ČTÚ koná právní kroky směřující k ochraně práv spotřebitelů a zahájil již se společnosí M77 Group S.A. (provozovatel služeb Skylink a CSlink) správní řízení ve věci podezření ze spáchání správního deliktu klamavé obchodní praktiky.
Počet stížností na zavedení servisního poplatku u dosud bezplatného balíčku volných televizních programů satelitních televizních služeb Skylink a CSlink stále roste. Český telekomunikační úřad jich k dnešnímu datu obdržel již stovky.
Úřad již po přijetí prvních stížností v prvé polovině června 2012 a po vyhodnocení skutečností zjištěných dosavadním šetřením, podnikl v rámci svých zákonem stanovených pravomocí maximum kroků směřujících k ochraně práv spotřebitelů.
V prvé řadě zahájil se společností M77 Group S.A. správní řízení ve věci podezření ze spáchání správního deliktu klamavé obchodní praktiky ve smyslu ustanovení § 24 odst. 1 zákona o ochraně spotřebitele. A to proto, že jmenovaná společnost s účinností od 1.4. 2012 nabízí služby satelitní televize Skylink a CSlink, označené jako balíček GRATIS, resp. jako FREE neplacené programy, jako bezplatně dostupné.
Jejich sledování bude přitom od 1.9. 2012 podmíněno úhradou servisního poplatku, což odpovídá definici klamavé obchodní praktiky obsažené v Příloze č. 1 zákona o ochraně spotřebitele. Za spáchání označeného správního deliktu je možné podnikateli uložit pokutu až do výše 5 milionů Kč.
ČTÚ zároveň vyzval společnost M77 Group S.A., aby v souladu s příslušnými ustanoveními zákona o elektronických komunikacích oznámila zahájení své podnikatelské činnosti na území České republiky. V případě, že tak společnost neučiní, bude s ní zahájeno správní řízení pro podezření ze spáchání správního deliktu ve smyslu ustanovení § 118 odst. 1 písm. a) a c) zákona o elektronických komunikacích, jehož se podnikatel dopouští tím, že podniká v oblasti elektronických komunikací bez řádného oznámení. Za tento delikt je možné podnikateli uložit pokutu až do výše 20 milionů Kč.
ČTÚ v této souvislosti rovněž podal Městskému státnímu zastupitelství v Praze podnět k prošetření skutečnosti spáchání trestného činu - že společnost M77 Group S.A. podniká na území České republiky, aniž by zde byla ona, či její organizační složka zapsána v obchodním rejstříku. Dle sdělení Městského státního zastupitelství byla věc postoupena k dalšímu šetření Policii České republiky.
V tom rozsahu, v jakém si spotřebitelé stěžují na zneužití dominantního postavení ze strany společnosti M77 Group S.A., postupuje Český telekomunikační úřad stížnosti k dalšímu vyřízení Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže.
ČTÚ o vzniklé situaci rovněž vyrozuměl příslušný regulační orgán v Lucembursku se žádostí o prošetření konání společnosti M77 Group S.A. z hlediska lucemburského práva.
A konečně ČTÚ i nadále průběžně vyhodnocuje výsledky dosavadního šetření a shromažďuje podklady pro případné zahájení správního řízení ve věci změny smluvních podmínek obou služeb ve smyslu ustanovení § 63 odst. 5 zákona o elektronických komunikacích.
Jakkoli ČTÚ citlivě vnímá rozhořčení stěžovatelů z postupu společnosti M77 Group S.A. jako pochopitelné, musí upozornit, že v současné chvíli nemá žádné přímé zákonné prostředky, kterými by mohl donutit společnost M77 Group S.A., aby od zavedení servisního poplatku upustila.
Podle ustanovení § 63 odst. 6 zákona o elektronických komunikacích je jednostranná změna smluvních podmínek možná, za předpokladu, že s ní je spotřebitel seznámen nejméně 1 měsíc před nabytím její účinnosti a spotřebiteli je dána možnost od smlouvy bez sankce odstoupit. Samotné zavedení servisního poplatku není z hlediska stávající právní úpravy v rozporu se zákonem o elektronických komunikacích.
Další možnosti mají ovšem sami zákazníci. Svůj nesouhlas mohou projevit přímo vůči příslušnému podnikateli, a to jak samostatně, tak i společnou iniciativou. Mnoho případů z minulosti ukazuje, že právě takováto odezva veřejnosti může významnou měrou přispět i ke změně původního podnikatelského záměru provozovatele služby.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 1. srpna 2012
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu