logo Český telekomunikační úřad

Evropské harmonizované tísňové linky

Evropská komise přišla již v roce 2006 se záměrem zprovoznit v rámci EU linky, na kterých se bude poskytovat pomoc dětem. Postupně bylo vyhrazeno několik čísel ve tvaru 116 XYZ a EK vyzvala členské státy k provedení nezbytných kroků k jejich zprovoznění.

V rámci České republiky je aktuálně vymezeno pět krátkých čísel v jednotném formátu 116 + 3 číslice pro snadno zapamatovatelnou a kdykoli dostupnou pomoc a poradenství. Linky jsou určeny na pomoc dětem a dospělým v nouzi.

Musí být snadno dostupné na celém území členského státu a pro volající zcela bezplatné. Pouze čtyři z pěti vyhrazených linek jsou aktuálně v České republice využívány.

Přidělení čísla zajišťuje v České republice Český telekomunikační úřad. Následné zprovoznění služeb závisí na provozovateli služby. Nepřetržitý provoz se týká pouze linek 116000, 116111, 116123.

116000 - Ztracené dítě

Linka poskytuje pomoc a podporu rodičům, příbuzným a dalším dospělým v případech pohřešovaného či ohroženého dítě, podporuje státní orgány a instituce při řešení těchto případů. Je v provozu ve 24 členských státech, v ČR pod názvem Linka Ztracené dítě.

116000:

116006 - Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí

Linka pomoci obětem trestných činů nabízí emocionální podporu, informuje je o jejich právech a jak se jich domoci, odkazuje oběti na příslušné organizace. Je v provozu v 5 členských státech, v ČR pod názvem Linka pomoci obětem kriminality a domácího násilí - Bílý kruh bezpečí.

116006:

116111 - Linka bezpečí

Linka je určena pro děti, které hledají pomoc a potřebují s někým promluvit. Služba pomáhá dětem, které potřebují péči a ochranu, poskytuje dětem možnost, aby hovořily o problémech, které se jich přímo dotýkají. Je v provozu v 21 členských státech, v ČR pod názvem Linka bezpečí.

116111:

116117 - Neurgentní lékařská služba (Non-emergency medical Assistance)

Neurgentní lékařská služba poskytuje lékařskou pomoc či radu (mimo tísňové případy), což je užitečné zejména mimo úřední hodiny, o víkendu a svátcích. Je v provozu ve dvou členských státech, v ČR není provozována.

Většina linek 116 v ČR je registrovaným poskytovatelem sociální služby "telefonická krizová pomoc" dle zákona o sociálních službách. Z tohoto titulu mohou poskytovatelé žádat o dotace prostřednictvím MPSV, zejména na zajištění mzdových prostředků na pokrytí služby.

116123 - Linka První psychické pomoci (Linka důvěry)

Linka důvěry je určena pro dospělé, kteří trpí samotou, ve stavu psychické krize, jsou ohroženi sebevraždou. Je v provozu v 11 členských státech, v ČR pod názvem Linka První psychické pomoci.

116123:

Další články k tématům - 116000 - 116006 - 116111 - 116117 - 116123 - děti - MPSV - nadace - pomoc - zdarma

Článek Český telekomunikační úřad ze dne 23. prosince 2015 - středa

Další články od Český telekomunikační úřad

15 let ČTÚ

České sítě zvládají nárůst datového provozu

Kontroly dodržování podmínek přístupu k otevřenému internetu

Zrychlený proces přenosu telefonních čísel mezi operátory

Změny frekvenčních přídělů v pásmu 900 MHz

Rychlejší a levnější změna operátora

ČTÚ a MPO žádají poskytovatele o snížení kvality pro streaming videa

ČTÚ oceňuje mimořádné úsilí podnikatelů v sektoru elektronických komunikací a poštovních služeb

ČTÚ omezuje provoz úřadu pro veřejnost

Rada ČTÚ bude od dubna 2020 opět kompletní

Veřejná konzultace aukce kmitočtů v pásmech 700 MHz a 3,5 GHz

Hana Továrková není podle Ministerstva spravedlnosti ve střetu zájmů

Stížností na smlouvu s operátorem a kvalitu služeb přibývá

Hlavní úkoly a priority ČTÚ v roce 2020

Nahlášení poruchy není reklamace

Spolky jako skrytý operátor

Televizní vysílače v interaktivní mapě na webu i mobilní aplikaci

Novela zákona o elektronických komunikacích přináší změny ve prospěch zákazníků

Nepodepsaný dodatek smlouvy s operátorem nezavazuje

Pozor na nepřesné formulace ve výpovědích smluv operátorů

Neomezené datové tarify mají v EU roamingu limity

Změny v tarifech mobilních operátorů

Operátor může jednostranně změnit smlouvu k horšímu

Strop pro smluvní pokuty platí jen pro spotřebitele

Maximální možná délka výpovědní doby s operátorem nesmí přesáhnout 30 dnů

Výsledky kontroly smluvních podmínek poskytovatelů služby přístupu k internetu

Konzultace podmínek aukce kmitočtů pro sítě 5G již začala

Veřejná konzultace k podmínkám aukce kmitočtů pro sítě 5G

Změny ve zkouškách a průkazech odborné způsobilosti

Regulovaný roaming pro volání v zahraničí má své limity

ČTÚ vypořádal připomínky k analýze velkoobchodního trhu mobilních služeb

Účastnické smlouvy a vyúčtování jsou častým předmětem stížností na smlouvy s operátory

Weby veřejného sektoru musí být ze zákona přístupnější seniorům a postiženým

Výpadky služeb by měl operátor zákazníkům kompenzovat

Pokuta pro Vodafone za agresivní obchodní praktiku

Výroční zpráva ČTÚ za rok 2018

I při podání reklamace je účastník povinen uhradit vyúčtování

Agregovaná statistika provozních a lokalizačních údajů operátorů za rok 2018

ČTÚ přibližuje aukci kmitočtů pro sítě 5G

ČTÚ operátorům nezakazuje zpomalení připojení po vyčerpání dat

Analýza trhu mobilních služeb ve veřejné konzultaci

Aukce kmitočtů proběhne bez ohledu na varování NÚKIB

Vizualizace kvality sítí českých mobilních operátorů

Výpověď smlouvy s operátorem musí být dostatečně srozumitelná

Prodloužení smlouvy s operátorem vždy jen s novým souhlasem spotřebitele

Operátoři někdy nedodržují pravidla síťové neutrality

ČTÚ rozhodl první spor o přístup k infrastruktuře

Úkoly a priority ČTÚ pro rok 2019

Pokuta pro O2 za automatickou aktivaci obnovení objemu dat datového tarifu platí

Kdy lze odstoupit od smlouvy s operátorem

Nabídka zaměstnání Český telekomunikační úřad