Zpráva ČTÚ o vývoji trhu elektronických komunikací se týká jak poskytování vybraných služeb elektronických komunikací, tak sektoru elektronických komunikací jako celku. Poskytuje přehledové informace v rozsahu nad rámec informací, které ČTÚ uvádí v hodnocení trhu v rámci svých pravidelných Výročních zpráv.
Český telekomunikační úřad vydával pravidelné roční Zprávy o vývoji trhu elektronických komunikací v období let 2008 - 2012. Předkládaná Zpráva proto navazuje na poslední vydanou Zprávu za rok 2012 a popisuje vývoj trhu od roku 2012 do roku 2017.
V mezidobí ČTÚ zveřejňoval informace o vývoji trhu elektronických komunikací ve výročních zprávách ČTÚ a též v rámci datových sad prostřednictvím tzv. Otevřených dat ČTÚ.
Hlavní zjištění Zprávy
Objem přenesených dat v mobilních sítích roste téměř exponenciálně. V roce 2017 dosáhl hodnoty 184 petabajtů. Naproti tomu hlasový provoz v mobilních sítích stagnuje a pohybuje se kolem 20 miliard reálných minut.
Mobilní operátoři dosáhli v roce 2017 pokrytí 96,5% území sítěmi 4. generace. Kvalitu služby si mohou uživatelé zkontrolovat pomocí nástroje Netmetr.
Uživatelé mají ve svých zařízeních více než 14,5 milionu SIM karet. Datové služby využívá více než polovina z nich, 72% uživatelů má datový paušál.
3 miliony lidí používají kombinaci služeb v některém z nabízených balíčků - nejčastěji jde o spojení služeb hlasového tarifu a internetu v mobilu.
K internetu v pevném místě se uživatelé nejčastěji připojují přes WiFi (34,5%), stoupá ale význam i optických sítí (18,1%). Čtvrtina pevných připojení má rychlost vyšší než 100 Mbps.
Na českém trhu v roce 2017 působilo celkem 2091 aktivních podnikatelů v elektronických komunikacích. To je o 155 více než před pěti lety. Stoupá i počet lidí zaměstnaných v tomto sektoru. V roce 2017 v telekomunikacích pracovalo 19500 lidí.
Tyto a další informace o trhu elektronických komunikací naleznete ve zveřejněné Zprávě.
Článek Český telekomunikační úřad ze dne středa 17. října 2018
Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy
ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání
Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech
Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích
Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing
DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb
Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu
Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách
Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání
Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory
VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení
Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem
Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188
Mobilní trh očima spotřebitelů
Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná
Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty
Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G
Spolupráce ČTÚ a Správy železnic
Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací
Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě
Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz
Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+
ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb
NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu
Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno
Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu
Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů
Roaming v nečlenských zemích EU
ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál
Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy
Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie
Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory
Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ
Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu
Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ
O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené
Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy
Posílení role ČTÚ v řešení sporů
Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu
Automatická migrace na nový tarif operátorem
Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek
Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby
Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory
Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem
Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu
Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami