logo Dial Telecom a.s.

Česko opět na chvostu v penetraci pevných linek

Česká republika dlouhodobě patří v poměru počtu pevných linek na jednoho obyvatele na chvost mezi evropskými zeměmi. Za Českou republiku se dle aktuálních údajů zařadila pouze Albánie, Slovensko a Makedonie.

Pokles penetrace pevných linek pokračoval i v loňském roce, i když jeho tempo se mírně snižuje. Pevné linky přitom mohou přinést, zejména při využití moderních SIP VoIP služeb, značné úspory a poskytují doplňkové funkce, které mobilní telefony ani dnes nedokáží plně nahradit.

Razantní pokles oblíbenosti pevných linek není celoevropským trendem a Česká republika je v tomto ukazateli mezi sledovanými zeměmi až čtvrtá od konce. Proč k tak masivnímu propadu zájmu o pevné linky u nás došlo, komentuje Dalibor Premus ze společnosti Dial Telecom: "Úbytek pevných linek byl do značné míry způsoben obchodní politikou dominantního operátora, které zdatně sekundovala pasivita Českého telekomunikačního úřadu."

Další významný důvod, proč se česká veřejnost začala od pevných linek odklánět, byl podle Premuse také vysoký propojovací poplatek, kteří majitelé pevných linek oproti vlastníkům mobilních telefonů donedávna platili. Cenová nevýhodnost volání z pevné linky je nyní díky razantnějšímu postupu ČTÚ věcí minulosti.

Zejména progresivní alternativní operátoři již dokáží nabídnout podobně výhodné tarify za volání jako mobilní operátoři.

VoIP spoří firemní náklady

Firmy, které se rozhodnou pevnou linku ponechat a využívat funkce VoIP mohou za hlasové služby výrazně uspořit. Volání v rámci firmy je u moderních VoIP služeb založených na SIP protokolu prakticky vždy bez dodatečných poplatků. Pokud zákazník využívá fixního volání od stejného operátora, od něhož má i datovou konektivitu, má zpravidla možnost získat služby s plnou garancí parametrů.

Náklady na připojení k hlasové ústředně jsou v tomto případě z větší části sdíleny v rámci nákladů za datové připojení. U volání z pevné linky bývá i lepší možnost kontroly a výrazně menší pravděpodobnost jejího zneužívání pro soukromé hovory.

Pokročilé funkce, které mobilní telefony nenabídnou

Například VoIP nabídka společnosti Dial Telecom umožňuje již v základní variantě volání v rámci firmy zdarma pomocí zkrácené volby, funkci automatické spojovatelky, konferenční hovory, restrikce volání, pokročilou identifikaci volajícího nebo nastavení melodie přidrženého hovoru. V oblasti hlasových schránek nabízí služba například zasílání vzkazů do e-mailu, na vybraném čísle je možné i přijímat faxy, které se také přeposílají do vybrané emailové schránky.

Pro některé firmy mohou být velmi významné i administrační funkce, které umožní v reálném čase sledovat a vyhodnocovat volání lidí ve firmě přes přehledné www rozhraní. V rámci webového prohlížeče je dále možné nastavovat peněžní limity pro jednotlivé telefonní stanice nebo prohlížet výpisy uskutečněných odchozích volání (včetně cen u jednotlivých účastníků i souhrnně za celou firmu).

Data jsou při tom k dispozici v reálném čase hned po skončení hovoru. Například pro call centra jsou tyto funkce nezbytné.

Článek Dial Telecom a.s. ze dne 31. ledna 2013 - čtvrtek

Další články od Dial Telecom a.s.

Power BI Day 2018