logo Český telekomunikační úřad

Měření kvality připojení k internetu přes mobilní sítě a WiFi

ČTÚ a CZ.NIC představuji Netmetr - nástroj pro detailní testování mobilního a WiFi připojení k internetu. Je určen široké veřejnosti i operátorům, kteří tak mohou získat rychlou zpětnou vazbu o kvalitě svých mobilních datových služeb.

Netmetr je určen nejširší veřejnosti, která si jejím prostřednictvím může kdykoli otestovat rychlost i celkovou kvalitu svého připojení k Internetu. Výsledky měření jsou dostupné (v anonymizované podobě) jako otevřená data pro následné vyhodnocení kýmkoli, kdo o to má zájem.

Pro ČTÚ je tato služba pomůckou, umožňující detekovat případné problémy s kvalitou připojení k Internetu, a následně je zkoumat s využitím vlastních profesionálních postupů měření.

Uživatelé mohou využívat službu Netmetr dvěma různými způsoby:

Spotřebitel tak získává nástroj pro okamžité otestování kvality svého připojení. Získané výsledky může okamžitě porovnat s průměrnými výsledky, kterých dosahují konkrétní operátoři.

V případě použití browseru je měřena průměrně dosahovaná rychlost a latence připojení (tzv. ping) toho připojení, které uživatel právě využívá. Může se tedy jednat jak o pevné, tak i o mobilní (eventuelně nomadické) připojení.

V případě mobilní aplikace na mobilním telefonu může být měřena i síla signálu mobilní sítě a vyhodnocovány i další parametry této sítě (jako konkrétní technologie pro přenos dat, umístění základnových stanic a uživatelského terminálu). Na platformě Android si uživatel může vyžádat také provedení podrobnějšího testu kvality svého připojení, které ověřuje dodržování pravidel síťové neutrality (tzv. NDT test).

Výsledky, které služba Netmetr poskytuje, je třeba chápat jako potenciál té přípojky, na které je měření prováděno. Nikoli jako rychlost, kterou bude uživatel dosahovat při praktickém využívání své přípojky - například pro sledování videa, stahování souborů, přenosu zpráv elektronické pošty atd.

Jde o záměr, opírající se i o  samotný princip měření, který spočívá v hodnocení přenosu jen mezi koncovým zařízením uživatele a měřícími servery, umístěnými v peeringovém centru NIX.CZ. Tím je zohledněna jak rychlost "poslední míle" (neboli rychlost samotné koncové přípojky uživatele), tak i dostatečné dimenzování sítě příslušného poskytovatele. Naopak je tím eliminován vliv konkrétního zdroje dat, který se může nacházet již mimo síť poskytovatele a jeho působnost, a v praxi se chovat jako tzv. úzké hrdlo (negativně ovlivňující celkovou rychlost přenosu a dostupnost služby).

Pomocí služby NetMetr si každý uživatel může sám ohodnotit potenciál své přípojky a její celkovou kvalitu. Výsledky od různých uživatelů téhož poskytovatele pak společně vypovídají o potenciálu sítě tohoto poskytovatele. Takovýto "celkový pohled" na potenciál určité sítě ale může být ovlivněn dalšími faktory. Například často (strojově) opakovanými měřeními, které ovlivňují výsledné průměry, nebo různými účelovými měřeními.

Aby služba Netmetr předešla takovýmto účelovým vlivům a ovlivňování zejména u mobilních sítí, používá dvě skupiny opatření pro "čištění" dat, získaných měřením.

První z nich  označuje jako "nevěrohodné" takové výsledky, které v něčem nesplňují požadavky na ně kladené. Například když nejsou řádně dokončené, neodpovídají možnostem použité technologie atd.

Druhou skupinou opatření pak je agregace vícenásobných měření - všechna měření, provedená ve stejné oblasti krátce po sobě (během krátkého časového intervalu) jsou agregována (sloučena) do jednoho měření s průměrem získaných hodnot.

Výsledky všech měření, které služba NetMetr provede, jsou k dispozici v podobě tzv. otevřených dat, dostupných na webovém portále služby. Samozřejmě jsou zveřejňována až po své anonymizaci, neboli po odstranění všech údajů, které by umožnily identifikaci konkrétních uživatelů. Tato data pak může využít kdokoli, kdo o ně má zájem.

Součástí otevřených dat jsou skutečně všechna získaná data. Proces čištění se na nich projevuje nastavením příznaku (zda jsou či nejsou "věrohodné") a uvedením důvodu (u těch výsledků, které byly shledány nevěrohodnými).

ČTÚ doufá, že aplikace Netmetr bude užitečným nástrojem nejen pro širokou veřejnost, ale že její využití ocení i operátoři, kteří tak získají velmi rychle zpětnou vazbu ohledně kvality svých sítí.

Další články k tématům - agregace - Android - anonymizace - internet - iOS - měření - server - testování

Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 18. května 2016

Další články od Český telekomunikační úřad

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

Nabídka zaměstnání