logo Český telekomunikační úřad

Na mezinárodní odchozí hovory se nevztahuje regulace cen jako na roaming v rámci EU

ČTÚ v letním období pravidelně registruje zvýšený počet stížností lidí, kteří jsou po návratu ze zahraniční dovolené nemile překvapeni výší faktury za uskutečněná volání. Na úrovni EU jsou regulovány pouze ceny roamingového volání, zatímco ceny mezinárodních odchozích hovorů zatím nikoliv.

Při roamingu uživatel české SIM karty nacházející se v zahraničí (ve členském státě EU) volá na českou SIM kartu nebo na SIM kartu některého jiného unijního poskytovatele služeb elektronických komunikací. Za takovéto volání nejsou volajícímu účtovány poplatky za roaming a volající platí stejnou cenu jako by platil za volání doma.

Pokud tedy český uživatel například tráví dovolenou v Chorvatsku a volá příbuzným do České republiky, nebo do předem zamluveného hotelu/penzionu jinde v Chorvatsku, například že se opozdí s příjezdem, jedná se o roamingové volání.

Stejně tak se jedná o roamingové volání i v případě, kdy uživatel na dovolené v Chorvatsku volá např. svému známému ze Slovenska, na jeho slovenské telefonní číslo.

Hodlá-li však uživatel české SIM karty aktuálně pobývající v České republice volat na unijní zahraniční telefonní číslo, a to bez ohledu na to, zda se volaný nachází na území České republiky, nebo jinde na území EU, jedná se o mezinárodní volání. To v současnosti není na úrovni Evropské unie regulováno a ceny jsou oproti roamingovému volání několikanásobně vyšší.

Pokud tedy uživatel s českou SIM na území ČR volá stejnému známému na jeho slovenské číslo, půjde o mezinárodní volání na Slovensko. A to bez ohledu na to, kde se volaný právě nachází (zda na Slovensku či jinde).

Problematická situace může nastat i při pobytu na dovolené v některých zahraničních destinacích, které sousedí s nečlenskými zeměmi EU, kdy nastavení mobilního telefonu umožní (automaticky) připojení na mobilní síť nečlenského státu a volající pak telefonuje v režimu neregulovaného roamingu.

Ceny za taková volání lze nalézt v ceníku operátorů a právě jejich výše (v řádech až několika desítek korun za minutu volání) je důvodem častého rozčarování po návratu z dovolené.

Další články k tématům - ceny - dovolená - poplatky - regulace - roaming - SIM - volání

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 24. srpna 2018

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání