logo Český telekomunikační úřad

Nedostatky ve smlouvách mobilních operátorů stále přetrvávají

Nepřehlednost, složitost, nesrozumitelnost - to jsou základní výtky z dokončené analýzy ČTÚ ke smlouvám a smluvním podmínkám tuzemských mobilních operátorů. ČTÚ požaduje nápravu!

Komplikovanost a rozsah smluv jsou přitom v přímém protikladu s tím, jak jsou smlouvy fakticky uzavírány - častokrát mimo prodejnu nebo pouze elektronicky. Zákazník tak někdy vůbec netuší, k čemu se zavazuje.

"Ve smlouvách jsme zjistili celou řadu problematických ustanovení. Smluvní dokumentace je zbytečně rozsáhlá, obsahuje neurčité odkazy na celé smluvní dokumenty, případně pouze na internetové stránky operátora a deklarovaná struktura účastnické smlouvy se ne vždy shoduje s jejím skutečným stavem", vysvětluje Pavel Dvořák, předseda Rady ČTÚ, a dodává: "V rámci dalšího postupu teď budeme po operátorech požadovat nápravu všech pochybení, a to včetně výrazného zpřehlednění smluvní dokumentace."

Analýza ČTÚ upozornila také na nedostatečné zapracování některých náležitostí stanovených zákonem, například informace o minimální nabízené a minimální garantované kvalitě služeb nebo informace o nabídce servisních služeb.

"Uzavřením smlouvy účastník, bez možnosti odlišné volby, dává paušální souhlas také s řadou dalších podmínek. Operátoři pak mohou například kopírovat jeho doklady, zpracovávat osobní údaje nad rámec uložený zákonem, aktivovat další, účastníkem přímo nevyžádané služby nebo automaticky prodloužit smlouvu", uvádí dále Pavel Dvořák.

"V rámci zachování co nejvyšší míry ochrany spotřebitele považuje ČTÚ tato ustanovení za zcela zásadní. Ve smlouvách tudíž musí být uvedena - v souladu se zákonem o elektronických komunikacích - přehledně, jasně a srozumitelně. Spotřebitel si již při uzavření smlouvy musí být těchto souhlasů vědom a za všech okolností musí dostat úplnou a srozumitelnou informaci o všech skutečně aktivovaných službách", dodává Pavel Dvořák.

ČTÚ požaduje, aby účastník měl v okamžiku uzavření účastnické smlouvy k dispozici její stručný, přehledný a srozumitelný návrh. Ten bude obsahovat pouze ty podmínky, které se přímo týkají účastníkem zvolených služeb a jím zvoleného tarifu.

Účastník musí mít zároveň možnost volby konkrétních parametrů své smlouvy, a to včetně aktivního udělení "ANO / NE" souhlasu u podmínek, které byly dosud ve smluvních dokumentech nastaveny paušálně, často pouze na možnost určenou operátorem.

Úřad shledal nedostatky rovněž ve způsobu provádění jednostranných změn smluvních podmínek a v postupech informování účastníků o těchto změnách. Dále je nalezl v ujednáních o smluvních pokutách a jiných sankcích uplatňovaných vůči účastníkům.

Zjistil také nedostatečné či pouze formální zapracování některých zákonných ustanovení do účastnické smlouvy. Jistiny a kauce stanovené ve smlouvách navíc často slouží k jiným účelům, než k jakým byly složeny. Taktéž formy faktického uzavírání smluv mimo provozovny vytváří předpoklady pro nedostatečné informování zákazníka.

Mobilní operátoři znají výsledky analýzy už od února, avšak smluvní podmínky v požadovaném rozsahu a ve stanoveném termínu neupravili a změny pouze deklarovali.

ČTÚ proto bude dále postupovat v souladu se zákonem o elektronických komunikacích povinnost provést požadované změny uloží operátorům ve správních řízeních.

Další články k tématům - zákon - operátor - analýza - Pavel Dvořák

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 18. dubna 2013

Další články od Český telekomunikační úřad

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

Nabídka zaměstnání