Zákon o elektronických komunikacích chrání zákazníky operátorů se smlouvou na dobu určitou. Operátor má za povinnost informovat spotřebitele způsobem, jakým mu zasílá vyúčtování, o blížícím se ukončení smlouvy a o možnostech jejího prodloužení.
Tuto informaci musí poskytnout nejdříve tři měsíce a nejpozději jeden měsíc před uplynutím účinnosti smlouvy. V případě, že účastník výslovně neudělí prokazatelný souhlas s prodloužením smlouvy na dobu určitou, přechází tato ve smlouvu na dobu neurčitou.
ČTÚ obdržel dotazy a stížnosti poukazující na praxi operátora Vodafone, který výše uvedené ustanovení zákona aplikuje tak, že sice spotřebitele v dané lhůtě informuje o tom, že se blíží datum konce závazku, nicméně v případě, že spotřebitel udělil souhlas s prodloužením při samotném uzavření smlouvy, tento již nově nevyžaduje.
Na ČTÚ se proto obrací řada zákazníků, kteří se cítí být tímto postupem dotčeni, neboť o prodloužení smlouvy nevěděli a nesouhlasí s ním.
I s ohledem na důvodovou zprávu k novele zákona, která informační povinnost operátora zavedla, ČTÚ zastává a v praxi aplikuje právní názor, že úmyslem zákonodárce bylo upravit proces autoprolongace smlouvy tak, aby souhlas spotřebitele s prodloužením smlouvy byl poskytovatelem získán bezprostředně před tím, než k prodloužení dojde.
Praxe Vodafone je tak ve zřejmém rozporu se smyslem a účelem této novely zákona.
ČTÚ proto informuje spotřebitele, kteří jsou zákazníky Vodafone, a byli v období po 2. 9. 2017 touto společností informováni o tom, že se blíží konec jejich závazku, avšak nebyl od nich vyžádán souhlas s prodloužením smlouvy, že v jejich případě došlo ze zákona ke změně režimu jejich smlouvy ze smlouvy uzavřené na dobu určitou, na smlouvu na dobu neurčitou.
Pokud se rozhodnou tuto smlouvu ukončit, mohou tak učinit ve standardní výpovědní době, aniž by se na ně vztahovala povinnost k úhradě sankce za předčasné ukončení smlouvy.
V případě, že by spotřebitelům, kteří tímto způsobem smlouvu ukončí, byla ze strany Vodafone sankce za předčasné ukončení smlouvy přesto vyúčtována, ČTÚ doporučuje toto vyúčtování u dané společnosti reklamovat a v případě zamítnutí reklamace podat k ČTÚ námitku proti jejímu vyřízení.
ČTÚ v případě takových námitek bude zastávat výše uvedený právní názor.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 15. února 2019
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami