logo Český telekomunikační úřad

I při podání reklamace je účastník povinen uhradit vyúčtování

Častou a bohužel mylnou domněnkou účastníků, se kterou se ČTÚ v rámci agendy stížnosti a dotazů na vyúčtování ceny setkává, je jejich přesvědčení o tom, že nejsou povinni hradit vyúčtovanou cenu, s níž nesouhlasí.

Vzhledem k tomu, že neuhrazení vyúčtování ve lhůtě splatnosti může vést k dalšímu navýšení pohledávky o náklady jejího vymáhání a v nejzazším případě až k exekuci peněžité povinnosti, opětovně připomínáme zákonnou úpravu s právy a povinnostmi, které zákazníci v případě nesouhlasu s vyúčtováním mají.

Podání reklamace na vyúčtování ceny nemá odkladný účinek vůči povinnosti takové vyúčtování uhradit. Teprve v rámci reklamačního řízení se lze domáhat případného vrácení uhrazené částky.

To platí obecně, a tedy i v případech, kdy je cena vyúčtována zcela zjevně nesprávně a není pochyb o tom, že účastník je v právu.

Nicméně v takových případech (a obecně v případě nesouhlasu s vyúčtováním) máte právo požádat ČTÚ o odložení povinnosti uhradit vyúčtovanou částku. O této žádosti rozhoduje ČTÚ rozhodnutím, kterým může v důvodných případech odklad splatnosti přiznat.

Je nutné upozornit, že na přiznání odkladného účinku reklamace není právní nárok, ČTÚ rozhoduje vždy podle konkrétních okolností daného případu.

Neuzná-li operátor uplatněnou reklamaci jako důvodnou či nevyřídí-li ji v zákonem stanovené lhůtě, mají spotřebitelé právo podat k ČTÚ návrh na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace.

I v této procesní fázi je ČTÚ oprávněn v odůvodněných případech na žádost rozhodnout o odložení povinnosti uhradit napadené vyúčtování, a to až do rozhodnutí o námitce.

Zdůrazňujeme, že pokud již ČTÚ přiznal odkladný účinek splatnosti reklamovaného vyúčtování před samotným vyřízením reklamace, pak je zapotřebí po podání námitky tuto žádost opětovně uplatnit, požadujete-li i nadále přiznání odkladného účinku námitky vůči splnění povinnosti uhradit vyúčtovanou cenu.

V případě uplatnění námitky není potřeba podávat speciální žádost o odložení splatnosti vyúčtování. Na webu ČTÚ je k dispozici elektronický formulář pro uplatnění námitky, jehož součástí je kolonka Odklad platby, kde lze zaškrtnutím požádat o odkladný účinek vůči spornému vyúčtování.

Na webu je také podrobně popsán postup při řešení reklamace, včetně poučení o formálních náležitostech jednotlivých úkonů, které je spotřebitel v rámci reklamačního řízení povinen učinit.

Další články k tématům - exekuce - operátor - reklamace - splatnost - vyúčtování - zákon

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 18. dubna 2019

Další články od Český telekomunikační úřad

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

Nabídka zaměstnání