logo Český telekomunikační úřad

Evropské harmonizované tísňové linky

Evropská komise přišla již v roce 2006 se záměrem zprovoznit v rámci EU linky, na kterých se bude poskytovat pomoc dětem. Postupně bylo vyhrazeno několik čísel ve tvaru 116 XYZ a EK vyzvala členské státy k provedení nezbytných kroků k jejich zprovoznění.

V rámci České republiky je aktuálně vymezeno pět krátkých čísel v jednotném formátu 116 + 3 číslice pro snadno zapamatovatelnou a kdykoli dostupnou pomoc a poradenství. Linky jsou určeny na pomoc dětem a dospělým v nouzi.

Musí být snadno dostupné na celém území členského státu a pro volající zcela bezplatné. Pouze čtyři z pěti vyhrazených linek jsou aktuálně v České republice využívány.

Přidělení čísla zajišťuje v České republice Český telekomunikační úřad. Následné zprovoznění služeb závisí na provozovateli služby. Nepřetržitý provoz se týká pouze linek 116000, 116111, 116123.

116000 - Ztracené dítě

Linka poskytuje pomoc a podporu rodičům, příbuzným a dalším dospělým v případech pohřešovaného či ohroženého dítě, podporuje státní orgány a instituce při řešení těchto případů. Je v provozu ve 24 členských státech, v ČR pod názvem Linka Ztracené dítě.

116000:

116006 - Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí

Linka pomoci obětem trestných činů nabízí emocionální podporu, informuje je o jejich právech a jak se jich domoci, odkazuje oběti na příslušné organizace. Je v provozu v 5 členských státech, v ČR pod názvem Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí - Bílý kruh bezpečí.

116006:

116111 - Linka bezpečí

Linka je určena pro děti, které hledají pomoc a potřebují s někým promluvit. Služba pomáhá dětem, které potřebují péči a ochranu, poskytuje dětem možnost, aby hovořily o problémech, které se jich přímo dotýkají. Je v provozu v 21 členských státech, v ČR pod názvem Linka bezpečí.

116111:

116117 - Neurgentní lékařská služba (Non-emergency medical Assistance)

Neurgentní lékařská služba poskytuje lékařskou pomoc či radu (mimo tísňové případy), což je užitečné zejména mimo úřední hodiny, o víkendu a svátcích. Je v provozu ve dvou členských státech, v ČR není provozována.

Většina linek 116 v ČR je registrovaným poskytovatelem sociální služby "telefonická krizová pomoc" dle zákona o sociálních službách. Z tohoto titulu mohou poskytovatelé žádat o dotace prostřednictvím MPSV, zejména na zajištění mzdových prostředků na pokrytí služby.

116123 - Linka První psychické pomoci (Linka důvěry)

Linka důvěry je určena pro dospělé, kteří trpí samotou, ve stavu psychické krize, jsou ohroženi sebevraždou. Je v provozu v 11 členských státech, v ČR pod názvem Linka První psychické pomoci.

116123:

Další články k tématům - 116000 - 116006 - 116111 - 116117 - 116123 - děti - MPSV - nadace - pomoc - zdarma

Článek Český telekomunikační úřad ze dne 23. prosince 2015 - středa

Další články od Český telekomunikační úřad

Výroční zpráva ČTÚ za rok 2018

I při podání reklamace je účastník povinen uhradit vyúčtování

Agregovaná statistika provozních a lokalizačních údajů operátorů za rok 2018

ČTÚ přibližuje aukci kmitočtů pro sítě 5G

ČTÚ operátorům nezakazuje zpomalení připojení po vyčerpání dat

Analýza trhu mobilních služeb ve veřejné konzultaci

Aukce kmitočtů proběhne bez ohledu na varování NÚKIB

Vizualizace kvality sítí českých mobilních operátorů

Výpověď smlouvy s operátorem musí být dostatečně srozumitelná

Prodloužení smlouvy s operátorem vždy jen s novým souhlasem spotřebitele

Operátoři někdy nedodržují pravidla síťové neutrality

ČTÚ rozhodl první spor o přístup k infrastruktuře

Úkoly a priority ČTÚ pro rok 2019

Pokuta pro O2 za automatickou aktivaci obnovení objemu dat datového tarifu platí

Kdy lze odstoupit od smlouvy s operátorem

Věrnostní sleva nesmí být skrytou smluvní pokutou

Nové aplikace s využitím Open Data ČTÚ

Roste počet stížností na problematiku přenositelnosti telefonních čísel

Pokuta pro T-Mobile za neoprávněné vymáhání smluvních pokut

Vývoj trhu elektronických komunikací 2012 - 2017

Operátor by měl kontrolovat databázi neplatných dokladů

Pozor na podezřelé nabídky tarifů na webu

Hackathon veřejné správy

S podpisem smlouvy na pobočce operátora není radno spěchat

Při změně smlouvy musí operátor poskytnout komplexní informace

Na mezinárodní odchozí hovory se nevztahuje regulace cen jako na roaming v rámci EU

Jak předejít nevyžádaným marketingovým hovorům

Legislativní změny pro volací značky radiokomunikačních služeb

Přenesení telefonního čísla může být zpoplatněno

Komunitní setkání československých správců sítí CSNOG

Smlouva uzavřená po telefonu platí i bez podpisu

Podvobné weby lákají na podezřelé nabídky telefonních služeb

Zvýhodněné předplatné na Spotify u O2 končí

Volání na linky 900, 906, 909 a 908 přináší riziko vysoké ceny za uskutečněný hovor

Test 5G sítí začne v září 2018

Roste zájem o provozní a lokalizační data operátorů

EK notifikovala úhradu čistých nákladů České poště ze státního rozpočtu

Zánik smlouvy v důsledku úmrtí účastníka

ČTÚ v roce 2018

Přenesení telefonního čísla na jiného operátora do 10 dnů

Pokuta pro Vadafone za obstrukce s přijetím výpovědi smlouvy

Smlouva po telefonu je často pastí na spotřebitele

Vyhoví doplňkové balíčky k datovým tarifům pravidlům síťové neutrality?

Reklamace kvality internetového připojení

Sjednávání smluvních pokut se spotřebiteli

Operátoři do smluv promítají zákonné změny

V roamingu ve členských státech EU ceny jako doma

Vzniká jednotné informační místo

Výpovědní doba se u smluv s operátory zkracuje na nejvýše 30 dnů

Konec Fér tarifů umožňuje bez sankcí ukončit smlouvu

Nabídka zaměstnání Český telekomunikační úřad
Acronis Backup 12.5