ČTÚ v letním období pravidelně registruje zvýšený počet stížností lidí, kteří jsou po návratu ze zahraniční dovolené nemile překvapeni výší faktury za uskutečněná volání. Na úrovni EU jsou regulovány pouze ceny roamingového volání, zatímco ceny mezinárodních odchozích hovorů zatím nikoliv.
Při roamingu uživatel české SIM karty nacházející se v zahraničí (ve členském státě EU) volá na českou SIM kartu nebo na SIM kartu některého jiného unijního poskytovatele služeb elektronických komunikací. Za takovéto volání nejsou volajícímu účtovány poplatky za roaming a volající platí stejnou cenu jako by platil za volání doma.
Pokud tedy český uživatel například tráví dovolenou v Chorvatsku a volá příbuzným do České republiky, nebo do předem zamluveného hotelu/penzionu jinde v Chorvatsku, například že se opozdí s příjezdem, jedná se o roamingové volání.
Stejně tak se jedná o roamingové volání i v případě, kdy uživatel na dovolené v Chorvatsku volá např. svému známému ze Slovenska, na jeho slovenské telefonní číslo.
Hodlá-li však uživatel české SIM karty aktuálně pobývající v České republice volat na unijní zahraniční telefonní číslo, a to bez ohledu na to, zda se volaný nachází na území České republiky, nebo jinde na území EU, jedná se o mezinárodní volání. To v současnosti není na úrovni Evropské unie regulováno a ceny jsou oproti roamingovému volání několikanásobně vyšší.
Pokud tedy uživatel s českou SIM na území ČR volá stejnému známému na jeho slovenské číslo, půjde o mezinárodní volání na Slovensko. A to bez ohledu na to, kde se volaný právě nachází (zda na Slovensku či jinde).
Problematická situace může nastat i při pobytu na dovolené v některých zahraničních destinacích, které sousedí s nečlenskými zeměmi EU, kdy nastavení mobilního telefonu umožní (automaticky) připojení na mobilní síť nečlenského státu a volající pak telefonuje v režimu neregulovaného roamingu.
Ceny za taková volání lze nalézt v ceníku operátorů a právě jejich výše (v řádech až několika desítek korun za minutu volání) je důvodem častého rozčarování po návratu z dovolené.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 24. srpna 2018
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami