logo Český telekomunikační úřad

I živnostník může uzavřít účastnickou smlouvu jako spotřebitel

Ačkoliv při uzavírání smlouvy účastník vystupoval (též) jako fyzická osoba podnikající a uvedl zde vedle svého rodného čísla taktéž IČO, jen tato skutečnost nutně neznamená, že mu má být odepřena ochrana přiznaná spotřebitelům.

Vyplývá to z pravomocného rozhodnutí, které ČTÚ mimo jiné opřel i o judikaturu Ústavního soudu - nález Ústavního soudu ČR ze dne 10.1.2012, sp. zn. I. ÚS 1930/11. Podle ní porušení práva na spravedlivý proces představuje taková interpretace ustanovení na ochranu spotřebitele, a to i ve vztazích podřízených režimu obchodního zákoníku, která vede k odmítnutí jejich aplikace na vztahy, v nichž vystupuje fyzická osoba, jež má podnikatelské oprávnění, avšak v těchto vztazích se jako podnikatel nechová.

Závěr Ústavního soudu o tom, že smluvní pokuta nesmí být součástí všeobecných obchodních podmínek, se může vztahovat i na smlouvy uzavřené s fyzickou osobou - podnikatelem. ČTÚ považuje fyzickou osobu podnikající, pokud není prokázán opak, za slabší smluvní stranu, na kterou se vztahuje ochrana přiznaná spotřebitelům.

Spotřebitel se ocitá ve fakticky nerovném postavení s profesionálním dodavatelem, a to s ohledem na okolnosti, za kterých dochází ke kontraktaci, s ohledem na větší profesionální zkušenost prodávajícího, lepší znalost práva a lepší dostupnost právních služeb, a konečně možnost stanovovat smluvní podmínky jednostranně cestou formulářových smluv.

V daném případě ČTÚ ve sporu společnosti T-Mobile o zaplacení ceny za služby elektronických komunikací nárok na smluvní pokutu ve výši 1300 korun neuznal s poukazem na nález Ústavního soudu sp. zn. I. ÚS 3512/11, dle kterého ujednání o smluvní pokutě nemohou být u spotřebilských smluv obsažena ve všeobecných obchodních podmínkách, ale pouze ve smlouvě samotné. T-Mobile takový postup považoval za nesprávný, neboť tato pravidla se mají uplatňovat pouze na spotřebitelské smlouvy, zatímco daný smluvní vztah byl podle operátora podřazen obchodnímu zákoníku.

ČTÚ rozhodl, že uzavření účastnické smlouvy k jediné telefonní stanici (pro využívání běžného tarifu) splňovalo vzhledem ke svému adheznímu charakteru, formulářové podobě samotné smlouvy a jen nepatrnému prostoru pro kontraktační proces (dodatečné úpravy znění smlouvy) znaky spotřebitelské smlouvy, jejíž ochrana je v posledních letech tolik akcentována nejen vnitrostátní právní úpravou, ale hlavně legislativou Evropské unie (směrnice Evropského parlamentu a Rady 2011/83/EU o právech spotřebitelů).

Bod 17 preambule této směrnice uvádí, že "definice spotřebitele by měla zahrnovat fyzické osoby, které jednají mimo rámec své obchodní činnosti, podnikání, řemesla nebo povolání. Pokud je však v případě smluv majících dvojí účel smlouva uzavřena za účelem částečně spadajícím do rámce a částečně mimo rámec obchodní činnosti dané osoby a obchodní účel této činnosti je natolik okrajový, že nepřevažuje v celkovém kontextu dotčené transakce, tato osoba by rovněž měla být považována za spotřebitele."

ČTÚ uzavřel, že z operátorem předložené účastnické smlouvy jasně nevyplývalo, zda objednávka tarifu u navrhovatele měla vůbec souvislost s podnikáním odpůrce (byly uvedeny údaje u fyzické osoby-podnikatele i u fyzické osoby nepodnikající a zároveň společně se živnostenským listem byl při uzavírání smlouvy předložen i občanský průkaz budoucího účastníka.

V takovém případě tak nelze ani dovodit převažující souvztažnost uzavřené smlouvy s obchodní činností účastníka, kterou podle výpisu z živnostenského rejstříku je hostinská činnost.

Další články k tématům - operátor - smlouva - soud - spotřebitel - zákon - živnostník

Článek Český telekomunikační úřad ze dne čtvrtek 14. května 2015

Další články od Český telekomunikační úřad

Podrobné parametry služby musí být součástí každé smlouvy

ČTÚ nemá zákonnou pravomoc odebrat operátorům oprávnění k podnikání

Lepší kvalita signálu mobilních operátorů na železničních koridorech

Konzultace dotační výzvy na opakovače 5G ve vlacích

Opatření ČTÚ pomohou omezit spoofing

DSA přináší mnoho výhod uživatelům digitálních služeb

Při změně operátora nezapomeňte požádat o vrácení nespotřebovaného kreditu

Vyjádření ČTÚ k problematice DSA - Aktu o digitáních službách

Úspěšné ukončení aukce kmitočtů 174 - 230 MHz pro rozhlasové DAB+ vysílání

Podvodné SMS napodobují přepravce zásilek i operátory

VPortal nově informuje o dostupnosti pevného internetového připojení

Ochrana podnikatelů v prostředí online platforem

Pozor na zpoplatnění telefonní linky 1188

Mobilní trh očima spotřebitelů

Přenositelnost telefonních čísel a internetu funguje, změna právní úpravy není nutná

Na přenos čísla mají nárok i podnikatelské subjekty

Rušení TV signálu mobilními rádiovými sítěmi 4G/5G

Spolupráce ČTÚ a Správy železnic

Vývoj cen a trhu služeb elektronických komunikací

Sankce za neuvedení ověřovacího OKU kódu ve smlouvě

Aktualizace všeobecného oprávnění pro hotspoty v CB pásmu 27 MHz

Aukce kmitočtů digitálního rozhlasu DAB+

ČTÚ v roli národního koordinátora digitálních služeb

NetTest pro iOS

NetTest statistiky pomáhají posoudit výkon služby přístupu k internetu

Nadměrné využívání regulovaného roamingu může být zpoplatněno

Změny v nároku na zvýhodněné ceny za volání a službu přístupu k internetu

Rizika prémiových služeb

Průvodce nařízením P2B pro poskytovatele online platforem a internetových vyhledávačů

Roaming v nečlenských zemích EU

ČTÚ vyhodnotil stížností na nekvalitní TV signál

Jak odstoupit od smlouvy uzavřené na dálku nebo mimo obchodní prostory firmy

Úspěšný rok činnosti Telekomunikační akademie

Uzavírání smluv na dálku a mimo obchodní prostory

Online platformy a vyhledavače pod dohledem ČTÚ

Výsledky kontroly poskytovatelů služby přístupu k internetu

Marek Ebert - nový předseda Rady ČTÚ

O2 bude poskytovat speciální koncová zařízení pro zdravotně postižené

Cenově zvýhodněné telco služby pro zdravotně postižené a osoby s nízkými příjmy

Mobilní aplikace NetTest

Posílení role ČTÚ v řešení sporů

Jak řešit nekvalitní příjem televize nebo rozhlasu

Automatická migrace na nový tarif operátorem

Jak na odvolání obecného souhlasu ke kontaktování za účelem marketingových nabídek

Jak správně reklamovat telekomunikační a poštovní služby

Manuál ČTÚ radí, jak na nevyžádané marketingové hovory

Automatické prodloužení účastnické smlouvy operátorem

Na co si dát pozor při používání zesilovačů mobilního signálu

Cenové zvýhodnění pro osoby se zvláštními sociálními potřebami

Komerční digitální rozhlasové vysílání