logo Český telekomunikační úřad

Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za říjen 2012

ČTÚ vydal Měsíční monitorovací zprávu za měsíc říjen 2012. Ve zprávě ČTÚ přináší přehled zásadních událostí v oblasti elektronických komunikací v České republice a zahraničí.

Téma měsíce října 2012 je věnováno stížnostem uživatelů služeb elektronických komunikací za III. čtvrtletí 2012. Ve srovnání s předchozím obdobím došlo k výraznému zvýšení jejich počtu. Tuto skutečnost je nutné přičíst především vysokému počtu stížností na společnost M77 Group S.A., poskytovatele služeb satelitní televize Skylink a CS Link. Dále pak stížnostem na společnost UPC, a to v souvislosti s cenou za pronájem koncových zařízení (modemů a set-top boxů).

ČTÚ stížnosti účastníků popřípadě uživatelů služeb elektronických komunikací sleduje, eviduje a vyhodnocuje od roku 2007, přičemž v polovině roku 2007 bylo zavedeno podrobnější členění evidence těchto stížností se zaměřením na sledování stížností týkajících se poskytování dílčích služeb v rámci univerzální služby, které byly podnikatelům uloženy rozhodnutím ČTÚ jako povinnost.

Stížnosti lze rozdělit do skupin podle několika aspektů.

Prvním je způsob vyřízení, podle něhož lze stížnosti zařadit do následujících tří kategorií:

  1. Stížnost řeší ČTÚ v rámci svých kompetencí daných zákonem o elektronických komunikacích a zákonem č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele. ČTÚ stěžujícího si účastníka/uživatele informuje o tom, jak postupovat podle zákona o elektronických komunikacích vůči poskytovateli služby (např. o právu uplatnit reklamaci u poskytovatele služby), nebo že stížnost je podnětem pro další šetření podle zákona o elektronických komunikacích nebo zákona o ochraně spotřebitele, příp. je podnětem k výkonu státní kontroly, nebo k vydání výzvy podle § 114 zákona o elektronických komunikacích k odstranění zjištěných nedostatků.
  2. ČTÚ nemůže řešit danou stížnost, je nepříslušný rozhodovat v dané věci v rámci svých kompetencí. V tomto případě informuje stěžujícího, kdo je příslušný danou stížnost řešit, případně, že postupuje stížnost příslušnému orgánu (např. případy klamavé reklamy, nevyžádaných obchodních sdělení, neetického získávání zákazníků, ochrany osobních údajů apod.).
  3. ČTÚ shledá stížnost jako nedůvodnou a informuje stěžovatele o nedůvodnosti stížnosti, protože nedošlo k porušení povinnosti stanovené zákonem o elektronických komunikacích, zákonem o ochraně spotřebitele, prováděcími předpisy k těmto zákonům, příp. rozhodnutími ČTÚ.

Dalším aspektem pro rozdělení stížností do skupin je věcný předmět stížnosti. Pokud se jedná obecně o služby elektronických komunikací, nejvíce stížností směřuje k vyúčtování ceny za služby. Jedná se o 193 stížností, což činí 14,5 procenta z celkového počtu.

Tyto stížnosti jsou řešeny poskytnutím právní rady stěžovateli nebo jsou tyto případy rozhodovány ve správním řízení podle § 129 zákona o elektronických komunikacích (účastnické spory) jako námitky proti vyřízení reklamací na cenu za poskytované služby. Ve srovnání s II. čtvrtletím 2012 došlo k mírnému snížení celkového počtu stížností na služby elektronických komunikací ve III. čtvrtletí 2012 o 14 stížnosti (tj. o 3,4 procenta).

Další oblastí, do které směřuje ve III. čtvrtletí nejvíce stížností, jsou účastnické smlouvy - celkem 133 stížností. Zde došlo oproti předcházejícímu období k nárůstu o 18 procenta a oproti stejnému období roku 2011 se jedná o nárůst o 118 procent. Nejvíce stížností je na účastnické smlouvy společnosti T-Mobile a Telefónica.

Posledním hlediskem, podle něhož se rozdělují stížnosti, je poskytovatel služby, proti jehož postupu je stížnost uplatněna.

ČTÚ ve zprávě upozorňuje i na své oznámení, podle něhož všechny společnosti, které podaly své žádosti do výběrového řízení na využívání rádiových kmitočtů k zajištění veřejné komunikační sítě v pásmech 800 MHz, 1800 MHz a 2600 MHz, splnily jak formální, tak i další stanovené podmínky pro účast v aukci.

Monitorovací zpráva dále informuje o zveřejnění opatření obecné povahy č. OOP/10/10.2012-12. Opatření, kterým se stanoví podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel, bylo zveřejněno v částce 18/2012 Telekomunikačního věstníku. Další informace se týká zahájení veřejné konzultace návrhu opatření obecné povahy č. OOP/4/XX.2012-Y o změně metodiky účelového členění nákladů a výnosů.

Co se týče novinek na evropském telekomunikačním trhu, zpráva mimo jiné informuje o tom, že Evropská komise zahájila 16.10. 2012 veřejnou konzultaci s cílem aktualizovat stávající seznam relevantních velkoobchodních a maloobchodních telekomunikačních trhů.

Ty podle pravidel EU pro telekomunikace podléhají tzv. "postupu podle článku 7" rámcové směrnice. Konzultace je otevřena do 8.1. 2013.

Nové technologie

Operátoři v Jižní Koreji a v USA spustili první komerční služby hlasového volání v síti LTE (VoLTE) na světě, u které poskytuje podporu produktů a služeb Ericsson. Službu poskytují v Koreji společnosti SK Telecom a LG U+, tedy největší a třetí největší telekomunikační operátor v zemi, v USA pak operátor MetroPCS.

Tyto služby využívají tradiční číslo mobilního telefonu (MSISDN - Mobile Subscriber Integrated Services Diginal Number), volání v síti LTE proto umožní využívat výhod tradičních telekomunikačních služeb v mobilní vysokorychlostní datové síti - celosvětová interoperabilita, funkce QoS, roaming a bezproblémová mobilita mezi libovolnými mobilními zařízeními u všech typů přístupových technologií.

Při volání v síti LTE lze na smartphonech pro sítě LTE využívat hlasové i datové služby LTE současně. Ve srovnání s voláním v sítích 2G a 3G je při volání v síti LTE přenosové spektrum využíváno efektivněji, což umožňuje lépe využívat rádiové zdroje při zavádění mobilních vysokorychlostních sítí.

Další články k tématům - 2G - 3G - aukce - BEREC - EU - FUP - GSM - LLU - LRIC - LTE - MMS - NATO - SMS - tarif - telefonie - UMTS - VDSL - WiFi - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 15. listopadu 2012

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání