logo Český telekomunikační úřad

Sjednávání smluvních pokut se spotřebiteli

U smluv uzavíraných mezi operátorem a spotřebitelem mohou být ustanovení o smluvní pokutě platně sjednána jen tehdy, pokud jsou přímo na listině smlouvy, k níž spotřebitel připojuje svůj podpis.

ČTÚ se v rámci rozhodování sporů o peněžitá plnění často setkává s tím, že poskytovatelé ve svých návrzích požadují kromě úhrady dlužných vyúčtování také poplatky či úhrady, které jsou svou povahou smluvními pokutami. Právo na úhradu těchto poplatků či úhrad opírají o ustanovení svých všeobecných podmínek, případně ceníku.

Při rozhodování těchto sporů správní orgán přihlíží k formálním požadavkům kladeným na smluvní pokutu právními předpisy a zvažuje, zda byla smluvní pokuta sjednána platně i s ohledem na nález Ústavního soudu České republiky ze dne 11. 11. 2013, sp. zn. I. ÚS 3512/11 (Uplatnění všeobecných obchodních podmínek ve spotřebitelských smlouvách).

Smluvní pokuta představuje zajišťovací prostředek pro případ porušení smluvní povinnosti některé ze smluvních stran. Ústavní soud ve svém nálezu, považuje ve spotřebitelských smlouvách za platně sjednanou jen takovou smluvní pokutu, která se nachází v tzv. těle smlouvy, nikoliv například ve všeobecných obchodních podmínkách nebo ceníku.

Snahou Ústavního soudu bylo učinit smlouvy uzavírané se spotřebiteli více srozumitelné a čitelné, logicky řazené a přehledné i pro průměrného spotřebitele. Smluvní pokuty ve spotřebitelských smlouvách by tak podle názoru Ústavního soudu měly být uvedeny přímo na listině (či formuláři) smlouvy, k nimž spotřebitel připojuje svůj podpis.

V rámci analýzy smluvních podmínek (prováděné ad hoc nebo v souvislosti s tzv. spotřebitelským semaforem) ČTÚ zjistil, že někteří poskytovatelé ve svých podmínkách nezohledňují výše uvedený nález Ústavního soudu a ustanovení o smluvní pokutě mají zapracováno do svých všeobecných podmínek.

Není-li smluvní pokuta sjednána ve spotřebitelské smlouvě samotné (listině, kterou spotřebitel podepisuje), ČTÚ ve sporech o peněžitá plnění (vedených se spotřebiteli), smluvní pokutu poskytovatelům nepřiznává.

Další články k tématům - analýza - operátor - pokuta - poplatky - smlouvy - soud - spory - spotřebitel - vyúčtování

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pondělí 23. října 2017

Další články od Český telekomunikační úřad

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání

Vyjádření pedsedkyně Rady ČTÚ k jednání s ministrem průmyslu a obchodu

Nabídka zaměstnání