Pokud se operátor rozhodne změnit svou nabídku a např. některé tarify úplně zrušit, jde o jednostrannou změnu smlouvy spočívající ve změně podstatných náležitostí. Účastníci tak mají právo s touto změnou nesouhlasit a smluvní vztah bez jakýchkoliv sankcí předčasně ukončit.
Na ČTÚ se v posledním období častěji obrací stěžovatelé s podnětem, že jim bylo ze strany společnosti Vodafone oznámeno rušení jejich stávajícího tarifu - jedná se o Fér tarify.
Současně dostali od operátora informaci, že si pro tento případ mohou vybrat jiný tarif. Stěžovatelé uvádí, že nově nabízené tarify neodpovídají jejich představám, zejména z důvodu vyšší ceny. Navíc tvrdí, že je Vodafone neinformoval o možnosti ukončit smlouvu.
Zákon o elektronických komunikacích poskytovatelům přitom umožňuje změnit svou nabídku tarifů a například některé tarify úplně zrušit, nicméně v této souvislosti jsou povinni dodržet informační povinnost podle § 63 odst. 6.
V případě rušení tarifů se jedná o jednostrannou změnu smlouvy spočívající v tomto případě ve změně podstatných náležitostí (nabídka jiného tarifu) a současně se podle došlých podání jedná o změnu zhoršující postavení účastníka (vede ke zvýšení nákladů účastníka na využívání služeb elektronických komunikací).
Spotřebitelé by tedy v tomto případě měli být prokazatelně informováni nejen o samotném rušení jejich stávajícího tarifu, ale taktéž o jejich právu ukončit smlouvu ke dni nabytí účinnosti změny, a to bez sankce spojené s předčasným ukončením smlouvy.
Informaci je třeba poskytnout způsobem, který si účastník zvolil pro zasílání vyúčtování. V případech řešených ČTÚ byli účastníci o rušení tarifu informováni ve vyúčtování a rovněž prostřednictvím SMS.
Skutečnost, zda Vodafone řádně splnil své zákonné povinnosti spojené s jednostrannou změny smlouvy, je v současné době předmětem šetření ČTÚ.
V případě zjištění porušení zákonných ustanovení upravujících informační povinnost poskytovatelů, ČTÚ zahájí s operátorem řízení o přestupku.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 24. srpna 2017
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami