Největší poskytovatelé mobilních služeb nedávno představili tzv. neomezené datové tarify. ČTÚ v souvislosti s tím upozorňuje spotřebitele, že ani jedna z nabídek tarifů s neomezenými daty pro fyzické osoby na našem maloobchodním trhu nezahrnuje neomezené používání datových služeb při roamingu v zemích EU.
Dosud byli uživatelé zvyklí, že pokud smlouva s poskytovatelem zahrnuje i omezený objem mobilních dat, uplatní se tento limit i při roamingu v zemích EU. To ale neplatí u nových tzv. neomezených tarifů.
Objem dat totiž není omezen pouze při použití v ČR. Podle evropských pravidel, která upravují politiku přiměřeného využívání u tarifů bez datového limitu pro rok 2019, platí, že poskytovatel musí v rámci roamingu zákazníkovi poskytnout objem dat, který se odvíjí od ceny balíčku.
Objem dat v GB poskytnutých v roamingu v ceně balíčku musí být alespoň dvakrát větší než hodnota získaná vydělením ceny uvedené ve smlouvě (bez DPH) maximální velkoobchodní cenou za roaming (4,50 € za 1 GB dat pro rok 2019). Cenu tarifu je pro výpočet zapotřebí přepočítat podle platného kurzu na €.
Tento požadavek splňují všechny nabízené tarify. Konkrétní objemy dat v roamingu zahrnuté do ceny se ale u jednotlivých poskytovatelů i tarifů mohou lišit podle ceny služeb.
Další data nad rámec tohoto limitu mohou být zpoplatněna, resp. po dosažení limitu může dojít k přerušení poskytování služeb. Operátor je povinen zákazníkovi sdělit, jak velký objem dat mu v rámci roamingu poskytne.
ČTÚ v tomto směru doporučuje spotřebitelům, aby se před uzavřením smlouvy, případně před cestou do zahraničí, seznámili s objemem dat, který mají v roamingu k dispozici.
Příklad - SML s neomezenými daty - roaming EU
Pan Dvořák platí tuzemskému mobilnímu operátorovi měsíčně v přepočtu 50 € (bez DPH), což zahrnuje neomezené volání, textové zprávy a data.
Během dovolené v EU může tedy bez omezení volat a posílat SMS, a zároveň má k dispozici nejméně 22,2 GB dat [ 2 x (50 / 4,50) = 22,2 ].
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 24. října 2019
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami