logo Český telekomunikační úřad

Výpověď smlouvy s operátorem musí být dostatečně srozumitelná

ČTÚ dlouhodobě zaznamenává stížnosti a dotazy na jednostrannou změnu smlouvy a na automatické prodloužení smlouvy. Z toho důvodu zařadil do plánu hlavních úkolů pro rok 2019 kontrolu dodržování zákonných povinností ze strany operátorů při provádění jednostranných změn smluv.

Všem účastníkům ČTÚ doporučuje, aby věnovali zvýšenou pozornost svým vyúčtováním a informacím, které jsou v nich obsažené. Nejenže se zde může nacházet informace o tom, že k určitému datu dochází ke změně smlouvy a v případě změny podstatných náležitostí smlouvy, že mohou účastníci ukončit smlouvu bez sankce, ale mohou zde být i další podstatné informace - typicky informace o blížícím se konci závazku apod.

Operátor nepřijímá výpověď

Dalším okruhem stížností a dotazů vztahujících se k účastnickým smlouvám je ukončení smlouvy výpovědí ze strany účastníka, zejména potom neakceptace výpovědi poskytovatelem. Výpověď je přitom jednostranný právní akt, který nepodléhá souhlasu druhé smluvní strany.

Je důležité zmínit, že všeobecné podmínky nesmí obsahovat taková ujednání a postupy pro ukončení smlouvy, které jsou odrazující od změny poskytovatele služeb - taková ustanovení jsou neplatná.

ČTÚ doporučuje účastníkům, kteří mají v úmyslu ukončit smlouvu, aby dbali na správnou formulaci výpovědi. Ta by měla být dostatečně srozumitelná a určitá. Účastníci by pak měli výpověď činit formou, kterou stanoví jejich smlouva - ta dává většinou na výběr několik možností.

Platí, že ne vždy je ten nejjednodušší způsob podání výpovědi tím nejlepším - např. výpověď učiněná prostřednictvím telefonického hovoru.

Je výhodnější zvolit daleko prokazatelnější způsob podání výpovědi, aby následně bylo možné takový úkon snadno prokázat - např. prostřednictvím kopie doporučeného dopisu s podacím lístkem, případně dodejkou.

Kromě výše uvedeného by měla výpověď splňovat rovněž obecné náležitosti právního jednání, tzn. měla by být formulována dostatečně srozumitelně a určitě tak, aby nemohlo poskytovatelem dojít k případné záměně např. za reklamaci nebo stížnost.

Přenesení čísla do 10 dnů

Vzhledem k množství přijatých stížností na přenositelnost čísel v předcházejících obdobích přistoupil ČTÚ koncem roku 2018 ke kontrole, zda operátoři nepřekračují maximální výpovědní lhůtu 10 dnů při ukončení smlouvy z důvodu podání žádosti o přenesení telefonního čísla účastníkem k jinému poskytovateli služeb.

Dále úřad zjišťoval, zda poskytovatelé upravili své smluvní podmínky pro poskytování služby přenesení telefonního čísla. Kontrola byla provedena celkem u šesti mobilních virtuálních operátorů (MVNO), přičemž neprokázala, že by tyto subjekty neplnily povinnosti vyplývající ze zákona o elektronických komunikací a dalších předpisů.

Nejčastějšími důvody stížností účastníků pak byly problémy s funkčností poskytnutého identifikátoru nezbytného pro uskutečnění přenosu, příp. jeho neposkytnutí. Ne ve všech těchto případech se ale zjistilo pochybení ze strany operátora. K přenosu telefonního čísla nedošlo například i z důvodu nedodržení lhůt pro určité úkony ze strany samotného stěžovatele.

ČTÚ eviduje také stížnost na zpoplatnění vydání identifikátoru potřebného pro přenos telefonního čísla (ČVOP). Je-li tak sjednáno v účastnické smlouvě, je možné, aby cenu za přenesení telefonního čísla konkrétní poskytovatel vyúčtoval účastníkovi.

Výše ceny ale v žádném případě nesmí být odrazující od změny poskytovatele služeb.

Pozor na změny smluv sjednané telefonicky

Shodně jako v předchozím období zaznamenal ČTÚ osm stížností na porušení zákona o ochraně spotřebitele. Týkaly se zejména možného uplatňování nekalých (ať již klamavých či agresivních) obchodních praktik při nabízení služeb či změně jejich nastavení ze strany poskytovatelů.

Nejčastěji se jedná o případy, kdy lidé uvádí, že si sjednali službu s parametry a cenou, která se liší od služby, která je jim následně účtována.

V případě smluv uzavíraných mimo prostory obvyklé k podnikání, nebo prostřednictvím prostředků komunikace na dálku, je povinností poskytovatele písemně informovat spotřebitele o jeho právu od takto uzavřené smlouvy odstoupit ve lhůtě do 14 dnů, a to bez udání důvodu.

Toho může spotřebitel využít i v případě, pokud se služba nebo její nastavení liší od původně sjednané služby. Zákon pamatuje i na případy, kdy poskytovatel tuto svou informační povinnost nesplní a spotřebitelům pak umožňuje odstoupit od smlouvy v prodloužené lhůtě 1 roku a 14 dní.

Stížnosti účastníků

Za IV. čtvrtletí 2018 ČTÚ evidoval celkem 436 stížností na služby elektronických komunikací. Z toho 325 stížností úřad řešil postupem podle zákona o elektronických komunikacích, 12 stížností nebyl příslušný vyřídit a postoupil je příslušnému orgánu a 99 stížností bylo nedůvodných, když se jejich šetření se nezjistilo porušení zákona.

Celkově ve srovnání s předchozím čtvrtletím ČTÚ eviduje ve IV. čtvrtletí 2018 o 95 stížností méně. V porovnání se stejným obdobím roku předcházejícího (IV. čtvrtletí 2017) vyřizoval ČTÚ o 83 došlých stížností méně. Nejčastěji si lidé stěžovali na účastnické smlouvy a vyúčtování (na faktury přišlo 125 stížností, což je 28,7% z celkového počtu podání).

Stěžovatelům jsou vesměs poskytnuty právní rady, jak dále postupovat, a v případě, že účastník následně podá námitku proti vyřízení reklamace, resp. návrh na rozhodnutí sporu, jsou tato podání řešena ve správním řízení podle § 129 zákona o elektronických komunikacích.

Článek Český telekomunikační úřad ze dne úterý 26. února 2019

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání