Text spotřebitelské smlouvy musí být pro průměrného spotřebitele dostatečně čitelný, přehledný a logicky uspořádaný. Obchodní podmínky nesmějí sloužit ke skrytí ujednání, která jsou pro spotřebitele nevýhodná.
ČTÚ rozhodoval spor, ve kterém se zákazník původně domáhal určení neplatnosti smlouvy s Air Telecomem. Smlouvu uzavřenou v březnu roku 2013 v místě svého bydliště chtěl klient po osmi dnech od podpisu ukončit a měl za to, že v rámci monitorovaného hovoru Air Telecom výpověď přijal. Posléze zaslal zpět poskytnutý telefonní přístroj, ale balík se mu vrátil. V červnu zákazník zaslal výpověď písemně. Operátor však požadoval doplacení měsíčních paušálů do konce závazku. Tento nárok mu ČTÚ nepřiznal.
ČTÚ v rozhodnutí uvedl, že finanční vyrovnání je institut svou povahou a důležitostí srovnatelný s institutem smluvní pokuty a dopadá na něj nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 3512/11. Podle něj text spotřebitelské smlouvy, obzvláště jedná-li se o smlouvu formulářovou, má být pro průměrného spotřebitele dostatečně čitelný, přehledný a logicky uspořádaný.
Například smluvní ujednání musejí mít dostatečnou velikost písma, nesmějí být ve výrazně menší velikosti než okolní text, nesmějí být umístěna v oddílech, které vzbuzují dojem nepodstatného charakteru. Uvedená zásada poctivosti dopadá i na aplikaci všeobecných obchodních podmínek.
Při podpisu účastnické smlouvy má být oběma stranám zřejmé, kolik, za co a kdy je jedna strana zavázána druhé straně zaplatit. V daném případě účastnická smlouva obsahovala obdélník s textem psaným malým písmem, přičemž zde bylo mimo jiné uvedeno, že se účastník zavazuje zaplatit smluvní pokutu dle Ceníku a všeobecných podmínek, v případě, že poruší smluvní povinnost stanovenou účastnickou smlouvou.
Připojení všeobecných podmínek k účastnické smlouvě v okamžiku podpisu účastnické smlouvy, ani seznámení spotřebitele se všeobecnými podmínkami před podpisem účastnické smlouvy nebylo ve správním řízení prokázáno.
Všeobecné podmínky má operátor psané miniaturním písmem ve dvou sloupcích na čtyřech stranách. Konkrétně na tento případ dopadá ustanovení na spodku druhé strany, v článku 7, nazvaném "Platnost, účinnost a ukončení Smlouvy."
Celkově všeobecné podmínky obsahují 13 článků a 3 přílohy. Zařazení tohoto ustanovení o povinnosti poskytnout operátorovi finanční vyrovnání nepovažuje ČTÚ za přehledné a lehce zjistitelné laikem a průměrným spotřebitelem. Ustanovení je zařazené v půlce těžko čitelného dokumentu, navíc ani nadpis dotčeného článku 7 nenapovídá, že by tento článek mohl obsahovat povinnosti finančního charakteru, a nikoliv jen a pouze technické informace ohledně platnosti, účinnosti a ukončení smlouvy.
ČTÚ proto má za to, že zde došlo k ukázkovému případu, o kterém pojednává i citovaný nález Ústavního soudu, a sice že si Air Telecom nepočínal v právním vztahu poctivě, když ujednání finančního charakteru zařadil do prostředku nepřehledného textu všeobecných podmínek bez toho, aby tato povinnost finančního charakteru byla srozumitelně dohodnuta v samotné účastnické smlouvě se spotřebitelem.
V průběhu října 2015 ČTÚ zahájil 6096 správních řízení, týkajících se účastnických sporů mezi osobou vykonávající komunikační činnost na straně jedné a účastníkem na straně druhé, ve věci peněžitého plnění a návrhů na zahájení řízení o námitce proti vyřízení reklamace na vyúčtování ceny nebo na poskytovanou veřejně dostupnou službu elektronických komunikací, které ČTÚ rozhoduje podle § 129 zákona o elektronických komunikacích.
Nález Ústavního soudu
Obchodní podmínky nesmějí sloužit k tomu, aby do nich dodavatel v často nepřehledné, složitě formulované a malým písmem psané formě skryl ujednání, která jsou pro spotřebitele nevýhodná a o kterých předpokládá, že pozornosti spotřebitele nejspíše uniknou (například rozhodčí doložka nebo ujednání o smluvní pokutě). Pokud tak i přesto dodavatel učiní, nepočíná si v právním vztahu poctivě a takovému jednání nelze přiznat právní ochranu.
Nález Ústavního soudu ze dne 11.11. 2013, sp. zn. I. ÚS 3512/11
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 18. listopadu 2015
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami