logo Český telekomunikační úřad

Nepodepsaný dodatek smlouvy s operátorem nezavazuje

Převzetí nového zařízení a využívání služeb v novém režimu automaticky neznamená přijetí písemného dodatku ke smlouvě. Podle ČTÚ konkludentně přijatá změna typu služby sama o sobě neznamená, že současně dochází i k platnému uzavření písemného dodatku smlouvy, který by upravoval délku jejího trvání a smluvní pokuty, a který zákazník nepodepsal.

Úřad dospěl k závěru, že konkludentně přijatá změna typu služby sama o sobě neznamená, že současně dochází i k platnému uzavření písemného dodatku smlouvy, který by upravoval délku trvání smlouvy a smluvní pokuty, a který zákazník nepodepsal.

V daném případě byl reklamující zákazníkem Air Telecomu od července 2013. Operátor v roce 2017 klienta kontaktoval s tím, že přistupuje k modernizaci sítě a související změně dosavadních tarifů služeb. Zákazník souhlasil se zasláním nového zařízení a tím se změnou tarifu.

S novým zařízením byl zákazníkovi zaslán i písemný návrh dodatku smlouvy, který prodlužoval smlouvu na dobu určitou. Podepsaný dodatek však zákazník zpátky nezaslal, i když služby a převzaté zařízení užíval a později zaslaná vyúčtování řádně platil.

Po deseti měsících od této změny technologie klient službu vypověděl. Air Telecom mu naúčtoval částku odpovídající 1/5 součtu měsíčních paušálů zbývajících do konce sjednané doby trvání smlouvy, což bylo předmětem následně neuznané reklamace.

ČTÚ při přezkoumání reklamace měl za prokázané, že změna typu služby i její cena byla učiněna pouze konkludentně tím, že si zákazník převzal zaslané zařízení a pokračoval ve využívání služeb. Písemný dodatek účastnické smlouvy však nepodepsal.

A jelikož požadavek na podpis písemného smluvního dokumentu nelze nahradit konkludentním jednáním, nelze nepodepsaný dodatek považovat za platné a účinné právní jednání, které by obě smluvní strany zavazovalo.

Protože nedošlo k platnému uzavření tohoto písemného dodatku, nezměnila se ani ta pasáž písemné smlouvy, uzavřené v roce 2013, která stanovovala, že jde o smlouvu na dobu určitou, uzavřenou (pouze) na dobu 24 měsíců.

Úřad dospěl k závěru, že dle všeobecných podmínek aplikovatelných na daný případ došlo po uplynutí sjednané doby trvání smlouvy ke změně smlouvy na smlouvu na dobu neurčitou, čl. 7.2. všeobecných podmínek stanovil:

"Je-li Smlouva sjednána na dobu určitou, prodlužuje se po jejím uplynutí automaticky na dobu neurčitou, pokud alespoň 15 dní před uplynutím sjednané doby platnosti Smlouvy jedna ze smluvních stran písemně neoznámí druhé straně, že trvá na ukončení Smlouvy ke sjednanému datu."

Všeobecné podmínky dále stanovily, že je-li smlouva uzavřena na dobu neurčitou, lze ji písemně vypovědět s výpovědní lhůtou, a to i bez udání důvodu. V tomto případě se proto nejednalo o předčasné ukončení smlouvy, neboť sjednaná doba jejího trvání už před podáním výpovědi uplynula, resp. smlouva byla v době podání výpovědi již smlouvou na dobu neurčitou.

Sankcionovat přitom lze pouze porušení povinnosti, ne výkon práva (výpověď smlouvy) učiněný zcela v souladu s písemně uzavřenou smlouvou.

Nad rámec toho ČTÚ upozornil, že v důsledku nedoložení ceníku, na který odkazuje čl. 7.8. všeobecných podmínek, by bylo třeba tento článek všeobecných podmínek hodnotit jako neurčité ujednání, když nestanoví výši úhrady v případě předčasného ukončení smlouvy v souladu s § 63 odst. 1 písm. p) zákona o elektronických komunikacích ve znění účinném v době jejího uzavření:

"Ve smlouvě o poskytování veřejně dostupné služby elektronických komunikací nebo připojení k veřejné komunikační síti musí být srozumitelným, úplným a snadno přístupným způsobem uvedeno vždy (...) p) výše úhrady v případě ukončení smlouvy před uplynutím doby trvání, na kterou je smlouva uzavřena, včetně výše úhrady nákladů spojených s telekomunikačním koncovým zařízením, které bylo uživateli k využívání služby poskytnuto."

ČTÚ proto uzavřel, že vyúčtování finančního vyrovnání, na které je pohlíženo jako na ujednání quasisankční povahy, je v rozporu s uzavřenou smlouvou, proto reklamované vyúčtování změnil tak, že jej snížil na 0 Kč.

Další články k tématům - operátor - reklamace - smlouva - výpověď - vyúčtování

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 28. listopadu 2019

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání