logo Český telekomunikační úřad

Na co si dát pozor při uzavírání smlouvy na dobu určitou

Uzavření smlouvy s mobilním operátorem na dobu určitou má nejen výhody, ale i omezení. Pozor na předčasné ukončení smlouvy - to je zpravidla spojeno s povinností k úhradě částky odpovídající součtu měsíčních plateb zbývajících do konce závazku - a to i v případě výpovědi smlouvy z důvodu přenesení čísla!

V souvislosti s aktuální nabídkou mobilních operátorů tzv. "neomezených" tarifů obvykle spojenou s přijetím závazku na 24 měsíců, pokládá ČTÚ za nezbytné připomenout a zdůraznit některá obecně platná doporučení, jimiž by se spotřebitelé při uzavírání smlouvy na dobu určitou měli řídit. Dalším podstatným bodem je otázka automatického prodloužení smlouvy, tzv. autoprolongace, kdy smlouva může být po uplynutí závazku automaticky prodloužena o další období.

Český telekomunikační úřad z veřejných zdrojů denně registruje informace o výrazném nárůstu počtu spotřebitelů/účastníků služeb elektronických komunikací, kteří se rozhodli využít současné příznivé cenové nabídky mobilních operátorů a využili uvedenou nabídku, i když je ve většině případů spojena s přijetím závazku na 24 měsíců.

ČTÚ však z dlouhodobých statistik právě na smlouvy se závazky eviduje nejvíce stížností od spotřebitelů, kteří v nich spatřují překážku v možnosti přejít k jinému operátorovi. Z tohoto důvodu ČTÚ považuje za nezbytné, právě s ohledem na zvýšený nárůst závazků uzavřených v těchto dnech, zdůraznit některá obecně platná doporučení, jimiž by se spotřebitelé při uzavírání smlouvy na dobu určitou měli řídit.

V prvé řadě je třeba zdůraznit, že před uzavřením smlouvy o poskytování služeb elektronických komunikací je nutné se vždy pečlivě seznámit s návrhem smlouvy včetně jejich příloh, popř. si nechat prodávajícím vysvětlit nejasná ustanovení. Náležitosti uzavírané smlouvy upravuje § 63 zákona č. 127/2005., o elektronických komunikacích a o změně některých souvisejících zákonů (zákon o elektronických komunikacích).

Spotřebitel/účastník služeb elektronických komunikací by se měl při uzavírání smlouvy zaměřit především na informaci o tom, na jakou dobu je smlouva uzavírána, zda je možné smlouvu vypovědět a za jakých podmínek, zda a jakým způsobem dochází k automatickému prodloužení smlouvy a jaké důsledky může mít pro účastníka předčasné ukončení smlouvy.

Účastník by si měl uvědomit, že mnohdy lákavé nabídky (nabídka koncového zařízení za symbolickou cenu, zvýhodněná cena služby apod.) bývají obvykle spojeny s přijetím určitého závazku účastníka, který je sice specifikován ve smlouvě, ale nemusí být účastníku na první pohled zřejmý (např. závazek k dodržování minimálního měsíčního plnění). Účastník by tedy měl před uzavřením smlouvy pečlivě zvážit, zdali jsou pro něj nabízené podmínky skutečně výhodné a zdali bude schopen uvedeným závazkům dostát po celou dobu trvání smlouvy.

Při prvním uzavření smlouvy na dobu určitou pro danou službu elektronických komunikací nesmí tato doba přesáhnout dobu 24 měsíců. U některých tarifů či služeb je uplatňováno tzv. automatické prodloužení (autoprolongace) smlouvy o další, většinou stejně dlouhý závazek, což se může neomezeně opakovat, nebo smlouva bude převedena na smlouvu na dobu neurčitou, ale často již bez poskytnutých výhod, což může být pro účastníka rovněž nevýhodné.

O podmínkách prodloužení, ukončení či změny smlouvy je třeba se vždy zajímat již při jejím uzavírání a nenechat se odbýt tvrzením obchodníka, že to má smysl řešit až před uplynutím závazku, či před ukončením smlouvy. Informace musí být uvedeny v samotném návrhu smlouvy, na webových stránkách poskytovatele služby a prodávající je povinen tyto informace účastníkovi poskytnout.

Možnosti výpovědi smlouvy na dobu určitou před uplynutím sjednané doby upravují konkrétní podmínky dané smlouvy. Často je takové předčasné ukončení smlouvy spojeno s povinností uhradit částku odpovídající součtu měsíčních plateb za období zbývající do konce smluvního období.

Obdobné důsledky má i ukončení smlouvy v souvislosti s přenosem telefonního čísla. Pokud totiž účastník využil marketingovou akci nebo koupi zařízení za zvýhodněnou cenu, je po něm před takovým ukončením smlouvy zpravidla požadována částka odpovídající výši slevy či zvýhodnění, které účastník získal.

Bez sankce je možno smlouvu ukončit pouze v případě, že neakceptuje řádně oznámený návrh poskytovatele, jímž dochází k podstatné změně smluvních podmínek, nebo jiných ustanovení představujících pro účastníka zhoršení jeho postavení.

Závěrem ČTÚ připomíná, že na smlouvy o poskytování veřejně dostupných služeb elektronických komunikací se uplatní rovněž obecná ustanovení o spotřebitelských smlouvách obsažená v zákoně č. 40/1964 Sb., občanský zákoník, kde je mimo jiného upraveno právo spotřebitele na odstoupení od smlouvy bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění, byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku (např. na internetu či po telefonu).

Další články k tématům - operátor - tarif - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 19. června 2013

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání