logo Český telekomunikační úřad

Evropské harmonizované tísňové linky

Evropská komise přišla již v roce 2006 se záměrem zprovoznit v rámci EU linky, na kterých se bude poskytovat pomoc dětem. Postupně bylo vyhrazeno několik čísel ve tvaru 116 XYZ a EK vyzvala členské státy k provedení nezbytných kroků k jejich zprovoznění.

V rámci České republiky je aktuálně vymezeno pět krátkých čísel v jednotném formátu 116 + 3 číslice pro snadno zapamatovatelnou a kdykoli dostupnou pomoc a poradenství. Linky jsou určeny na pomoc dětem a dospělým v nouzi.

Musí být snadno dostupné na celém území členského státu a pro volající zcela bezplatné. Pouze čtyři z pěti vyhrazených linek jsou aktuálně v České republice využívány.

Přidělení čísla zajišťuje v České republice Český telekomunikační úřad. Následné zprovoznění služeb závisí na provozovateli služby. Nepřetržitý provoz se týká pouze linek 116000, 116111, 116123.

116000 - Ztracené dítě

Linka poskytuje pomoc a podporu rodičům, příbuzným a dalším dospělým v případech pohřešovaného či ohroženého dítě, podporuje státní orgány a instituce při řešení těchto případů. Je v provozu ve 24 členských státech, v ČR pod názvem Linka Ztracené dítě.

116000:

116006 - Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí

Linka pomoci obětem trestných činů nabízí emocionální podporu, informuje je o jejich právech a jak se jich domoci, odkazuje oběti na příslušné organizace. Je v provozu v 5 členských státech, v ČR pod názvem Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí - Bílý kruh bezpečí.

116006:

116111 - Linka bezpečí

Linka je určena pro děti, které hledají pomoc a potřebují s někým promluvit. Služba pomáhá dětem, které potřebují péči a ochranu, poskytuje dětem možnost, aby hovořily o problémech, které se jich přímo dotýkají. Je v provozu v 21 členských státech, v ČR pod názvem Linka bezpečí.

116111:

116117 - Neurgentní lékařská služba (Non-emergency medical Assistance)

Neurgentní lékařská služba poskytuje lékařskou pomoc či radu (mimo tísňové případy), což je užitečné zejména mimo úřední hodiny, o víkendu a svátcích. Je v provozu ve dvou členských státech, v ČR není provozována.

Většina linek 116 v ČR je registrovaným poskytovatelem sociální služby "telefonická krizová pomoc" dle zákona o sociálních službách. Z tohoto titulu mohou poskytovatelé žádat o dotace prostřednictvím MPSV, zejména na zajištění mzdových prostředků na pokrytí služby.

116123 - Linka První psychické pomoci (Linka důvěry)

Linka důvěry je určena pro dospělé, kteří trpí samotou, ve stavu psychické krize, jsou ohroženi sebevraždou. Je v provozu v 11 členských státech, v ČR pod názvem Linka První psychické pomoci.

116123:

ŠTÍTKY - 116000 - 116006 - 116111 - 116117 - 116123 - děti - MPSV - nadace - pomoc - zdarma

Článek Český telekomunikační úřad ze dne 23. prosince 2015 - středa

Další články od Český telekomunikační úřad

Operátor by měl kontrolovat databázi neplatných dokladů

Pozor na podezřelé nabídky tarifů na webu

Hackathon veřejné správy

S podpisem smlouvy na pobočce operátora není radno spěchat

Při změně smlouvy musí operátor poskytnout komplexní informace

Na mezinárodní odchozí hovory se nevztahuje regulace cen jako na roaming v rámci EU

Jak předejít nevyžádaným marketingovým hovorům

Legislativní změny pro volací značky radiokomunikačních služeb

Přenesení telefonního čísla může být zpoplatněno

Komunitní setkání československých správců sítí CSNOG

Smlouva uzavřená po telefonu platí i bez podpisu

Podvobné weby lákají na podezřelé nabídky telefonních služeb

Zvýhodněné předplatné na Spotify u O2 končí

Volání na linky 900, 906, 909 a 908 přináší riziko vysoké ceny za uskutečněný hovor

Test 5G sítí začne v září 2018

Roste zájem o provozní a lokalizační data operátorů

EK notifikovala úhradu čistých nákladů České poště ze státního rozpočtu

Zánik smlouvy v důsledku úmrtí účastníka

ČTÚ v roce 2018

Přenesení telefonního čísla na jiného operátora do 10 dnů

Pokuta pro Vadafone za obstrukce s přijetím výpovědi smlouvy

Smlouva po telefonu je často pastí na spotřebitele

Vyhoví doplňkové balíčky k datovým tarifům pravidlům síťové neutrality?

Reklamace kvality internetového připojení

Sjednávání smluvních pokut se spotřebiteli

Operátoři do smluv promítají zákonné změny

V roamingu ve členských státech EU ceny jako doma

Vzniká jednotné informační místo

Výpovědní doba se u smluv s operátory zkracuje na nejvýše 30 dnů

Konec Fér tarifů umožňuje bez sankcí ukončit smlouvu

Nefektivní hospodářská soutěž na trhu přístupu k mobilním službám

Výsledky aukce kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

Premium SMS je možné u operátora zablokovat aneb Jak reklamovat

Konec drahého roamingu v EU

6 firem se zúčastní aukce kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

Novela zákona o elektronických komunikacích zajistí bezproblémový přechod na DVB-T2

ČTÚ udělil pokutu O2 za aktivaci PředplaDENky

Vývoj na trhu služeb elektronických komunikací v roce 2016

ČTÚ vybere nového provozovatele veřejných telefonních automatů

Za nezaplacené faktury za telefon nezletilých dětí odpovídají rodiče

Mobilní aplikace na záchranu životů je vítězem V4 Hackathonu

ČR je v digitální ekonomice pod průměrem EU

Start vývojářské soutěže V4 Hackathonu 2017 se blíží

ČTÚ vyhlásil aukci kmitočtů v pásmu 3,7 GHz

Změny smluv na dálku lze do 14 dnů odvolat

V4 Hackathon 2017 - soutěž ve vývoji aplikací

Žádostí o provozní a lokalizační údaje operátorů přibývá

Ne všechna volání z ciziny jsou roamingem

Tarif O2 NA!HLAS je v prodejní síti operátora nedostupný

Kontrola smluv poskytovatelů služeb elektronických komunikací

Nabídka zaměstnání Český telekomunikační úřad
Acronis True Image 2019