logo Český telekomunikační úřad

Zánik smlouvy v důsledku úmrtí účastníka

ČTÚ se ve své praxi setkává i s podáními, která se týkají problematiky řešení situací spojených s úmrtím rodinného příslušníka ve vztahu ke smlouvám o poskytování služeb elektronických komunikací.

Spotřebitelé si často stěžují, že smlouva nebyla z důvodu úmrtí poskytovatelem automaticky ukončena, nebo že je po nich vyžadováno, aby úmrtí zemřelého účastníka prokazovali. Nejobvyklejší jsou v tomto směru stížnosti pozůstalých na vyúčtování ceny služeb, které již zemřelý nemohl využít.

V dané souvislosti je v prvé řadě nutné uvést, že smlouva o poskytování služeb elektronických komunikací úmrtím účastníka zaniká. Zároveň je však zapotřebí uvést, že tuto skutečnost je nutné poskytovateli služeb oznámit.

Poskytovatelé nemají možnost zjistit, že účastník zemřel. Ve smluvních podmínkách poskytovatelů je upraven postup, který by měli v případě takové události pozůstalí dodržet, aby mohla být smlouva ukončena.

Zpravidla bude poskytovateli postačovat předložení úmrtního listu zemřelého či jiné věrohodné doložení jeho úmrtí. Smlouva pak skončí zpětně ke dni úmrtí účastníka. Vyúčtování ceny služeb vystavená po tomto datu jsou stornována.

Poskytovatelé rovněž zpravidla umožňují, aby ve smlouvě mohl v případě zájmu pokračovat oprávněný dědic zemřelého.

V takovém případě se z oprávněného dědice stává nový účastník, se kterým je sjednána nová smlouva.

Nejčastěji se toto týká především pevných telefonních linek.

Další články k tématům - smlouva - účastník - úmrtí - vyúčtování

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 16. února 2018

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání