ČTÚ vydal Měsíční monitorovací zprávu za měsíc říjen 2012. Ve zprávě ČTÚ přináší přehled zásadních událostí v oblasti elektronických komunikací v České republice a zahraničí.
Téma měsíce října 2012 je věnováno stížnostem uživatelů služeb elektronických komunikací za III. čtvrtletí 2012. Ve srovnání s předchozím obdobím došlo k výraznému zvýšení jejich počtu. Tuto skutečnost je nutné přičíst především vysokému počtu stížností na společnost M77 Group S.A., poskytovatele služeb satelitní televize Skylink a CS Link. Dále pak stížnostem na společnost UPC, a to v souvislosti s cenou za pronájem koncových zařízení (modemů a set-top boxů).
ČTÚ stížnosti účastníků popřípadě uživatelů služeb elektronických komunikací sleduje, eviduje a vyhodnocuje od roku 2007, přičemž v polovině roku 2007 bylo zavedeno podrobnější členění evidence těchto stížností se zaměřením na sledování stížností týkajících se poskytování dílčích služeb v rámci univerzální služby, které byly podnikatelům uloženy rozhodnutím ČTÚ jako povinnost.
Stížnosti lze rozdělit do skupin podle několika aspektů.
Prvním je způsob vyřízení, podle něhož lze stížnosti zařadit do následujících tří kategorií:
Dalším aspektem pro rozdělení stížností do skupin je věcný předmět stížnosti. Pokud se jedná obecně o služby elektronických komunikací, nejvíce stížností směřuje k vyúčtování ceny za služby. Jedná se o 193 stížností, což činí 14,5 procenta z celkového počtu.
Tyto stížnosti jsou řešeny poskytnutím právní rady stěžovateli nebo jsou tyto případy rozhodovány ve správním řízení podle § 129 zákona o elektronických komunikacích (účastnické spory) jako námitky proti vyřízení reklamací na cenu za poskytované služby. Ve srovnání s II. čtvrtletím 2012 došlo k mírnému snížení celkového počtu stížností na služby elektronických komunikací ve III. čtvrtletí 2012 o 14 stížnosti (tj. o 3,4 procenta).
Další oblastí, do které směřuje ve III. čtvrtletí nejvíce stížností, jsou účastnické smlouvy - celkem 133 stížností. Zde došlo oproti předcházejícímu období k nárůstu o 18 procenta a oproti stejnému období roku 2011 se jedná o nárůst o 118 procent. Nejvíce stížností je na účastnické smlouvy společnosti T-Mobile a Telefónica.
Posledním hlediskem, podle něhož se rozdělují stížnosti, je poskytovatel služby, proti jehož postupu je stížnost uplatněna.
ČTÚ ve zprávě upozorňuje i na své oznámení, podle něhož všechny společnosti, které podaly své žádosti do výběrového řízení na využívání rádiových kmitočtů k zajištění veřejné komunikační sítě v pásmech 800 MHz, 1800 MHz a 2600 MHz, splnily jak formální, tak i další stanovené podmínky pro účast v aukci.
Monitorovací zpráva dále informuje o zveřejnění opatření obecné povahy č. OOP/10/10.2012-12. Opatření, kterým se stanoví podmínky pro realizaci přenositelnosti telefonních čísel, bylo zveřejněno v částce 18/2012 Telekomunikačního věstníku. Další informace se týká zahájení veřejné konzultace návrhu opatření obecné povahy č. OOP/4/XX.2012-Y o změně metodiky účelového členění nákladů a výnosů.
Co se týče novinek na evropském telekomunikačním trhu, zpráva mimo jiné informuje o tom, že Evropská komise zahájila 16.10. 2012 veřejnou konzultaci s cílem aktualizovat stávající seznam relevantních velkoobchodních a maloobchodních telekomunikačních trhů.
Ty podle pravidel EU pro telekomunikace podléhají tzv. "postupu podle článku 7" rámcové směrnice. Konzultace je otevřena do 8.1. 2013.
Nové technologie
Operátoři v Jižní Koreji a v USA spustili první komerční služby hlasového volání v síti LTE (VoLTE) na světě, u které poskytuje podporu produktů a služeb Ericsson. Službu poskytují v Koreji společnosti SK Telecom a LG U+, tedy největší a třetí největší telekomunikační operátor v zemi, v USA pak operátor MetroPCS.
Tyto služby využívají tradiční číslo mobilního telefonu (MSISDN - Mobile Subscriber Integrated Services Diginal Number), volání v síti LTE proto umožní využívat výhod tradičních telekomunikačních služeb v mobilní vysokorychlostní datové síti - celosvětová interoperabilita, funkce QoS, roaming a bezproblémová mobilita mezi libovolnými mobilními zařízeními u všech typů přístupových technologií.
Při volání v síti LTE lze na smartphonech pro sítě LTE využívat hlasové i datové služby LTE současně. Ve srovnání s voláním v sítích 2G a 3G je při volání v síti LTE přenosové spektrum využíváno efektivněji, což umožňuje lépe využívat rádiové zdroje při zavádění mobilních vysokorychlostních sítí.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 15. listopadu 2012
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami
Komerční digitální rozhlasové vysílání
Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu
K přenositelnosti čísel nebo přístupu k internetu se váže i právo na paušální náhradu
Jak postupovat při změně poskytovatele služby přístupu k internetu