodržováním této pravidelnosti jsou už ale na štíru. Jednou měsíčně by měnila heslo jen pětina lidí, jako optimální se dotazovaným zdá, že by měli heslo měnit jednou za půl roku (35,6%), nebo dokonce jen jednou ročně (34,5%).

Nedostatečná obměna, ale i nedostatečná síla hesla je podle něj poměrně velkým rizikem na internetu, které však uživatelé nevnímají. ČSOB chce na tato nebezpečí upozornit, stejně jako na podvodné e-maily či falešné e-shopy.

ČSOB bude v kampani zaměřené na digitální gramotnost i nadále pokračovat. V oblasti cyber security bude například spolupracovat i s youtubery.

Další články k tématům - bezpečnost - email - eshop - Google - internetbanking - kampaň - PIN - průzkum - reklama - vyhledávání

Článek Československá obchodní banka, a. s. ze dne pondělí 12. června 2017

Další články od Československá obchodní banka, a. s.