logo Český telekomunikační úřad

Pokuta pro Vadafone za obstrukce s přijetím výpovědi smlouvy

Včasné neposkytnutí kódu ČVOP pro změnu operátora v případě vypovězení smlouvy je protiprávním jednáním. Operátor v posuzovaném případě užil agresivní obchodní praktiku, za kterou mu ČTÚ pravomocným rozhodnutím vyměřil pokutu 30 tisíc Kč.

Zákazník podal výpověď účastnické smlouvy v květnu 2016 na pobočce v Hradci Králové. Vodafone však identifikátor ČVOP (číslo výpovědi opouštěného operátora) nutný pro přenos čísla vytvořil až o měsíc později, a to poté, co se zákazník obrátil se stížností na ČTÚ.

Číslo tak bylo uvolněné až ke konci července. Spotřebitel tak byl nucen setrvat ve smluvním vztahu o 21 dní déle, než si strany ve smlouvě ujednaly. Uvedené jednání tak zcela nepochybně lze pokládat za vytvoření mimosmluvní překážky ve smyslu § 5 odst. 2 zákona o ochraně spotřebitele, která spotřebiteli bránila v uplatňování jeho práv - zde práva na změnu poskytovatele služeb a ukončení smlouvy.

Spotřebitel tak byl ze strany operátora nepatřičně ovlivněn, čímž došlo k zásahu do jeho svobody ohledně volby poskytovatele služby. Vodafone se proti udělené pokutě bránil tvrzením, že výpověď nebyla zaslána na adresu sídla operátora a na předepsaném formuláři, a nebyla proto podána způsobem souladným se smlouvou.

Tato námitka však byla vyhodnocena jako lichá, neboť takový požadavek lze pokládat za nepřiměřený ve smyslu § 1815 občanského zákoníku. Zakládá totiž nerovnováhu v právech a povinnostech stran spotřebitelské smlouvy v neprospěch spotřebitele.

Ačkoliv totiž může spotřebitel do smluvního vztahu s operátorem vstoupit v jakékoliv pobočce, vyvázat by se z něj mohl jen jistým úzce vymezeným způsobem. Operátor navíc prostřednictvím pověřené osoby na své pobočce výpověď převzal, čímž zároveň fakticky došlo k akceptaci výpovědi, a tuto je tak třeba pokládat za platnou i v tom případě, kdyby se nejednalo o nepřiměřené ujednání.

Operátor dále namítal, že smlouva na dobu určitou se spotřebitelem stejně nemohla být ukončena dříve, a to z důvodu nastaveného závazku ve smlouvě o zvýhodnění. Na případ se vztahovala dřívější právní úprava, kdy nebyla omezena maximální výpovědní doba ani smlouva automaticky nezanikla deset dní od podání žádosti o přenesení čísla.

Ani tato námitka však nebyla přiléhavá. Jak vyplývá z konkrétních obchodních podmínek operátora, výpovědí mohla být ukončena rovněž smlouva na dobu určitou. Je zde sice možnost, aby operátor požadoval za předčasné ukončení smlouvy určitou náhradu, samotné ukončení závazku však není podmíněné zaplacením úhrady a je vázáno pouze na uplynutí výpovědní doby.

Konečně ani obranu proti vyměřené pokutě s poukazem na to, že operátor za období po uplynutí výpovědní lhůty neúčtoval další poskytnutí paušálních služeb, ČTÚ neuznal.

Poskytnutí paušálních služeb v době, kdy již měla být služba ukončená, je svým způsobem poskytnutí nevyžádaného plnění a případný požadavek na úhradu jeho ceny by bylo možné hodnotit jako agresivní obchodní praktiku. Nespáchání dalšího správního deliktu proto nelze pokládat za polehčující okolnost.

K obdobnému případu se v minulosti vyjádřil Nejvyšší správní soud v rozsudcích sp. zn. 7 As 110/2014-52 a 7 As 141/2015-38, v nichž dal za pravdu Energetickému regulačnímu úřadu, když vyhodnotil jednání dodavatele plynu neakceptujícího odstoupení od smlouvy jako agresivní obchodní praktiku.

Další články k tématům - ČVOP - obstrukce - operátor - pokuta - rozsudek - smlouvy - stížnost - výpověď - zákon - závazek

Článek Český telekomunikační úřad ze dne pátek 26. ledna 2018

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání