Komplikovanost a rozsah smluv jsou přitom v přímém protikladu s tím, jak jsou smlouvy fakticky uzavírány - častokrát mimo prodejnu nebo pouze elektronicky. Zákazník tak někdy vůbec netuší, k čemu se zavazuje.
"Ve smlouvách jsme zjistili celou řadu problematických ustanovení. Smluvní dokumentace je zbytečně rozsáhlá, obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem", vysvětluje Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ, a dodává: "V rámci dalšího postupu teď budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, a to včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace."
Analýza ČTÚ upozornila také na nedostatečné zapracování některých náležitostí stanovených zákonem, například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb.
"Uzavřením smlouvy účastník, bez možnosti odlišné volby, dává paušální souhlas také s řadou dalších podmínek. Operátoři pak mohou například kopírovat jeho doklady, zpracovávat osobní údaje nad rámec uložený zákonem, aktivovat další, účastníkem přímo nevyžádané služby nebo automaticky prodloužit smlouvu", uvádí dále Pavel Dvořák.
"V rámci zachování co nejvyšší míry ochrany spotřebitele považuje ČTÚ tato ustanovení za zcela zásadní. Ve smlouvách tudíž musí být uvedena - v souladu se zákonem o elektronických komunikacích - přehledně, jasně a srozumitelně. Spotřebitel si již při uzavření smlouvy musí být těchto souhlasů vědom a za všech okolností musí dostat úplnou a srozumitelnou informaci o všech skutečně aktivovaných službách", dodává Pavel Dvořák.
ČTÚ požaduje, aby účastník měl v okamžiku uzavření účastnické smlouvy k dispozici její stručný, přehledný a srozumitelný návrh. Ten bude obsahovat pouze ty podmínky, které se přímo týkají účastníkem zvolených služeb a jím zvoleného tarifu.
Účastník musí mít zároveň možnost volby konkrétních parametrů své smlouvy, a to včetně aktivního udělení "ANO / NE" souhlasu u podmínek, které byly dosud ve smluvních dokumentech nastaveny paušálně, často pouze na možnost určenou operátorem.
Úřad shledal nedostatky rovněž ve způsobu provádění jednostranných změn smluvních podmínek a v postupech informování účastníků o těchto změnách. Dále je nalezl v ujednáních o smluvních pokutách a jiných sankcích uplatňovaných vůči účastníkům.
Zjistil také nedostatečné či pouze formální zapracování některých zákonných ustanovení do účastnické smlouvy. Jistiny a kauce stanovené ve smlouvách navíc často slouží k jiným účelům, než k jakým byly složeny. Taktéž formy faktického uzavírání smluv mimo provozovny vytváří předpoklady pro nedostatečné informování zákazníka.
Mobilní operátoři znají výsledky analýzy už od února, avšak smluvní podmínky v požadovaném rozsahu a ve stanoveném termínu neupravili a změny pouze deklarovali.
ČTÚ proto bude dále postupovat v souladu se zákonem o elektronických komunikacích povinnost provést požadované změny uloží operátorům ve správních řízeních.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne 18. dubna 2013 - čtvrtek
Vítězové aukce kmitočtů LTE se dohodli na rozdělení úseků rádiového spektra
Milionová pokuta UPC za klamavou obchodní praktiku
Výsledky průzkumu existence infrastruktury pro služby vysokorychlostního přístupu k internetu
Telefónica čelí exekuci pro nerespektování rozhodnutí
Kmitočty pro sítě LTE v aukci vydraženy
ČTÚ podniká kroky ke změně obchodních podmínek mobilních operátorů
Aukce kmitočtů pro sítě LTE začala
ČTÚ zpřístupní data o své činnosti veřejnosti
Nedostatky ve smluvních podmínkách mobilních operátorů přetrvávají
Aktuální pokrytí sítí s programy Déčko a Art je 75,7 procent
ČTÚ vyhlašuje aukci volných kmitočtů
Uzavírání smluv s Air Telecom může být problémové
Informace k podomnímu uzavírání smluv o poskytování služeb elektronických komunikací
Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za červen 2013
ČTÚ zveřejňuje vypořádání připomínek k aukci volných kmitočtů
Seminář ČTÚ k vypořádání připomínek aukce volných kmitočtů
Stanovisko ČTÚ ke zdražení cen základních služeb České pošty
Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za květen 2013
Na co si dát pozor při uzavírání smlouvy na dobu určitou
Zpráva o plnění povinností České pošty v oblasti základních služeb
Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za duben 2013
Pokuty provozovatelům Skylink, CS Link a freeSAT
Výroční zpráva ČTÚ za rok 2012
116123 a 116000: evropské horké linky pro linku důvěry a pohřešované děti
ČTÚ prodlužuje veřejnou konzultaci k podmínkám aukce volných kmitočtů
Nedostatky ve smlouvách mobilních operátorů stále přetrvávají
Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za březen 2013
Zemské digitální televizní a rozhlasové vysílání v ČR
Vítězství ČTÚ v tendru Evropské komise
Využívání počítače a internetu
Jak na ochranu před nechtěnými obchodními nabídkami po telefonu
Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za únor 2013
Aukce kmitočtů na broadband čtvrté generace zastavena
Postup změny velkoobchodních cen terminačních poplatků ve fixní síti
Cenová kalkulačka tarifů mobilních služeb na Uspory.cz nemá akreditaci ČTÚ
Dostupnost základních poštovních služeb je prioritou
Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za leden 2013
Budování sítí nové generace pro vysokorychlostní internet s podporou ČTÚ a MPO
BEREC potvrzuje správnost postupu ČTÚ
Proces přenositelnosti telefonních čísel mezi operátory se zlepšuje
Měsíční monitorovací zpráva ČTÚ za prosinec 2012
Priority ČTÚ v roce 2013: aukce kmitočtů, ochrana spotřebitele a poštovní služby